Gå til innhold

Leie av kirke/organist/prest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betaler man for dette? Er det ulike priser i forhold til hvilken kirke man skal være i? Hva koster dette der dere gifter dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere gifter dere i en kirke som minst en av dere sogner til, så er det gratis. Hvis ingen av dere sogner dit koster det noe, men prisene varierer fra sted til sted.

Vi sogner til kirken vi skal gifte oss i, så det er gratis, men hvis vi ikke hadde gjort det hadde det kostet oss 1800kr.

Prest er inkludert i kirken, men kun om dere velger den presten dere får. Henter dere inn en annen prest utenfra, så kan det hende det koster - det vet jeg ikke.

I utgangspunktet er organisten også inkludert i kirken, men hvis dere skal ha noen til å synge andre sanger enn salmer f.eks og organisten skal spille til, så har h*n rett til å ta seg betalt for dette i tillegg, fordi de må øve ekstra osv.

Håper dette oppklarte litt iallfall. Jeg forteller nå kun utifra hva jeg fikk vite da jeg kontaktet kirken og presten her.

Gjest Gjest_Sensommerbrud_*
Skrevet

Vi spurte en bekjent om han ville stille som Prest. Han kunne desverre ikke, og anbefalte oss å ta den presten vi fikk tildelt fra egen kirkekrets, for da kostet det ikke noe.

Er usikker på om vi må betale noe for selve kirken, for vi sogner ikke direkte dit selv, men det er ikke langt unna, og begge foreldrepar sogner dit.

Hadde vi valgt kirken vi sogner til, hadde alt vært gratis.

Skrevet

Ok, takk dere!

Jeg sogner ikke til den kirken. men sambo ble døpt og konfirmert der, vil det si at han sogner til den kirken?

Det er to prester der, og vi ønsker oss han ene. Kan vi komme med ønske da, siden han tilhører den kirken, uten å betale ekstra tro?

Gjest Gjest_Sensommerbrud_*
Skrevet

Dere sogner til kirke ut ifra hvor dere bor. Det har ikke noe med hverkan dåp eller konfirmasjon å gjøre.

Dersom kirken vi gifter oss i skulle skaffe prest, hadde vi måttet betalt for det.

Skrevet

Vi sognet ikke til kirken vi giftet oss i, men hvis ting ikke har forandret seg veldig på de siste 3 årene.., slapp vi å betale for kirken, fordi foreldrene til gommen sognet til kirken.. :) Kanskje dette gjelder fortsatt ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...