Gå til innhold

Feil ansettelsesprosess i kommune - hvem varsle til?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting ifht at vedkommende går av med pensjon. Det er gjerne en ypperlig anledning for arbeidsgiver å se på aspekter som bemanning, oppgavefordelig, stillinger, ned skjæringer osv.. 

Så det kan være nokså naturlig at man har en midlertidig stilling i tiden etter. 

Anonymkode: a375f...d51

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei, takk for svar. 

Skal sjekke håndboken i morgen. Og høre med leder igjen før jeg eventuelt varsler. Hadde en samtale om det i går, men ble litt tatt på senga. Leder begrunnet det med vanskeligheter for å rekruttere, men det kjøper jeg ikke - de har ikke utlyst engang! 

Anonymkode: 09455...c79

Dersom det er vanskeligheter med å rekruttere, så mente han kanskje at det vil ta tid å få på plass en ny person i fast stilling, at man må bruke lenger tid på rekrutteringsprosessen for å få inn rett kandidat. Siden dette vil ta tid, rekker man ikke å bli ferdig med den prosessen før vedkommende går av med pensjon, samtidig som man i det tidsrommet har behov for en erstatter. Da høres det helt fair ut med midlertidig stilling i 6 mnd. Erfaringsmessig tar sånne rekrutteringen ofte flere måneder, og dersom de vil gjøre det seriøst og ryddig, så er det jo et sunnhetstegn at de ikke forhaster seg med å erstatte den faste stillingen, men vil bruke tid på å få inn rett kandidat og at prosessen blir ordentlig. Å få inn noen i midlertidig stilling i 6 mnd kan i så måte være et sunnhetstegn. 

Hos oss vet jeg at det ikke alltid er hos sjefen ballen ligger. Han snakker gjerne lenge om at det skal komme ny fast stilling/at noen skal erstattes, men det tar ofte lang tid fra han sier det til stillingen blir utlyst, feks. må han først få en stillingshjemmel som noen andre må godkjenne etc., mens de over han som skal godkjenne dette bruker tid (gudene vet hvorfor - de må vel gjøre noen beregninger osv.). I august i fjor var sjefen allerede klar for å lyse ut ny stilling, han hadde skrevet klar annonse og alt, og ventet bare på godkjent for å publisere den, men det var ikke før desember stillingen ble lyst ut. Dette var for noen som sluttet allerede før sommeren. Så her har de administrativt allerede spart inn et halvt år med lønnsmidler.

Du kan strengt tatt ikke klage eller gjøre noe før stillingen faktisk ble lyst ut, du har søkt og vært med i prosessen og sett utfallet. For alt du vet, så er det verken du eller personen i midlertidig stilling som får jobben!

Anonymkode: fecc3...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En annen ting ifht at vedkommende går av med pensjon. Det er gjerne en ypperlig anledning for arbeidsgiver å se på aspekter som bemanning, oppgavefordelig, stillinger, ned skjæringer osv.. 

Så det kan være nokså naturlig at man har en midlertidig stilling i tiden etter. 

Anonymkode: a375f...d51

Og ofte vil de gjerne prøve å finne ut om de kan klare seg med en person mindre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan man helt fint gjøre i en periode med ørten ulike begrunnelser, f.eks at man vil se på personalsammensetningen, vurdere antall ansatte, se på behovet for omganisering ect. Du har ingen sak her, og om du tror du kan krangle deg til en stilling så tar du helt feil. det gjør at du ryker ut på personlig egnethet når du en gang søker. 

Anonymkode: fde88...e25

Man kan bruke midlertidig ansettelse, men ikke vikariat. Er vedkommende gitt et vikariat, er det formelt feil, selv om det i praksis blir som bruk av midlertidig stilling.

Anonymkode: 31245...ed8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom det er vanskeligheter med å rekruttere, så mente han kanskje at det vil ta tid å få på plass en ny person i fast stilling, at man må bruke lenger tid på rekrutteringsprosessen for å få inn rett kandidat. Siden dette vil ta tid, rekker man ikke å bli ferdig med den prosessen før vedkommende går av med pensjon, samtidig som man i det tidsrommet har behov for en erstatter. Da høres det helt fair ut med midlertidig stilling i 6 mnd. Erfaringsmessig tar sånne rekrutteringen ofte flere måneder, og dersom de vil gjøre det seriøst og ryddig, så er det jo et sunnhetstegn at de ikke forhaster seg med å erstatte den faste stillingen, men vil bruke tid på å få inn rett kandidat og at prosessen blir ordentlig. Å få inn noen i midlertidig stilling i 6 mnd kan i så måte være et sunnhetstegn. 

Hos oss vet jeg at det ikke alltid er hos sjefen ballen ligger. Han snakker gjerne lenge om at det skal komme ny fast stilling/at noen skal erstattes, men det tar ofte lang tid fra han sier det til stillingen blir utlyst, feks. må han først få en stillingshjemmel som noen andre må godkjenne etc., mens de over han som skal godkjenne dette bruker tid (gudene vet hvorfor - de må vel gjøre noen beregninger osv.). I august i fjor var sjefen allerede klar for å lyse ut ny stilling, han hadde skrevet klar annonse og alt, og ventet bare på godkjent for å publisere den, men det var ikke før desember stillingen ble lyst ut. Dette var for noen som sluttet allerede før sommeren. Så her har de administrativt allerede spart inn et halvt år med lønnsmidler.

Du kan strengt tatt ikke klage eller gjøre noe før stillingen faktisk ble lyst ut, du har søkt og vært med i prosessen og sett utfallet. For alt du vet, så er det verken du eller personen i midlertidig stilling som får jobben!

Meg igjen, jeg vil på det sterkeste fraråde deg å foreta deg noe og klage inn før den faste stillingen er lyst ut og prosessen der er gjennomført. Om denne personen som fikk vikariatet får den faste stillingen, og du mener du er mer kvalifisert, først da kan du ta det videre.

Du har ingen sak her, du vil ikke vinne på å gjøre noe nå, bare tape. Det er ikke sånn at du kan få jobben bare fordi du klager inn, og selv om kvalifikasjonsprinsippet skal gjelde, så gjør du deg selv til en meget uattraktiv kandidat til den faste stillingen ved å begynne å lage bråk pga. en midlertidig stilling.

Som sagt, dine mistanker er bare mistanker og denne personen som er der midlertidig må igjennom en søknadsprosess etter 6 mnd, så det er ikke sånn at du har mistet mulighet til å søke på denne stillingen, så skal stillingen erstattes så vil den jo bli utlyst innen 6 mnd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan bruke midlertidig ansettelse, men ikke vikariat. Er vedkommende gitt et vikariat, er det formelt feil, selv om det i praksis blir som bruk av midlertidig stilling.

Hvem har sagt at det er per kontrakt et vikariat og ikke midlertidig stilling? De fleste vet ikke forskjell og sier ofte vikariat selv om det er midlertidig stilling. Jeg er selv i kontrakten ansatt i midlertidig stilling men kaller det for vikariat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mousj skrev (1 time siden):

Fylkesmannen. Nei, heter statsforvalter nå, kjønnsnøytralt er viktig;)

Det er kjønnsnøytralt med fylkesmannen også. «Mannen» er gammelt norrønsk fir menneske og har ikje noe med kjønn å gjøre.

Anonymkode: e860a...195

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor ts er opptatt av dette? 

Anonymkode: dac40...8fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor ts er opptatt av dette? 

Anonymkode: dac40...8fc

For å være helt 100% tydelig så er jeg ikke interessert i denne jobben. Jeg er fast ansatt på 10.året. 

Dette er også en stilling det bare er en av, og det er derfor ikke mulig å kutte denne stillingen. Det er en funksjon som ikke kan forsvinne fra huset. 

Men, det er dårlig arbeidsmiljø og nepotisme er nok nøkkelordet her. Jeg ønsker å jobbe en plass der man ikke blir ansatt basert på vennskap, men hvem som kan utføre jobben best mulig. Det er er lite samfunn og det er vanskelig nok å ikke være en del av "venner og familie"kategorien. 

De har visst i ca 6 mnd at denne personen skal pensjonere seg. 

Jeg kan ikke gå via fagforening fordi det er en annen yrkesgruppe. 

Takk for alle svar, jeg går forsiktig frem og vil absolutt vurdere å vente til utlysing. Men, jeg er som sagt fast ansatt selv og ønsker ikke denne stillingen. Det er ikke derfor jeg reagerer på hvordan de løser dette. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å være helt 100% tydelig så er jeg ikke interessert i denne jobben. Jeg er fast ansatt på 10.året. 

Dette er også en stilling det bare er en av, og det er derfor ikke mulig å kutte denne stillingen. Det er en funksjon som ikke kan forsvinne fra huset. 

Men, det er dårlig arbeidsmiljø og nepotisme er nok nøkkelordet her. Jeg ønsker å jobbe en plass der man ikke blir ansatt basert på vennskap, men hvem som kan utføre jobben best mulig. Det er er lite samfunn og det er vanskelig nok å ikke være en del av "venner og familie"kategorien. 

Takk for alle svar, jeg går forsiktig frem og vil absolutt vurdere å vente til utlysing. Men, jeg er som sagt fast ansatt selv og ønsker ikke denne stillingen. Det er ikke derfor jeg reagerer på hvordan de løser dette. 

Aha, så du er bare en kollega opp i det hele.

Da vil jeg iallfall råde deg til opptrå meget forsiktig. 

Det kan bli personalkonflikt ut av det hele, der denne midlertidige ansatte kan føle seg mislikt av deg, eller at sjef oppfatter at du er ute etter å ta en ny ansatt. 

Da kan det jo ende med at du kommer dårlig ut av det.

Så ja, vent og se hva som skjer med stillingen, og konferer evt. etter det med fagforbund/noen der før du foretar deg noe/involverer sjef. 

Ellers visst det er dårlig arbeidsmiljø så kan det kanskje være noe du fokuserer på å ta opp HR først, og ikke nevne noe om nepotisme, selv om slike ting kan henge sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem har sagt at det er per kontrakt et vikariat og ikke midlertidig stilling? De fleste vet ikke forskjell og sier ofte vikariat selv om det er midlertidig stilling. Jeg er selv i kontrakten ansatt i midlertidig stilling men kaller det for vikariat. 

Det står vikariat i hi. Jeg forholder meg til det. Derfor skrev jeg at bruk av vikariat er formelt feil, men midlertidig stilling er ok. Selv om du ikke vet forskjell eller mener andre ikke gjør det, forutsetter jeg at arbeidsgiver gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du uansett ikke har interesse av denne stillingen selv, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ønsker å ta opp dette. Ja, greit nok, kan forstå at du ønsker det skal være ryddig og rettferdig ved nyansettelser og at det er kjipere å jobbe et sted der ledelsen kanskje ikke følger prosedyrer fullt ut. Men man bør velge sine kamper i arbeidslivet, og man skal være forsiktig med å trå inn i noe som ikke er en del av en ens egen stilling. 

Anonymkode: fbbdd...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Om du er misfornøyd bør du søke deg til en annen arbeidsplass. 10 år på en plass er på overtid om du er misfornøyd med arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: 677db...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...