Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er helt i startfasen med mitt eget firma og vil gjerne få synspunkter/tilbakemedlinger på diverse spörsmål jeg sitter med.

Er det noen andre her som også driver for seg selv så er jeg veldig interessert i å komme i kontakt med dere for lite råd og veiledning om dere har tid og lyst ;)

Min ide innebärer at jeg må inportere varer og i den forbindelse oppstår jo en hel del spörsmål.

Hvordan kommer jeg i kontakt med pålitelige leverantörer?

Hvordan foregår selve import-prosessen rent praktisk?

Hvordan vet jeg om jeg blir fornöyd med varene?

Ettersom jeg er helt grönn på dette området mottas alle råd og synspunkter med stort takk!

Egentlig skulle jeg visst behöve min helt egen mentor på dette området, so anyone, feel free ;) !

Om det er noen som vet om andre forum enn dette som er bedre egnet for mitt tema så si gjerne fra!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du egenkapital eller lån? Har du registrert firmaet?

Skrevet

Jeg kjenner noen som importerer varer og selger via netbutikk. Det skal innrømmes at jeg ikke har full oversikt over prossessen, men de har i hvert fall reist mye i området varene produseres i før de bestemte seg for leverandør. De har reist ned selv og møtt kontakter, og valgt statlige leverandører som garanti for kvalitet og levering. De har både tatt med varer selv fra utlandet, og får leveranser i posten e.l.

Hvordan du kommer i kontakt med leverandør og hva du velger er jo avhengig av hvordan produktet distribueres fra før blant annet, om det er bittelite eller kjempestort osv. Hvis du ikke vet noe om kvaliteten anbefaler jeg deg enten å bestille en liten mengde (vareprøve?) først, eller om mulig oppsøke de du kjøper av. Det finnes vel også ulike kvalitetssikringer; merking o.l som du kan undersøke hvordan fungerer i det landet du kjøper fra. Viktig å sette seg inn i sånt, synes jeg!

Når man importerer må man betale mva (normalt 25% avhengig av hva slags vare det er?), varene må fortolles osv. Dessuten er det visst slik at man må (?) legge prisnivået når man selger slik at man ikke priser ut andre på markedet.

Det er meget mulig det finnes bedre fora enn dette, men da ville jeg kanskje prøvd å søke på mer bransjerelaterte steder, eller steder hvor folk driver med eller selger noenlunde det samme som deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...