Gå til innhold

Motivasjonsdagboken

Sitronsommerfugl

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at det er lettere å være støttende og forståelsesfull ovenfor andre en meg selv. Så der har jeg en jobb å gjøre 🙂

Så kult med at du har et mål om pull-ups igjen. Jeg liker den øvelsen, selv om jeg tar ikke så mange nå. Skal selv også få det i programmet etterhvert, må bare ta det litt gradvis.

Én vekt måling sier ikke så mye, som du påpeker. Det er trender over tid som gjelder. Men kjenner det selv også at når en veiing viser mer en forrige gang (selv om jeg vet at det ikke er fett) så stikker det litt. 

Bra jobbet med styrkeøkter! Det er godt med litt avbrekk fra eksamensboble 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke verst at du får trent så mye når du er i eksamensmodus! Men kanskje det hjelper på å være opplagt og skjerpet?

Og skjønner hva du mener med å gå "for mye ned". Man skjønner at det ikke er normalen med slike høye tall, og at oddsen for å gå opp igjen neste uke er stor. Men som du sier, det er totalen som er viktigst. Så får man prøve å ikke ta enkelttall sånn innover seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det har vært to travle uker, først med eksamen og deretter oppstart i ny sommerjobb. Mentalt slitsomt, men det hjalp at jeg hadde planlagt både mat og treningsøkter før jeg startet tror jeg, det har gått ganske greit å bare «gjennomføre». Trives godt i jobben så langt og tror dette blir en fin plass å være i sommer.

Merker at jeg begynner å bli litt lei av å være i underskudd nå, kjenner veldig på at jeg gjerne skulle hatt mer overskudd og fremgang på trening. Det går jo veldig sakte å bygge muskler og styrke i kaloriunderskudd, selv om jeg prioriterer protein og underskuddet ikke er veldig stort. I tillegg er jeg egentlig snart der at det er å «stramme opp litt» jeg egentlig ønsker meg rent utseendemessig. Tror derfor jeg skal gi det en uke eller to til og så begynne å langsomt øke opp mot vedlikehold og så kanskje litt forbi, men tar det nok langsomt slik at det ikke blir en altfor stor overgang for kroppen. Så kan jeg heller kjøre en ny runde med underskudd senere om jeg ønsker.

Sist uke sto vekta ganske stille, men det var jeg forberedt på etter forrige ukes dropp. Denne uka krøp den nedover igjen, så jeg konkluderer dermed med at mensen nok blir noen dager forsinka, for jeg nekter å tro at den kommer i morgen med 0,7 kg ned til i dag 😅

JUNI
Sluttvekt mai: 58,1 kg
6. juni: 58,4 kg (+0,3 kg)
13. juni: 57,0 kg (-1,4 kg)
20. juni: 57,1 kg (+0,1 kg)
27. juni: 56,4 kg (-0,7 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut dette da :klemmer: Skjønner overgang fra underskudd til vedlikehold kan være litt tricky, men du får ta det i små steg så går det sikkert bra. Trening er i alle fall bra 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet! :highfive:

Skjønner godt at du er lei av å leve i kaloriunderskudd. Jeg er selv i en vedlikeholdsfase nå før jeg skal på ny del med kaloriunderskudd om en liten stund. Kjekt å ha litt mer trøkk på trening og sove bedre osv (selv om jeg har ikke fått utnyttet det så mye da det har vært mye sykdom i det siste). Men kjenner også at det er litt utfordrende med vedlikehold da selve prosessen med livstilsendring er jo på ingen måte over. Kroppen har så lyst å skli tilbake til gamle vaner.

Håper du får en fin periode i sommerjobben! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da har jeg begynt å gradvis jobbe meg oppover mot vedlikehold. Jeg har jo logget maten min sånn noenlunde over en lengre periode og kommer nok til å holde på med det en stund fremover da jeg nå tenker å jobbe meg opp til et lite overskudd. Merker fremgangen på trening er langsom og vet jo at man egentlig må ligge i kalorioverskudd for å bygge nevneverdig med muskler, så håper jeg vil merke forskjell på fremgangen med et lite overskudd på kanskje 100-150 kalorier. Det er selvfølgelig litt skummelt å skulle gå opp i vekt igjen med vilje, men jeg tenker at en periode på 3-4 mnd i overskudd og så en runde til med moderat underskudd er verdt et forsøk. Jeg vil veldig gjerne bli sterkere og drømmer om litt mer synlige muskler særlig i underkropp og rumpe, og da tror jeg faktisk det må til. Og jeg følger jo med på både vekt og midjemål, så jeg kan hente meg inn og gjøre justeringer om jeg trenger. Øker gradvis fra underskuddet jeg har ligget i nå i første omgang, med ca. 100 kalorier i uka, så er jeg oppe i vedlikehold om 3-4 uker. Jeg trener om morgenen, så foreløpig har hele økningen gått med til å få i meg en hjemmelaget energibar før trening, hehe. 

Ellers har samboer gått ut i ferie og ikke jeg, så det er mye fristelser etter jobb..! Jeg prøver å finne en grei balanse, gjør rom i "budsjettet" for noe kos hver kveld. Synes det går sånn tålelig greit de fleste dager. Vi har i tillegg startet et prosjekt med å prøve å gå en liten tur sammen hver kveld, merker det hjelper fordi det da blir noe som bryter opp litt så det ikke blir lange ettermiddager inne hvor man spiser ekstra fordi man kjeder seg. Og så er det koselig da ❤️ 

JULI
Sluttvekt juni: 56,4 kg
4. juli: 56,4 kg (0,0 kg)
10. juli: 56,3 kg (-0,1 kg)

Stillstand hittil i juli, altså. Tror egentlig jeg har gått ned i fettprosent disse to ukene også, men 4. juli hadde jeg mensen og jeg mistenker at dagens vekt viser utslaget av to dager med tung styrke etter hverandre + litt mer karbohydrater, altså litt mer vann. Blir absolutt ikke lei meg om jeg klarer å kvitte meg med litt mer fett før jeg er oppe i vedlikehold, men får bare se litt hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt med muskelbygging! Det med kalorioverskudd mens man trener er jo ganske spennende, for det jeg har forstått er at noen ganger når man øker kalorier så beveger man seg både bevist og ubevist mer og dermed kan ende opp med på break even (og motsatt, jeg blir sååå "lat" når jeg er i kaloriunderskudd). Men er ikke så belest at jeg kan si noe mer om det 😆. Det blir spennende å høre hva du selv observerer! Det er jo ingen tvil om at det er kjekkere å trene tung når man har mer kalorier å rutte med. Bare det kan jo gi en boost i muskelbygging for underkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
123qwe skrev (På 10.7.2024 den 13.09):

Så kjekt med muskelbygging! Det med kalorioverskudd mens man trener er jo ganske spennende, for det jeg har forstått er at noen ganger når man øker kalorier så beveger man seg både bevist og ubevist mer og dermed kan ende opp med på break even (og motsatt, jeg blir sååå "lat" når jeg er i kaloriunderskudd). Men er ikke så belest at jeg kan si noe mer om det 😆. Det blir spennende å høre hva du selv observerer! Det er jo ingen tvil om at det er kjekkere å trene tung når man har mer kalorier å rutte med. Bare det kan jo gi en boost i muskelbygging for underkroppen.

Er så morsomt at du skrev dette, jeg tror virkelig det gjelder for meg. Har definitivt vært mye mer i aktivitet siden jeg begynte å trappe opp kaloriene. Har bare tatt én vekt siden sist, og den tok jeg etter en dag med tung trening og mye carbs, da sto det helt stille fra sist. Tror det betyr reell nedgang, til tross for at jeg nå bør være oppe i ca. vedlikeholdskalorier. Så er nok den ekstra aktiviteten som gjør utslaget. 

Men jeg har allerede oppnådd mye av det jeg ønsket bare ved å komme meg opp til "vedlikehold" (som kanskje ikke helt har vært det). Har definitivt mer overskudd på trening, og generelt også. Har faktisk klart målet mitt om en pull-up - ikke bare det, da jeg "retestet" denne uka klarte jeg faktisk to :D 

Fra denne helgen begynner jeg med det som bør være et forsiktig overskudd på ca. 100 kalorier. Hvis vekta sniker seg oppover da kommer jeg til å holde meg her en stund. Hvis den fremdeles står ganske stille legger jeg på 100 til de dagene jeg trener, tenker jeg - er oppe i fire styrkeøkter pluss én intervalløkt i uka nå, så det er jo de fleste dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, grattis med å nå pull-ups mål! Blir gira på trening av å lese om progresjonen din. Jeg klarer selv også to pull-ups nå med vanlig grep, men driver å trene bredere grep da jeg har alltid vært mye svakere der. Tar med sånn pull-up maskin for å bygge litt volum på flere reps også må vel etterhvert prøve uten assistanse. Kanskje ta sånne negative reps for å klare i hvertfall veien ned 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...