Gå til innhold

Motivasjonsdagboken


Sitronsommerfugl

Anbefalte innlegg

Okei dere, vi prøver noe nytt! Jeg har lest så mange dagbøker her inne opp gjennom årene. Først prøverdagbøker, etter hvert livsstilsdagbøker. Har alltid tenkt at det har virket så fint og så lurt å ha et sted hvor man faktisk må gjøre litt rede for valgene man tar og får holdt seg litt «accountable» i hverdagen. Tenk om jeg også hadde turt DET, da… for en motivasjonskilde. Men så har jeg avfeid meg selv med at nei, jeg har jo ikke helt «rett» til å ha en livsstilsdagbok jeg som ikke egentlig er overvektig, men som bare synes mat og kontinuitet er litt vanskelig. Tenk om jeg ikke klarer å holde det gående, tenk om det ikke gir meg mer motivasjon i det hele tatt?

Men nå har jeg bestemt meg for at nå gjør jeg det bare. Jeg blir så ensom av å holde på med disse greiene mutters alene, det er greit når alt går fint, men så kjedelig når det stagnerer. Så nå prøver jeg bare. Og her er jeg :D

Okei, hvor skal jeg begynne? Får kanskje starte med å si at jeg er i slutten av 20-årene, er for tiden student og jobber en del ved siden av dette. Har samboer, men (foreløpig) ikke barn.

Jeg har alltid, eller i alle fall siden sene tenår, slitt litt med å finne balansen når det gjelder mat, vekt og trening. Jeg har aldri vært egentlig overvektig, men har vært på grensen og for det meste ligget mellom 5-10 kg over trivselsvekt. Inntil i fjor hadde jeg nok ligget nokså stabilt rundt 63 kg (jeg er ganske lav, hehe) i en periode på 3-4 år, og selv om jeg egentlig aldri trivdes helt sa jeg meg fornøyd med at det i alle fall var stabilt og at jeg hadde klart å lande i det jeg selv mener er et godt forhold til mat, etter at det var litt så som så i tenårene. Men i løpet av høsten i fjor merket jeg på buksene at det nok hadde begynt å krype oppover, og da jeg gikk på vekta for første gang på lenge i februar viste den 65,5 kg. Det var første gang jeg har vært på en vekt som har vært over i overvekt. Og da tenkte jeg bare at nei, dette går ikke lenger, nå må vi ta tak. Nå vil jeg trives, på ekte og over tid. Det er også et element for meg at vi tenker å starte prøving på baby om et års tid (jeg har lengtet etter å bli mamma hele livet, men det er en annen historie), og jeg ønsker å gi meg selv best mulig utgangspunkt for en frisk og aktiv graviditet, hvis vi er så heldige at vi får det til.

Så i februar tok jeg tak. Tok opp igjen styrketreningen som da hadde ligget på hylla et halvt års tid, bortforklart med studiestress og at jeg hater fulle treningssentre. Jeg har alltid egentlig spist sunt og er heldig som har vokst opp med et veldig variert kosthold og lært meg å like det aller meste som er bra for meg, men jeg elsker altså mat og spiser fort mer enn jeg egentlig trenger og blir aaaltfor mett, enten det er spaghetti alfredo eller quinoasalat. I tillegg er jeg jo litt for glad i både potetgull, sjokolade og vin, hehe…

Februar, mars og april var veldig gode måneder og jeg så gode resultater både på vekta og centimetermål som jeg også følger litt med på for å ha noe å skjele til hvis vekta stagnerer, spesielt mtp. at jeg trener ganske tung styrke, og da er jo ikke vekt alltid det beste målet. Så kom mai, og jeg begynte i praksis på studiet og måtte plutselig pendle så tidlig at jeg ikke rakk morgenøktene jeg hadde fått rutine på på trening. Med mai kom også mange langhelger, reise og mye kos, og jeg falt litt ut av de gode vanene. Og da mister jeg så innmari fort motivasjonen. Så det var det å gå på vekta i går og se at det hadde begynt å langsomt krype oppover igjen som fikk meg til å tenke at nå smeller vi bare til med en dagbok.

Så her er vi, da. Tenker jo også at jeg kan vise reisen min til nå i kilo (som dere ser veier jeg meg ikke helt regelmessig, prøver å få til rundt hver fredag, men tar det tidligere eller senere hvis jeg vet jeg ikke er hjemme pga. nattevakter, og pleier også å utsette å veie meg hvis jeg f.eks. har drukket et par glass vin kvelden før, da kroppen min er ekstremt god på å holde på vannvekt).

11. februar: 65,5 kg
17. februar: 65,1 kg (-0,4 kg)
23. februar: 64,5 kg (-0,6 kg)
3. mars: 63,3 kg (-1,2 kg)
8. mars: 63,7 kg (+0,4 kg)
15. mars: 63,5 kg (-0,2 kg)
21. mars: 61,9 kg (-1,6 kg)
4. april: 60,7 kg (-1,2 kg)
11. april: 60,7 kg (0,0 kg)
17. april: 60,0 kg (-0,7 kg)
24. april: 60,4 kg (+0,4 kg)
1. mai: 58,4 kg (-2,0 kg)
11. mai: 58,7 kg (+0,3 kg)
28. mai: 59,2 kg (+0,5 kg)
SUM: -6,3 kg

…meeen da +0,8 siden minstevekt i starten av mai. Og den veien skal vi ikke videre!

Dette ble langt, og enda føler jeg at jeg har begrenset meg, hehe. Nå har jeg jo endelig fått laget meg konto også i stedet for å bare snike, så da får jeg jo etter hvert somle meg til å faktisk legge igjen noen spor hos noen av dere her inne som jeg har lest dagbøkene til litt i skjul. Men NÅ må jeg faktisk bruke denne studiedagen jeg har tatt meg til å gjøre noe annet enn å henge på KG.

To be continued…

Endret av Sitronsommerfugl
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen Sitronsommerfugl 🙂

Jeg begynte mitt livstilsendring i april og helt tilfeldig endte opp med å lese noe på dagbøker her på KG. Ante ikke at slikt fantes, men så med en gang at dette kunne jeg ha stor nytte av, å skrive ned mine tanker.

Du har hatt en kjempe progresjon allerede, grattis! 

Gleder meg til å lese flere oppdateringer fra deg 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (1 time siden):

Velkommen Sitronsommerfugl 🙂

Jeg begynte mitt livstilsendring i april og helt tilfeldig endte opp med å lese noe på dagbøker her på KG. Ante ikke at slikt fantes, men så med en gang at dette kunne jeg ha stor nytte av, å skrive ned mine tanker.

Du har hatt en kjempe progresjon allerede, grattis! 

Gleder meg til å lese flere oppdateringer fra deg 🌸

Så hyggelig med kommentar fra deg @123qwe, dagboken din er en av de jeg har vært innom før jeg fikk laget meg bruker :D  Synes det virker som du har mange gode refleksjoner, og syntes også det var veldig kult med måten du har valgt å gjøre det på med to uker på og to uker av. Er så viktig å finne en måte som funker for hodet og ikke bare gir resultater på vekta.

Tenker også det er veldig nyttig å kunne skrive ned tanker et sted. Håper vi kan følge hverandre litt fremover :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre at det kunne være til inspirasjon. Jeg synes her på dagbøker er veldig fin stemning sammenlignet med resten av KG. Folk løfter hverandre opp 🧡.


Det har vært veldig nyttig for min del å lese andres sine dagbøker og at noen gir tilbakemelding på det jeg har skrevet. Det virker også som at mange sliter med de samme type problemstillingene i forbindelse med mat og andre aspekter i livet, så jeg synes det er fint å dele tanker rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @123qwe - mye bedre stemning i dagbøkene ❤️ 

Liten fredagsrapport. Jeg valgte å veie meg i dag selv om det bare var tre dager siden sist. Vekta viste 1,1 kg ned, som jo bare viser hvor misvisende den er å følge med på alene. Vet egentlig ikke helt hvorfor heller, spiste ganske normalt i går. Kanskje litt vannvekt fra mai som forsvinner? Neste fredag er rett før mensen, så går nok litt opp igjen til da.

11. februar: 65,5 kg
17. februar: 65,1 kg (-0,4 kg)
23. februar: 64,5 kg (-0,6 kg)
3. mars: 63,3 kg (-1,2 kg)
8. mars: 63,7 kg (+0,4 kg)
15. mars: 63,5 kg (-0,2 kg)
21. mars: 61,9 kg (-1,6 kg)
4. april: 60,7 kg (-1,2 kg)
11. april: 60,7 kg (0,0 kg)
17. april: 60,0 kg (-0,7 kg)
24. april: 60,4 kg (+0,4 kg)
1. mai: 58,4 kg (-2,0 kg)
11. mai: 58,7 kg (+0,3 kg)
28. mai: 59,2 kg (+0,5 kg)
31. mai: 58,1 kg (-1,1 kg)
SUM: -7,4 kg

Når jeg først var i gang valgte jeg også å ta cm-mål, noe jeg har gjort sporadisk til nå, men sist var i starten av april. Forventet egentlig at det skulle være ganske stillestående, som uttrykk for nedgang i april og oppgang igjen i mai, men her var det faktisk også ganske god progresjon, med 4 cm ned rundt midjen, 3 cm over hoftene og 3 cm i låromkrets :D 

Tror totalt sett dette kan tyde på at jeg egentlig har mer eller mindre vedlikeholdt i mai, og det sier jeg meg veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i dagbok- klubben, og gratulerer med knallbra resultater! -7,4 kg siden februar er rått. 👊 Og med tanke på at du trener tung styrke må jo kroppen også ha endret seg endel på disse kiloene. Har du satt deg noen mål for denne reisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hit! :D Så bra for deg at du har tatt tak allerede før vekten har krøpet på i altfor stor grad, særlig med tanke på eventuelle graviditeter i fremtiden. Vi er nok mange her inne som skulle ønske vi tok grep tidligere. 

Du har hatt super progresjon, og en total med vedlikehold i mai er slett ingen liten bragd. 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med besøk av flere fine folk her inne :D 

@Triviella Ja, jeg er veldig fornøyd med resultatene, det har gått raskere enn jeg hadde forventet til tross for et ganske moderat kaloriunderskudd. Tror jeg kan takke styrketreningen, skal virkelig ikke kimse av å bygge muskler som brenner kalorier hele døgnet. Kroppen har endret seg masse, mistet 8-9 cm rundt midjen og har flere bukser som har blitt ubrukelige på ganske kort tid.

Jeg har et fleksibelt vektmål på ca. 55 kg, da er jeg litt under midten av kategorien normalvekt BMI-messig. Jeg har hele veien tenkt at jeg må se an hvordan jeg føler meg, men nå som jeg har ca. 3 kg igjen dit tenker jeg egentlig at jeg tror det er et ganske fint mål. Der setter jeg nok punktum for vektnedgang, etter det leker jeg med tanken om å forsiktig øke energi- og proteininntaket slik at jeg ligger i et lite overskudd for å prøve å bygge litt mer muskelmasse. Da vil jeg jo naturligvis gå opp i vekt, så må nok eksperimentere litt for å finne en god balanse og spesielt en god måte å måle det på...

@Janeidet Tusen takk for koselig kommentar! Ja, det der med graviditet er en stor motivasjonsfaktor. Har en mor jeg er omtrent en blåkopi av kroppsmessig som la på seg 15-25 kg i sine svangerskap og opplevde det som veldig tunge kilo å gå ned igjen, så jeg forventer nok mye av det samme. Men håper og tror det vil hjelpe hvis jeg starter omtrent der jeg vil være kroppsmessig og ikke 8-10 kg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen hit og gratulerer med dagbok! Så bra du tok steget med å opprette din helt egne dagbok ☺️ Denne er jo helt og holden din, og ingen krav til hva du skal skrive/rapportere eller hvor ofte. Ditt sted, som kan vise seg i senere tid er veldig fin å ha å se tilbake på. Mange av oss opplever også en motivasjon i å stikke innom for å oppdatere på hvordan livet går.

Jeg må jo bare si at du er helt rå resultatmessig siden februar, wow! Føler du at det har gått veldig greit, eller har det vært en kamp? Er ikke alltid lett å kutte ned på porsjonstørrelsen sin når man er vant til/glad i mye mat, og kutte ut/ned på ting man syns er veldig godt som sjokolade, vin osv. Fortell gjerne mer om hvordan du har oppnådd dette resultatet 😊 jeg syns sånt er veldig interessant.

En ting du skrev i starten reagerte jeg på. Det med at du "ikke egentlig er overvektig, men som bare synes mat og kontinuitet er litt vanskelig." Dette er en sååå viktig setning, og ikke minst viktig å være bevisst på. For mange føler seg utrolig alene når det gjelder følelser og mat. Eksempel: 3% av den norske befolkningen lider av en overspisingslidelse. Dette er mer enn dobbelt så mange enn de som lider av anoreksi/bulimi. Og likevel er det nok den spiseforstyrrelsen man vet minst om. Og da snakkes den ikke om. De som befinner deg i disse prosentene føler seg automatisk mutters alene. Og det gjør ikke følelsene noe enklere.

Ble en liten digresjon dette, men etter at jeg begynte min livsstilsendring i fjor så fant jeg ut hvor viktig koblingen mellom mat og følelser faktisk er. Og dette gjelder absolutt ikke bare overvektige. Finnes mange på 80 kg som er fornøyd, livsglad og har en sunn og god tilnærming til mat o.l. Mens så finnes også de på 60 kg som lar mat og følelser styre livet, og syns hver dag er en kamp/slitsomt å forholde seg til. 

Jeg vil anbefale å lese denne boken (still deg i leiekø på biblioteket evnt), som jeg syns var veldig bra. Den fikk åpnet tankene mine veldig i alle fall og hver dag forsøker jeg å gjøre litt mer av det som står der. Ikke minst har den lært meg mye om koblingen mellom mat og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Amatariel ❤️ Jeg synes det har gått overraskende greit, men jeg er alltid veldig motivert de første månedene av nye prosjekter, så jeg er forberedt på at det blir tøffere fremover. Som sagt er kontinuitet det store stikkordet i mine utfordringer. Jeg har også brukt matlogging som et viktig verktøy, og det er jo ikke noe jeg skal fortsette med resten av livet, så jeg må tenke litt over hvordan jeg skal gjøre overgangen ut av det slik at jeg tar gode valg for min egen skyld og ikke for loggen. Merket nå når jeg tok meg en litt uplanlagt loggepause noen uker i mai at det ble lett å til dels skli tilbake i gamle mønstre, så tror jeg må logge en stund på vedlikehold og kanskje jobbe meg «gradvis» ut av det, f.eks. logge annenhver dag en periode eller noe. Tillater meg likevel å bruke det i selve nedgangsfasen fordi jeg føler det gir god motivasjon på en måte som for meg faktisk oppleves som sunn. Det gjør det så tydelig hva det faktisk bidrar med å spise sunn, god og mettende mat. Motiveres veldig av å fylle proteinkvota, se hvordan vitaminer og mineraler jevner seg ut over tid osv. Det å ha en kalorikvote gjør meg også en stor tjeneste fordi det tar bort mye av følelsene og fristelsene. Hvis jeg er småsulten på kvelden og bare har 100 kalorier igjen i budsjettet, javel, da kan jeg faktisk ikke ta opp den kanelbollen fra fryseren, da må det heller bli et eple med kanelstrø, litt vaniljekesam og en kopp te. Og det er jo godt når det først er det jeg har foran meg. I starten, når tomrommet etter gamle vaner er størst, synes jeg det en befrielse at det er «bestemt for meg». Og så bidrar det til at jeg ikke tar i for hardt og spiser for lite.

Jeg har sett den boken du nevner, og lurt på om jeg skal lese den. Jeg synes i teorien intuitive eating høres så fint ut, men så føler jeg liksom ikke at det blir helt sånn i praksis. Altså, hadde kjøleskapet mitt til enhver tid vært fylt opp av ferdiglagde, supersunne alternativer hadde jeg sikkert ofte helt genuint foretrukket dem, men så var det det der med hektisk hverdag, enkle løsninger, søvnmangel som gir sukkercravings osv osv osv... Så jeg har vel kanskje tenkt litt (uten å kjenne veldig godt til det) at det der fort vekk rettes mye pekefingre mot en del ting jeg faktisk føler at fungerer godt for meg, ref. det jeg beskriver rundt matlogging over. Men innser absolutt at jeg har tenkt mye her uten å ha lest boka eller satt meg ordentlig inn i det i det hele tatt, det er jo fullt mulig å ta med seg de delene av det man føler at passer for seg uten å følge hele filosofien helt slavisk. Jeg legger den til sommerens leseliste, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg har vært så sliten og lite motivert det siste dagene. Travel helg med både jobb + diverse sosiale "forpliktelser", og så raste vi rett inn i ny uke i går med grytidlig pendling. Ble lang overtid i praksis i går også, og mens jeg satt der og lurte på hvorfor jeg følte meg så fjern og uengasjert i alt begynte plutselig krampene å melde seg. Trodde det var flere dager igjen til mensen fortsatt jeg, men hadde blingsa helt, dagene løper fra meg om dagen. Så da var jo humøret forklart i hvert fall O:) 

Siste uke i praksis nå, og selv om det betyr at det venter eksamensperiode blir det godt å kunne styre litt mer selv og begynne å trene på morgenen igjen. Ble noen uker i mai helt uten trening, nå de siste ukene har jeg fått til en til to ganger i uka og nesten bare måttet være fornøyd med det, det er rett og slett ikke nok timer i døgnet til mer akkurat nå. Målet er to dager denne uken også, det bør jeg få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å bli ferdig med praksis periode. Håper du får en god oppladning til eksamen.


Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har heller ikke kjøpt helt det der med intuitive eating. Kanskje jeg ikke forstår det helt. Sult og metthetsfølelse styres av hormoner og vi alle har litt forskjellige mengder som blir skilt ut. Så der blir jeg sånn, ok, hvis jeg skiller ut lite metthetshormoner og mye sulthormoner, skal jeg bare la disse styre meg til en høyere vekt? Klart, jeg selv spiser ofte bare pga kjedsomhet eller noe annet, så andre ting påvirker også hva jeg spiser.

Jeg selv ser ut til å trives å ha faste måltider (tidspunkt) som jeg har over tid lært å estimere hva de skal inneholde. Og måltidene består av samme type ingredienser (proteinkilde, grønnsaker, korn/potet/ris el, fett).Fett- og sukkerrike måltider hører til spesielle anledninger så de påvirker ikke totalen i så stor grad. Men selv med «sunn» kostholds så klarer jeg å legge på meg så jeg må begrense meg og kan ikke spise så mye som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronsommerfugl skrev (På 4.6.2024 den 6.44):

Jeg legger den til sommerens leseliste, takk for tips!

Så fint :) Akkurat intuitiv spising er ikke for meg heller. Var ikke mye i boken som handlet om akkurat det, et lite kapittel bare. Jeg er et menneske fanget i rutiner i hverdagen min, så er helt nødt til å spise etter klokken. Selv om jeg også skjønner at i teorien hadde det vært fint å spise når man er sulten. Men når jobben bestemmer lunsj og familien middag så blir man ganske styrt sånn. Men tror heldigvis ikke det er der det trykker mest, og boken for øvrig var såå fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Amatariel Ah, det var fint å vite, har sett veldig sånn ut på omtalene. Gleder meg til å lese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag, da jeg reiser bort over helgen. Litt opp, men har mensen, så var forberedt på det. 

JUNI
Sluttvekt mai: 58,1 kg
6. juni: 58,4 kg (+0,3 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles bedre når man har mensen og oppgangen er forventet :klem3: 

Ha en fin helg! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne helgen ble vanskelig matmessig til tross for at jeg virkelig forsøkte. Var sammen med hele storfamilien, så var veldig mange å ta hensyn til, måltider på restaurant med satt meny slik at jeg ikke kunne velge noe litt lettere og dessert som bare "dukket opp", vafler og bakst med alle rundt bordet hvor det ikke er så lett å bare takke nei osv. Kjenner veldig på at det blir veldig synlig hvis jeg velger å ikke spise noe

Menmen, jeg tar det som trening i å komme meg tilbake i rutiner igjen og ikke bruke for mye mental energi på ting jeg ikke får gjort noe med. Gjort er gjort og spist er spist, og jeg prøvde å ta fornuftige valg der jeg kunne. Kanskje med unntak av et par glass champagne jeg teknisk sett ikke hadde trengt, men det var jo veldig godt da O:)

Denne uken har startet veldig bra, jeg er back on track. Ikke så rart kanskje, nå er det jo eksamenslesing på agendaen, så da har jeg med meg all maten fra morgenen av og alt er planlagt. Men jeg har prioritert både å komme meg på trening og å mealpreppe sunn og digg middag til kveldene på lesesalen. Så er fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er akkurat disse få tilfellene av restaurantbesøk med satt meny som velter lasset. Det er lurt å ta vare på psyken og ikke gjøre ting veldig komplisert for seg selv. Så ville spist med god samvittighet da ja :klem:

Viktigste er hverdagen og alt man kan planlegge på forhånd der. Skjønner at du er kjempeflink :D Fortsett sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at helga var utfordrende. Jeg synes også slike sammenkomster med mye mat kan være krevende å navigere. Men det er bra du kan legge det bak deg og se fremover 😊. Og selv om du hadde to ekstra glass med sjampanje, så var det jo noe du satt pris på! En festlig lag velter i lassen. Og du startet en ny uke og forberedt deg så det blir lettere å ta gode valg i hverdagen. Superbra! :blomst2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine kommentarer dere, det er akkurat sånn jeg prøver å tenke, og det er faktisk mye lettere når man hører noen andre si det samme også ❤️

Jeg er i full eksamensmodus nå, men har trent tre dager denne uken. Det er noe jeg stort sett alltid har nedprioritert i eksamensperioder tidligere selv om jeg vet at det er dumt, så er veldig fornøyd med det. Er ordentlig motivert for treningen om dagen, merket at jeg trengte en ny boost nå, så jeg har lagt om programmet mitt og begynt å fokusere på et nytt mål, som er å klare en pull-up. På mitt sterkeste tidligere har jeg klart tre, så håper på det på sikt. Langt unna det for øyeblikket, men synes alltid det er motiverende med konkrete treningsmål. Har ikke satt meg noe tidsperspektiv, men har et lite håp om at det kanskje kan gå til over sommeren :D

---

Veide meg på torsdag, og uten mensen og etter en dag med litt lavere matinntak enn planlagt var den plutselig nede med 1,4 kg. Jeg er faktisk ikke så glad i sånne store dropp, for da vet jeg at det fort går opp igjen uka etter, og det er så kjipt. Men det hjelper å se på totalkurven, den viser jo veldig tydelig at rykk og napp (som jeg egentlig ser på som det samme som jevn nedgang i fett og ulik mengde vann) er en del av prosessen...

JUNI
Sluttvekt mai: 58,1 kg
6. juni: 58,4 kg (+0,3 kg)
13. juni: 57,0 kg (-1,4 kg)

image.thumb.png.f2b488bc83821315329939f012fc2aab.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...