AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Del Skrevet 29. mai Er det wegovy som er best som slankesprøyte? Hva heter de andre? Vurderer å prøve Anonymkode: 7fd2f...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Del Skrevet 29. mai De andre får man ikke for overvekt. De er forbeholdt diabetikere siden det egentlig er en diabetesmedisin. Så det er kun Wegovy du kan få for slanking. Det er også reseptpliktig så du må bli vurdert av en lege først om du er aktuell for å kunne få wegovy. Anonymkode: 4d26d...c88 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #3 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det wegovy som er best som slankesprøyte? Hva heter de andre? Vurderer å prøve Anonymkode: 7fd2f...c23 Wegovy - sprøyte 1 gang i uken. Koster fra 1000 kr (minste dosene) til 3000 kr (største dosen) i mnd. Anonymkode: 1f419...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. mai #4 Del Skrevet 29. mai Og det er ikke en slanke sprøyte..den vil gjøre at du mister lysten på søte ting mindre...mem om du ikke er flink nok kan du forsatt bruke den og spise vanlig og ikke gå ned. Det handler mye om vilje styrke. Mannen min går på denne og mister mange kg..men han har forsatt lyst på godteri etc. Men jeg tror sprøyte hjelper litt( i forhold til før) men også at han vet at siden han tar denne hver helg så kan han ikke dytte i seg godteri som før... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #5 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De andre får man ikke for overvekt. De er forbeholdt diabetikere siden det egentlig er en diabetesmedisin. Så det er kun Wegovy du kan få for slanking. Det er også reseptpliktig så du må bli vurdert av en lege først om du er aktuell for å kunne få wegovy. Anonymkode: 4d26d...c88 Dette er feil. Det finnes en sprøyte som heter Saxenda også, og denne er også mot overvekt og ikke diabetes Anonymkode: f749b...7b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Del Skrevet 30. mai mommyaka skrev (12 timer siden): Og det er ikke en slanke sprøyte..den vil gjøre at du mister lysten på søte ting mindre...mem om du ikke er flink nok kan du forsatt bruke den og spise vanlig og ikke gå ned. Det handler mye om vilje styrke. Mannen min går på denne og mister mange kg..men han har forsatt lyst på godteri etc. Men jeg tror sprøyte hjelper litt( i forhold til før) men også at han vet at siden han tar denne hver helg så kan han ikke dytte i seg godteri som før... Dette stemmer heller ikke helt. For de som har god effekt av wegovy så gir middelet en metthetsfølelse som fører til at en ikke orker så mye mat. Sprøyten inneholder et stoff som heter semaglutin. Akkurat det samme stoffet som er i ozempic, men i Wegovyen er det mer virkestoff. Semaglutid er et legemiddel av typen GLP-1-analog. Det brukes i hovedsak i behandling av diabetes type 2, men brukes også i behandling av fedme og overvekt. Det reduserer blodsukker, øker metthetsfølelse og reduserer sultfølelse.6. mars 2024 Anonymkode: eeede...1f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai #7 Del Skrevet 30. mai 5 hours ago, AnonymBruker said: Det brukes i hovedsak i behandling av diabetes type 2, men brukes også i behandling av fedme og overvekt. Det reduserer blodsukker, øker metthetsfølelse og reduserer sultfølelse.6. mars 2024 Anonymkode: eeede...1f8 Omtrent som å kutte kraftig ned på karbohydrater og erstatte det med ordentlig mat altså, bare at det har alvorlige bivirkninger og er mye dyrere. Anonymkode: e67fa...ef5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Omtrent som å kutte kraftig ned på karbohydrater og erstatte det med ordentlig mat altså, bare at det har alvorlige bivirkninger og er mye dyrere. Anonymkode: e67fa...ef5 Hadde det bare vært så enkelt, hadde det ikke vært så vanskelig. Kopiert fra forskning.no Overvektige har lavere metthetsfølelse. Metthetshormonet GLP-1 tilhører en gruppe hormoner som skilles ut fra tarmslimhinnen når vi spiser. Hormonet signaliserer metthet til hjernen og øker utskillelsen av insulin fra bukspyttkjertelen under og etter måltidet. Det har lenge vært kjent at utskillelsen av dette metthetshormonet er hemmet ved diabetes 2 og fedme. Forstyrrelsen antas å være en viktig årsak til disse sykdommene. Ja sprøyten er dyr, men det er opp til hver enkelt bruker å avgjøre selv om de vil begynne. Bivirkningene er ikke godt nok forsket på. Og hver enkelt bruker tar kalkulert risiko sammen med lege i forhold til bruk. Anonymkode: eeede...1f8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #9 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette stemmer heller ikke helt. For de som har god effekt av wegovy så gir middelet en metthetsfølelse som fører til at en ikke orker så mye mat. Sprøyten inneholder et stoff som heter semaglutin. Akkurat det samme stoffet som er i ozempic, men i Wegovyen er det mer virkestoff. Semaglutid er et legemiddel av typen GLP-1-analog. Det brukes i hovedsak i behandling av diabetes type 2, men brukes også i behandling av fedme og overvekt. Det reduserer blodsukker, øker metthetsfølelse og reduserer sultfølelse.6. mars 2024 Anonymkode: eeede...1f8 Joda, det stemmer jo, men hun sier det enkelt og du går i detalj. For noen fungerer det sånn at man ikke orker så mye mat, og det er lett å leve på kaloriunderskudd. Alle har ikke like god effekt, og for noen så forsvinner sultfølelsen, men de klarer fysisk å trykke i seg for store mengder mat enda. Ikke alle med fedme og overvekt har blitt det fordi de er sultne hele tiden, men fordi de spiser selv når de ikke er sultne. Jeg er hvert fall en av de som la på meg fordi jeg trykket i meg mye godt på kveldene selv om jeg ikke var sulten eller hadde lavt blodsukker. Etter middag hvor jeg ble stappmett så kunne jeg fortsatt få lyst på noe søtt like etterpå, og om det ikke var i huset fra før så var ikke butikken langt unna. For meg forsvant sulten momentant på sprøytene, og "heldigvis" for meg kom alt i retur hvis jeg spiste mer mat enn det sultfølelsen min tilsa. Da var det lett å gå i underskudd. Ikke fordi jeg aldri hadde lyst til å overspise lenger, men fordi jeg visste at det ble veldig ubehagelig om jeg gjorde det. Ikke alle har det sånn, og kan spise alt mulig uten å bli dårlig. Jeg synes det er greit å presisere at det ikke er en magisk sprøyte hvor egeninnsats ikke er nødvendig, selv om det for mange går lekende lett uten "egeninnsats". Selv føltes det ganske lett når kroppen reagerte som den gjorde, men det hadde ikke føltes like lett hvis jeg ikke ble fysisk dårlig av overspising. Ellers er sprøytene dyre, og for noen er bivirkningene for store, men jeg synes det er et flott hjelpemiddel som burde vurderes hvis man har mye å ta av og har prøvd selv uten resultat. Jeg har slanket av meg 10 kg overvekt i en tidligere fase av livet, og det gikk fint, det er ikke så mye. Da jeg var 30kg unna trivselsvekt, og 23 kg unna normalvekt, så var det ikke like lett. Jeg prøvde, men mistet motivasjonen flere ganger, og prøvde til slutt sprøytene. 3 kg unna normalvekt så fikk jeg mye problemer med magen, så valgte å slutte, men har klart å gå ned resten selv og holde meg der de siste 4 månedene uten sprøyter. Anonymkode: cb988...70f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #10 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Joda, det stemmer jo, men hun sier det enkelt og du går i detalj. For noen fungerer det sånn at man ikke orker så mye mat, og det er lett å leve på kaloriunderskudd. Alle har ikke like god effekt, og for noen så forsvinner sultfølelsen, men de klarer fysisk å trykke i seg for store mengder mat enda. Ikke alle med fedme og overvekt har blitt det fordi de er sultne hele tiden, men fordi de spiser selv når de ikke er sultne. Jeg er hvert fall en av de som la på meg fordi jeg trykket i meg mye godt på kveldene selv om jeg ikke var sulten eller hadde lavt blodsukker. Etter middag hvor jeg ble stappmett så kunne jeg fortsatt få lyst på noe søtt like etterpå, og om det ikke var i huset fra før så var ikke butikken langt unna. For meg forsvant sulten momentant på sprøytene, og "heldigvis" for meg kom alt i retur hvis jeg spiste mer mat enn det sultfølelsen min tilsa. Da var det lett å gå i underskudd. Ikke fordi jeg aldri hadde lyst til å overspise lenger, men fordi jeg visste at det ble veldig ubehagelig om jeg gjorde det. Ikke alle har det sånn, og kan spise alt mulig uten å bli dårlig. Jeg synes det er greit å presisere at det ikke er en magisk sprøyte hvor egeninnsats ikke er nødvendig, selv om det for mange går lekende lett uten "egeninnsats". Selv føltes det ganske lett når kroppen reagerte som den gjorde, men det hadde ikke føltes like lett hvis jeg ikke ble fysisk dårlig av overspising. Ellers er sprøytene dyre, og for noen er bivirkningene for store, men jeg synes det er et flott hjelpemiddel som burde vurderes hvis man har mye å ta av og har prøvd selv uten resultat. Jeg har slanket av meg 10 kg overvekt i en tidligere fase av livet, og det gikk fint, det er ikke så mye. Da jeg var 30kg unna trivselsvekt, og 23 kg unna normalvekt, så var det ikke like lett. Jeg prøvde, men mistet motivasjonen flere ganger, og prøvde til slutt sprøytene. 3 kg unna normalvekt så fikk jeg mye problemer med magen, så valgte å slutte, men har klart å gå ned resten selv og holde meg der de siste 4 månedene uten sprøyter. Anonymkode: cb988...70f Den første personen jeg siterte skrev at sprøyta vil gjøre at man mister lysten på søte ting. Derfor gikk jeg i detalj. Mysimbaen som jeg går på, skal hjelpe mot belønnings senteret i hjernen, så den som gjør at man får mindre lyst på søtsaker. Selvfølgelig så virker ikke sprøyta eller andre slankemidler på alle. Men sånn er det med alle andre medisiner også. Å det er sikkert noen der ute som ikke har effekt av noen av de. Gikk på wegovy selv, men måtte slutte pga de symptomene jeg har på revmatismen ble forverret. Nå går jeg på mysimba, føler ikke at pillene hjelper på vekta. Men de hjelper på smertene pga ldn stoffet, som igjen har gjort at jeg har kommet i gang med trening. Anonymkode: eeede...1f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Del Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.35): Wegovy - sprøyte 1 gang i uken. Koster fra 1000 kr (minste dosene) til 3000 kr (største dosen) i mnd. Anonymkode: 1f419...33d 1750 kr for laveste dosene! Anonymkode: 03fe2...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Del Skrevet 1. juni Jeg begynte på wegovy i starten av februar. Veide 143kg da, i dag veier jeg 118kg. Helt ekstremt hvor bra den fungerer for meg. Hadde ingen metthetsfølelse før, men nå blir jeg veldig fort mett. Alt søtsug er fullstendig borte. Og jeg står kun på nest laveste dose, ikke noe poeng i å øke... Eneste bivirkningen jeg har er at jeg får en rar smak i munnen med en gang jeg setter sprøyta. Setter den derfor rett før jeg legger meg, når jeg våkner merker jeg ikke noe Så anbefaler alle som er usikre å prøve. Funker det like bra som for meg bør det være en no brainer om du sliter med null metthetsfølelse/søtsug. Anonymkode: 6c987...ac1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 23.02): Dette er feil. Det finnes en sprøyte som heter Saxenda også, og denne er også mot overvekt og ikke diabetes Anonymkode: f749b...7b6 Den skrives vel ikke ut for overvekt mer? Leste noe om at leger ikke får lov til det lengre iallfall. Det som er kjipt er at man ikke får disse medisinene på blå resept. Anonymkode: 1ca3a...a9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaiturid Skrevet 1. juni #14 Del Skrevet 1. juni Gått ned 10 kg med saxenda. Mistet lyst på både mat og alkohol. Dette er sikkert inviduelt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Del Skrevet 1. juni Hva med å spise riktig og trene riktig? er så ekstremt enkelt å finne informasjon om. Ingen dietter som keto eller vegan, men rett og slett ekte mat! Les Marit Kolby sin bok, få deg en PT. Bygg muskler og gradvis gå ned i vekt med en fornuftig tilnerming. Du trenger ikke sprøyte for å slutte med cola og ostepop. Anonymkode: 6e07d...f75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den skrives vel ikke ut for overvekt mer? Leste noe om at leger ikke får lov til det lengre iallfall. Det som er kjipt er at man ikke får disse medisinene på blå resept. Anonymkode: 1ca3a...a9f Hørte en podkast episode av åpen journal angående slankesprøyter. Der fortalte de litt om grunnen til hvorfor det ikke er på blå resept. Rett og slett fordi Norge as ønsker å sponse de som produserer sprøytene. Altså de bryr seg ikke om befolkningen er overvektig, bare ingen blir rike på det. Anonymkode: eeede...1f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 1. juni #17 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva med å spise riktig og trene riktig? er så ekstremt enkelt å finne informasjon om. Ingen dietter som keto eller vegan, men rett og slett ekte mat! Les Marit Kolby sin bok, få deg en PT. Bygg muskler og gradvis gå ned i vekt med en fornuftig tilnerming. Du trenger ikke sprøyte for å slutte med cola og ostepop. Anonymkode: 6e07d...f75 Hva med å lese seg opp på fedme. Siden du er så sikker på hva overvektige burde gjøre. Som en annen skriver er det forsket på at metthetshormonet GLP-1 som kroppen egentlig skal produsere selv, er redusert hos de med diabetes og fedme. Og sprøytene inneholder dette stoffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #18 Del Skrevet 1. juni 4 hours ago, Anonyme-meg said: Hva med å lese seg opp på fedme. Siden du er så sikker på hva overvektige burde gjøre. Som en annen skriver er det forsket på at metthetshormonet GLP-1 som kroppen egentlig skal produsere selv, er redusert hos de med diabetes og fedme. Og sprøytene inneholder dette stoffet. Så er jo spørsmålet hvorfor man har reduserte nivåer av dette hormonet. Det er neppe medfødt, men mer sannsynlig et resultat av usunn livsstil over tid. Jeg påstår på ingen måte at det er enkelt å endre livsstil, folk er minst like avhengige av sukker og junkfood som man blir av sigaretter. Men det er mulig å bli fri fra det, og det handler ikke nødvendigvis om viljestyrke heller. Sukker og overspising er som rus for mange, og dekker behov man egentlig skulle fått dekket på andre måter. Anonymkode: e67fa...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattogdag Skrevet 2. juni #19 Del Skrevet 2. juni (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Så er jo spørsmålet hvorfor man har reduserte nivåer av dette hormonet. Det er neppe medfødt, men mer sannsynlig et resultat av usunn livsstil over tid. Jeg påstår på ingen måte at det er enkelt å endre livsstil, folk er minst like avhengige av sukker og junkfood som man blir av sigaretter. Men det er mulig å bli fri fra det, og det handler ikke nødvendigvis om viljestyrke heller. Sukker og overspising er som rus for mange, og dekker behov man egentlig skulle fått dekket på andre måter. Anonymkode: e67fa...ef5 Så har kanskje ikke alle samme muligheter til å få dekket behovene som er grunnen for overspising, som du helt riktig sier fungerer som rus for mange. Vi kommer i mange utgaver, vi mennesker, og diskusjonen «født slik / blitt slik» er vel fortsatt tema som ikke er endelig konkludert eller dokumentert Endret 2. juni av Nattogdag 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #20 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 20.18): Hva med å spise riktig og trene riktig? er så ekstremt enkelt å finne informasjon om. Ingen dietter som keto eller vegan, men rett og slett ekte mat! Les Marit Kolby sin bok, få deg en PT. Bygg muskler og gradvis gå ned i vekt med en fornuftig tilnerming. Du trenger ikke sprøyte for å slutte med cola og ostepop. Anonymkode: 6e07d...f75 Det er jo det første man prøver på, men her er det stor forskjell på om du skal ned 10-15 kg eller 30-60 kg. For å gå ned 0,5-1 kg i uken så må man ha et kaloriunderskudd på 500-1000 kalorier om dagen, så det er ikke bare å kutte cola og ostepopp, resten av dagen må også være ganske mager. For noen som har konsumert mer enn sitt daglige behov så er det et veldig stort kutt i kalorier per dag, og det krever selvsagt mye å overholde det i lengden. Hvis man skal ned 50 kg, og skal forholde seg til anbefalingene om 0,5-1 kg i uken, så tar det 50-100 uker. Det er da hvis man slavisk forholder seg til kaloriunderskuddet hver eneste dag i 50 til 100 uker. Noen får det jo til, og det er selvfølgelig lettere å gjøre mindre endringer over enda lengre tid enn det også, men å få til den endringen OG holde seg der over tid er veldig vanskelig. Oppskriften med kaloriunderskudd er lik for alle, men hadde det vært så enkelt å gjennomføre det for alle så hadde ingen lidd av fedme. Slankeoperasjoner og medisiner for slanking hadde ikke eksistert om det bare var å skru av en bryter i hodet og endre livsstilen. Anonymkode: cb988...70f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå