AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Hei! Jeg fikk en kneskade i fjor høst etter en ulykke. Jeg har siden vært sykmeldt fra jobben, da jobben min krever svært mye gåing, noe som er smertefullt, da kneet hovner opp og fører til smerter og dårlig søvnkvalitet om natta. Jeg har hatt lyst til å jobbe igjen, men arbeidsplassen kan ikke tilrettelegge godt nok, og har sagt rett ut at det er bedre om jeg forblir sykmeldt. Et nytt og spennende jobbtilbud dukket opp i vår. Jeg søkte på, og fikk jobben (informerte under intervju at jeg er sykmeldt grunnet kneskade, men at jeg var i bedring). Det er mye bedre muligheter for tilrettelegging i den nye jobben, og jeg gleder meg til oppstart. De par siste mnd. har jeg følt en skikkelig fremgang med kneet, og sett optimistisk på jobbstart i august i den nye jobben. Men for en uke siden falt jeg og «slo opp skaden» igjen, og har blitt satt på venteliste til operasjon av ortoped. Slik det ser ut nå, ser jeg mørkt på oppstart i ny jobb i august. Noe som er skikkelig leit! Så kommer spørsmål om sykepenger da.. Per nå har jeg vært sykmeldt i 7 mnd, og har da 5 mnd igjen av sykepengeperioden før jeg går over på AAP (ønsker sterkt å unngå dette!). Jeg håper, og krysser fingrene for at jeg klarer å bite tenna sammen og jobbe så lenge jeg kan i den nye jobben før operasjon på nyåret (er ca. 6 mnd. ventetid). Er det slik at dersom jeg blir «friskmeldt» nå før jobboppstart (har ferie tilgode hos arb.giver som må tas ut før jeg slutter), så kan jeg opparbeide meg ny rett til sykepenger før det har gått et år, eller har «til gode» 5 mnd. sykepenger pluss den tiden jeg er i arbeid? Eller er det slik at dersom jeg blir friskmeldt nå, så MÅ det gå 26 uker uten sykmelding før jeg har rett på nye sykepenger, selv om jeg ikke har brukt opp den nåværende sykepengeperioden min? Bare for å ha det klart, jeg har et reelt ønske om å være i jobb, og krysser fingrene for at jeg klarer å stå i full jobb frem til operasjon. Beklager langt innlegg..😅 Håper noen har vært borti lignende situasjon og kan gi meg et svar☺️ Har googlet og søkt inne på nav uten å bli noe klokere… Anonymkode: 6b9e7...a99
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Kontakt nav så får du rett svar. Jeg tror at om du blir friskmeldt nå og begynner å jobbe må det gå 26 uker før fu har krav på nye 12 måneder med sykepenger. Blir du sykemeldt før det er gått 26 uker gjelder kvoten du allerede har begynt på og du har 5 måneder igjen. Men sjekk med nav, kan være nye regler. Anonymkode: 966bb...a2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå