AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Skrevet 29. mai 2024 Min mann er på vei mot minste ufør, og han har en bror med minste ufør. Nå har svigermor overført sine to eiendommer til disse, en halvpart hver, begge boligene. Hun har gitt seg selv borett. Dette har hun gjort fordi hennes mann er barnløs. Og dette kunne hun jo fint løst med et testament. Svigermor overførte disse to eiendommene uten å prate med oss. Hun pratet løst om det og jeg sjekket grunnboken. Og der var de. Så hva nå? Vi og broren har ingen mulighet for å betale dokumentasjonsavgift for å føre 50% av eiendommen over på hverandre. Det er svært skummelt å eie sammen da hans bror er så syk at han ikke håndterer økonomi. Vi har heller ikke økonomi til å ha en bolig nummer 2. Ikke nubbesjans. Vi har forsøkt å snakke med henne men hun sier at dette må vi finne ut av sjøl. Dette gir meg store problemer for pengene for å rydde opp i dette tas fra meg. Og jeg er ikke rik. Jeg har ikke råd til advokat før til neste år så alle innlegg på mitt HI tas i mot med stor takk. Jeg er så stressa nå at jeg ikke får sove. Anonymkode: 667cb...3f7 10
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Skrevet 29. mai 2024 Jeg skjønner godt at dette tar fra deg nattesøvnen. Jeg ser så mange fallgruver her at jeg blir helt skremt! Du sier du ikke har råd til advokat før neste år, men snu på spørsmålet: har dere råd til IKKE å oppsøke advokat her? Anonymkode: 8597d...efe 8
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå har svigermor overført sine to eiendommer til disse, en halvpart hver, begge boligene. Hun har gitt seg selv borett. Hva er det du mener her? Det er vel ikke mulig å overføre noe til noen andre uten den andre parts deltagelse/signatur?! Anonymkode: 0a96b...b98 18 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det du mener her? Det er vel ikke mulig å overføre noe til noen andre uten den andre parts deltagelse/signatur?! Anonymkode: 0a96b...b98 Vi har ikke signert noe så jeg vet ikke hva hun har gjort for å få det til. I grunnboken sto det at det var betalt vederlag på 10 000,- per bolig, men dette regner jeg med at det er hun som har betalt. Ts Anonymkode: 667cb...3f7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #5 Skrevet 29. mai 2024 Kan dere ikke bare selge skiten? Anonymkode: 6284c...2ba 2 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner godt at dette tar fra deg nattesøvnen. Jeg ser så mange fallgruver her at jeg blir helt skremt! Du sier du ikke har råd til advokat før neste år, men snu på spørsmålet: har dere råd til IKKE å oppsøke advokat her? Anonymkode: 8597d...efe Det er mye mulig vi må ja. Men da må jeg ta det fra pensjonssparinga mi. Så før vi går til advokat må jeg vite hva jeg skal spørre om, slik at advokaten ikke fakturerer meg for unødvendige timer. Så jeg prøver nå å sette meg inn i hvordan dette kan løses. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 5
iNord Skrevet 29. mai 2024 #7 Skrevet 29. mai 2024 kanskje dere kan ta opp ett lite lån for dette som må til for å få en bolig over på dere vs bror? evt selge den ene om bror er så syk at han ikke kan bo der? eller må det vente til svigermor er borte?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Skrevet 29. mai 2024 Har du IKKE råd til advokat, har du så lav inntekt at du får gratis advokat. Her trenger du iallfall veiledning fra advokat og én time til 2500,- har du råd til. Anonymkode: ffa3d...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #9 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan dere ikke bare selge skiten? Anonymkode: 6284c...2ba Han eier eiendommene 50/50 med broren og svigermor har borett, så vi kan ikke selge mens hun enda lever. Ts Anonymkode: 667cb...3f7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du IKKE råd til advokat, har du så lav inntekt at du får gratis advokat. Her trenger du iallfall veiledning fra advokat og én time til 2500,- har du råd til. Anonymkode: ffa3d...e2e Jeg har rundt 500 000,- i inntekt så jeg får ikke fri rettshjelp. Du har helt rett. Én time kan jeg koste på meg. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #11 Skrevet 29. mai 2024 Sjekk om kommunen din har en advokattjeneste. I min så kan man få en halvtime på biblioteket (der en advokat kommer en gang i måneden) for å kunne diskutere en problemstilling. Kanskje har du også rett på noe gjennom en av forsikringene dine? Jeg ville også ringt kartverket og spurt om mannen din kan få oversendt dokumentene de har i forhold til overføringen. Tror han har krav på innsyn. Anonymkode: 3a150...271 3 10
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #12 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekk om kommunen din har en advokattjeneste. I min så kan man få en halvtime på biblioteket (der en advokat kommer en gang i måneden) for å kunne diskutere en problemstilling. Kanskje har du også rett på noe gjennom en av forsikringene dine? Jeg ville også ringt kartverket og spurt om mannen din kan få oversendt dokumentene de har i forhold til overføringen. Tror han har krav på innsyn. Anonymkode: 3a150...271 Tusen takk for nyttige råd. For i min kommune er det advokathjelp på biblioteket. Å ringe kartverket visste jeg heller ikke at jeg kunne. Og jeg skal sjekke forsikringene mine. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 10
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #13 Skrevet 29. mai 2024 iNord skrev (8 minutter siden): kanskje dere kan ta opp ett lite lån for dette som må til for å få en bolig over på dere vs bror? evt selge den ene om bror er så syk at han ikke kan bo der? eller må det vente til svigermor er borte? Dette er gode forslag. Jeg noterer det ned som en mulighet. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #14 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han eier eiendommene 50/50 med broren og svigermor har borett, så vi kan ikke selge mens hun enda lever. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 Tja. Ville sjekket med broren om han heller ikke vil ha pengene og hørt med advokaten hvordan boretten blir om dere selger. Anonymkode: 6284c...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #15 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva er det du mener her? Det er vel ikke mulig å overføre noe til noen andre uten den andre parts deltagelse/signatur?! Anonymkode: 0a96b...b98 Jo, på skjemaet for overføring av eiendom er det ikke noe signaturfelt for mottaker. Man fyller bare inn navn og fødsel/personnr. på mottaker. Den som gir fra seg eiendommen må signere, i tillegg til to vitner. Men tinglysningsgebyret sendes til mottaker. Jeg vet ikke hva som skjer hvis mottaker ikke betaler dette, men skulle tro at overføringen ikke går gjennom da? Kanskje andre som kan svare på det? Anonymkode: e25fe...450 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Skrevet 29. mai 2024 Har du per dags dato noen utgifter på huset? Kan hende det er mulig du kan kreve husleie, selv om det sikkert blir rart. Sender ei lenke om fri rettshjelp, som kanskje kan hjelpe deg: Rett til fri rettshjelp - Advokaten hjelper deg Anonymkode: 1433f...dfe 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #17 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja. Ville sjekket med broren om han heller ikke vil ha pengene og hørt med advokaten hvordan boretten blir om dere selger. Anonymkode: 6284c...2ba Broren vil absolutt ikke ha penger slik det ser ut nå. Han lever i villfarelsen i at han kan eie bolig. Og det kan han ikke, for det er gamle hus. Det ene burde vært jevnet med jorden etter min mening, og det andre trenger drenering, nye rør og nytt elektrisk anlegg. Også etter min mening. Husene ligger i en fraflyttningstruet bygd og hus i god stand sliter folk med å få solgt. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 1 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #18 Skrevet 29. mai 2024 tenker også husleie her som noen skriver! mor kan jo ikke bo gratis og forvente at barna skal betale?? Anonymkode: d96c7...95d 1 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #19 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du per dags dato noen utgifter på huset? Kan hende det er mulig du kan kreve husleie, selv om det sikkert blir rart. Sender ei lenke om fri rettshjelp, som kanskje kan hjelpe deg: Rett til fri rettshjelp - Advokaten hjelper deg Anonymkode: 1433f...dfe Ja. På papiret. Forrige uke fikk vi regning for renovasjon på begge husa. Greit nok for svigermor vippsa meg penger. Men jeg blir jo lyn forbanna for vi har ikke bedt om dette. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #20 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, på skjemaet for overføring av eiendom er det ikke noe signaturfelt for mottaker. Man fyller bare inn navn og fødsel/personnr. på mottaker. Den som gir fra seg eiendommen må signere, i tillegg til to vitner. Men tinglysningsgebyret sendes til mottaker. Jeg vet ikke hva som skjer hvis mottaker ikke betaler dette, men skulle tro at overføringen ikke går gjennom da? Kanskje andre som kan svare på det? Anonymkode: e25fe...450 Det er jo helt hinsides at det er lov? Jeg regner med at det er hun som har betalt tinglysningsgebyret. Vi har ikke fått noen faktura på det. Ts Anonymkode: 667cb...3f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå