Gå til innhold

Slapt arbeid med strikkeoppskrift


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en oppskrift fra Hipknitshop. Det er oppskrift nummer tre derfra, og de tidligere to har vært helt ok mtp størrelse/antall masker. Denne gangen skal jeg strikke Fruity sweater, og makan til elendig oppskrift. Vanligvis øker antall masker med størrelse, men her har hun bare økt størrelse på pinnen! Minste størrelse skal strikkes på pinne fem, mens største størrelse skal på pinne sju. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli pent! Mønster, struktur og fasthet blir jo helt annerledes når en øker pinnestørrelse. Noen som har erfaring med slike oppskrifter? Garnet er Hip Fluff, så ser for meg dette blir en hullete affære. 
avbildet er minste størrelse, så den ser naturlig nok pen ut, men skulle likt å se en ferdig versjon i større størrelse. 

IMG_9968.jpeg

Anonymkode: 5408f...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

😨 

Jeg ville brukt den strikkefastheten som gir fint stoff, og heller økt avstanden mellom sitronene.

Stryk det, jeg ville funnet en annen oppskrift med god strikkefasthet i din størrelse, og strikket med sitronmønster. Eller bare sendt klage og bedt om å få refundert prisen, for dette blir unødvendig komplisert. 

 

BTW, det der blir noen seriøse trådsprang. Du kan se de gule og grønne stripene bak det hvite. Man skulle nesten tro at detter designet av noen som ikke strikker.

Anonymkode: e1660...f5e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert generert oppskrift ved hjelp av ChatGPT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende når man ender opp med å måtte redesigne hele greia men her er ett forslag siden det er langt strådspenn mellom sitronen. Ta bort noen hvite masker mellom hver sitron og legg til en eller to ekstra sitroner per runde slik at du får en større størrelse uten å bruke større pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (4 timer siden):

Irriterende når man ender opp med å måtte redesigne hele greia men her er ett forslag siden det er langt strådspenn mellom sitronen. Ta bort noen hvite masker mellom hver sitron og legg til en eller to ekstra sitroner per runde slik at du får en større størrelse uten å bruke større pinner.

Det kan jeg prøve. Håpe garnet holder, for jeg gidder ikke kjøpe mer fra henne nå. Tusen takk for godt tips!

Anonymkode: 5408f...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😨

Jeg ville brukt den strikkefastheten som gir fint stoff, og heller økt avstanden mellom sitronene.

Stryk det, jeg ville funnet en annen oppskrift med god strikkefasthet i din størrelse, og strikket med sitronmønster. Eller bare sendt klage og bedt om å få refundert prisen, for dette blir unødvendig komplisert. 

 

BTW, det der blir noen seriøse trådsprang. Du kan se de gule og grønne stripene bak det hvite. Man skulle nesten tro at detter designet av noen som ikke strikker.

Anonymkode: e1660...f5e

Garnspranget så jeg ikke før du sa det! Får klippe tråder her og heller sy noe veldig etterpå!

Anonymkode: 5408f...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå prøvde jeg å følge oppskriften slik den står, og bruker størrelse sju på pinner. En ting er at dette blir et hullete resultat, men den oppskriften blir bare verre og verre! Den er forklart og skrevet så sinnsykt dårlig! Det skrives «se tips» flere steder, men de tipsene står ingen steder. Det er manglende forklaringer, mønsterrapporten er elendig og økninger blir skrevet lengst ned i et avsnitt du ikke får med deg før du har strikket forbi siste maske (litt brukerfeil fra min side, men likevel).
 

Denne oppskriften anbefaler jeg ingen å gi seg i kast med. Spar de 1350 kronene og bruk dem på noe annet!

IMG_0068.jpeg

Anonymkode: 5408f...d47

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser desverre ofte at oppskrifter fra "trendy" butikker er dårlige. Har måttet tolke en haug med oppskrifter for andre, hvor det virker som designeren har strikket en sokk på egenhånd og derfor bestemte seg for at han eller hun skulle bli strikkedesigner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange wannabe strikkedesignere der ute, holder meg til anerkjente produsenter som har laget tradisjoner bak seg. Petit knit feks, det har jeg gitt opp. Størrelsene er enorme.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alt for mange wannabe strikkedesignere der ute, holder meg til anerkjente produsenter som har laget tradisjoner bak seg. Petit knit feks, det har jeg gitt opp. Størrelsene er enorme.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

Hvis størrelsene er enorme, hvorfor strikker du da ikke en størrelse som har de målene du ønsker? Eller en modell/genser som ikke er like oversize i uttrykket?

Mitt inntrykk er at det er mange "trendy" strikkedesignere som er dårlige på å lage oppskrifter. Har hørt intervju med flere strikkedesignere som "ikke klarer/liker å følge oppskrifter, og derfor designer selv og gir det ut som en oppskrift". 

Oppskriftene fra Petiteknit opplever jeg som gjenomarbreidet og svært godt forklart. Bedre enn de jeg brukte fra Rauma og Sandnes for 20+ år siden da jeg strikket mine første gensere, sjal, babyklær m.m. Om man ikke liker sluttproduktet fra Petiteknit, er det mest sannsynlig ikke en dårlig/uforståelig oppskrift, men at man har valgt feil modell/størrelse/ikke fulgt oppskriften.

Anonymkode: fcee9...7c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alt for mange wannabe strikkedesignere der ute, holder meg til anerkjente produsenter som har laget tradisjoner bak seg. Petit knit feks, det har jeg gitt opp. Størrelsene er enorme.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

Hæ? PetiteKnit skriver da de aller beste oppskriftene som er å finne nå, gjennomarbeidet, gjennomtestet og med finurlige løsninger servert på en forståelig måte? Og med alle mål, strikkefasthet, etc presentert? Anbefaler å prøve igjen, hvis det er design fra henne du liker! ❤️

Anonymkode: a5262...848

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Alt for mange wannabe strikkedesignere der ute, holder meg til anerkjente produsenter som har laget tradisjoner bak seg. Petit knit feks, det har jeg gitt opp. Størrelsene er enorme.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

Størrelsene til PetiteKnit er jo helt fine de. Cm er cm. Kanskje du ikke har riktig strikkefasthet, eller strikker feil størrelse. Du må se på målene oppgitt i oppskriften og velge riktig str. Selv om du kjøper medium i butikken på HM, er det ikke sikkert at medium er riktig i oppskriften, og hvis strikkefastheten din er feil i tillegg skjønner jeg jo godt at du blir misfornøyd. Men dette er jo ikke noe PetiteKnit kan lastes for?

Anonymkode: 9863f...80a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke oppskriften på petit, størrelsen. Har en venn som strikker mye på bestilling og hun sliter ned det samme og tar ikke imot bestillinger på petit. Oppskriften er helt ok å lese.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri opplevd at petiteknit plagg er blitt for store.

Tvert imot egentlig, jeg må som regel opp i pinne for å treffe strikkefastheten hennes, eller velge en større størrelse.

Anonymkode: ee910...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 11.21):

Det er ikke oppskriften på petit, størrelsen. Har en venn som strikker mye på bestilling og hun sliter ned det samme og tar ikke imot bestillinger på petit. Oppskriften er helt ok å lese.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

At størrelsen er for stor? Det er jo fordi mange av plaggene hun har designet er oversized, så de skal være store. Hun er jo en mester både i å skrive oppskrifter og brukte de rette teknikkene for at plagget skal bli så bra som mulig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 11.21):

Det er ikke oppskriften på petit, størrelsen. Har en venn som strikker mye på bestilling og hun sliter ned det samme og tar ikke imot bestillinger på petit. Oppskriften er helt ok å lese.

Anonymkode: 1d9a0...e6a

Jeg beklager, men det må være noe galt med venninnen din. PetiteKnit sine oppskrofter er gode. Alle mål står i oppskriften, til og med hvilken bevegelsesvidde hun anbefaler. 
 

Strikkefastheten hun oppgir er jo den som er oppgitt på garnet, det er ikke "hennes private strikkefasthet", det går jo ikke. 
 

Nekter å tro at venninnen din har tatt gode mål, strikket en god prøvelapp og valgt et godt garn, og satt seg inn i målene i oppskriften. Gjør man det, og endrer pinnestr som gjør at man får oppgitt strikkefasthet er det UMULIG at str "blir feil". Det er matte. Det er centimeter, liksom. Hvis man får andre cm enn oppgitt, så er det noe galt med strikkefastheten eller at garnet ikke tåler store gensere feks… 

Anonymkode: 9863f...80a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg beklager, men det må være noe galt med venninnen din. PetiteKnit sine oppskrofter er gode. Alle mål står i oppskriften, til og med hvilken bevegelsesvidde hun anbefaler. 
 

Strikkefastheten hun oppgir er jo den som er oppgitt på garnet, det er ikke "hennes private strikkefasthet", det går jo ikke. 
 

Nekter å tro at venninnen din har tatt gode mål, strikket en god prøvelapp og valgt et godt garn, og satt seg inn i målene i oppskriften. Gjør man det, og endrer pinnestr som gjør at man får oppgitt strikkefasthet er det UMULIG at str "blir feil". Det er matte. Det er centimeter, liksom. Hvis man får andre cm enn oppgitt, så er det noe galt med strikkefastheten eller at garnet ikke tåler store gensere feks… 

Anonymkode: 9863f...80a

👏🏻👏🏻 Støttes. Av alle oppskrifter å harve løs på, så er ikke petite knit rett. De oppskriftene er helt i toppsjiktet. Men visste ikke at Hipknitshop sine var blitt slørvete? Har strikket flere gensere derfra, men er jo enig i at den som diskuteres her ser virkelig ut som et helligdagsarbeide…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på den og setter pris på tilbakemeldingen. Godt å slippe frustrasjonen selv😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (6 timer siden):

Har kikket litt på den og setter pris på tilbakemeldingen. Godt å slippe frustrasjonen selv😅

Jeg vil virkelig styre unna, med mindre du har en mindre størrelse og er dyktig til å tolke oppskrifter, selvfølgelig! 

Anonymkode: 5408f...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...