Bokormsen Skrevet 31. mai 2024 #41 Del Skrevet 31. mai 2024 newman01 skrev (9 timer siden): på hvilken måte har ikke VW ladenettverk? De kan bruke Tesla sitt, som alle andre bilmerker med CCS-kontakt. Mercedes, Volvo, Polestar, Skoda, Lotus, Byd, NIO, Hånkki, Peugeot, Citroën og Fors kan også bruke Tesla sitt ladenettverk… edit: glemte Audi, BMW, Porsche og alle andre også. Bortsett fra eldre Leaf og andre rariteter med Chademo-plugg Ja med en tredjepart app kan de bruke enkelte av ladestasjonene til en høyere pris og uten den fine integrasjonen med infotainment/kjørecomputer systemet. Jeg har selv tesla og en VAG bil og det er to forskjellige verdener selv i dag. Prøv feks å sette på en sang eller navigere til et sted med talekomando på en ID4, det er nærmest umulig. Det er som å gå 15 år til ake i tid etter å ha eid en tesla. Dessverre for meg som trenger bil av annet merke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 31. mai 2024 #42 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Satt i EX40 her om dagen og skjønner ikke hvorfor Volvo ikke får til elbil. Den er jo så trang! Anonymkode: a4d79...b34 EX30 er om mulig enda verre, får ikke plass i forsere på noen av dem. Må opp på XC90/V90 for å få plass. Rart da Volvo er designet av svensker som vel er ganske høye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #43 Del Skrevet 31. mai 2024 personlig ville jeg aldri kjøpt tesla men joda - hvis du vil ta risikoen om å få en bil som stå mer på verksted enn som kan brukes så kjør på! Anonymkode: 2fc02...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #44 Del Skrevet 31. mai 2024 Ekte menn kjører ikke Tesla (laptop på fire hjul). Anonymkode: 9aeb7...8dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #45 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 23.45): Jeg hadde heller satset på Volkswagen id4 eller Volvo EX40. Tesla er utrolig lite sjarmerende (dvs stygg som fy). Anonymkode: 7fe65...ad8 ID4 er et krapyl av en elbil. Treg, bruker masse strøm og har en software fra helvette. Legg til VW's ikke eksisterende rustbeskyttelse på saltede norske vinterveier så har du et problem på fire hjul. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #46 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ekte menn kjører ikke Tesla (laptop på fire hjul). Anonymkode: 9aeb7...8dd Haha. En gammel bilmekaniker jeg kjenner (han driver som dekk forhandler i dag). Sitat: Ta et gammelt GM (General motor) chassis. Klem inn en stor motor og batteri, monter en stor skjerm fra Korea midt i trynet. Og kast sammen et tynt dårlig tilpasset karosseri. Flotte greier....🙂 Anonymkode: 6461d...08d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. mai 2024 #47 Del Skrevet 31. mai 2024 19 minutter siden, Bokormsen said: Ja med en tredjepart app kan de bruke enkelte av ladestasjonene til en høyere pris og uten den fine integrasjonen med infotainment/kjørecomputer systemet. Jeg har selv tesla og en VAG bil og det er to forskjellige verdener selv i dag. Prøv feks å sette på en sang eller navigere til et sted med talekomando på en ID4, det er nærmest umulig. Det er som å gå 15 år til ake i tid etter å ha eid en tesla. Dessverre for meg som trenger bil av annet merke. Ikke helt sikker på hva du gjør i din ID4, men når jeg lader min Polestar åpner jeg bare Tesla-appen og finner frem hvilken ladestolpe jeg står på og trykker "begynn å lade". Ja, det er litt mer slit enn å bare plugge inn bilen og la bil og lader snakke sammen om hvem som får regninga, men SÅ ille er det ikke å åpne Tesla-appen på telefonen. Og ja, prisen er noe høyere for de som ikke har Tesla ja, men det er jo rimelig å forvente. Det er jo tross alt Tesla som eier laderen. Ønsker man samme pris som Tesla-eiere kan man abonnere på tjenesten. Koster 119kr/mnd, og man kan abonnere én måned om man ønsker. Ionity har samme ordning, bortsett fra at det er dyrere, og de har færre ladere. Mer er bare dyrt uansett hvordan man ser på det. Talefunksjon i ID4 har jeg ikke prøvd, men Polestar (og Volvo) bruker Android Automotive, så der er Google Assistant bakt inn i systemet og kan styre det meste. Men ikke cruicecontrol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #48 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha. En gammel bilmekaniker jeg kjenner (han driver som dekk forhandler i dag). Sitat: Ta et gammelt GM (General motor) chassis. Klem inn en stor motor og batteri, monter en stor skjerm fra Korea midt i trynet. Og kast sammen et tynt dårlig tilpasset karosseri. Flotte greier....🙂 Anonymkode: 6461d...08d 😂😂🙈..Litt av en " bilmekaniker" Chassis er det samme som ramme..noe persombiler ikke har hatt siden mellomkrigstiden... Alle personbiler har selvbærende karosseri og har hatt det de siste 80 årene..Og ja det er viktig å holde vekten nede og styrken oppe. Teslas karosseri er lettere enn konkurrentenes men også sterkere..er defor Tesla scorer høyt over alle andre på kollisjonstester både i EU og USA.. Kjenner det er bra jeg ikke trenger han " mekanikern" din..🤔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #49 Del Skrevet 31. mai 2024 newman01 skrev (1 time siden): Ikke helt sikker på hva du gjør i din ID4, men når jeg lader min Polestar åpner jeg bare Tesla-appen og finner frem hvilken ladestolpe jeg står på og trykker "begynn å lade". Ja, det er litt mer slit enn å bare plugge inn bilen og la bil og lader snakke sammen om hvem som får regninga, men SÅ ille er det ikke å åpne Tesla-appen på telefonen. Og ja, prisen er noe høyere for de som ikke har Tesla ja, men det er jo rimelig å forvente. Det er jo tross alt Tesla som eier laderen. Ønsker man samme pris som Tesla-eiere kan man abonnere på tjenesten. Koster 119kr/mnd, og man kan abonnere én måned om man ønsker. Ionity har samme ordning, bortsett fra at det er dyrere, og de har færre ladere. Mer er bare dyrt uansett hvordan man ser på det. Talefunksjon i ID4 har jeg ikke prøvd, men Polestar (og Volvo) bruker Android Automotive, så der er Google Assistant bakt inn i systemet og kan styre det meste. Men ikke cruicecontrol. Ja på Polestar og Volvo ( som i realiteren er samme bil) fungerer det..På Id4 fungerte det ikke da jeg prøvde. I tillegg føles bilen som en treig deigklump på veien, jeg vil påstå ID4 er den dårligste elbilopplevelsen jeg har hatt, og jeg har prøvekjørt mye av det som er på markedet nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. mai 2024 #50 Del Skrevet 31. mai 2024 Just now, TomSawyer said: Ja på Polestar og Volvo ( som i realiteren er samme bil) fungerer det..På Id4 fungerte det ikke da jeg prøvde. I tillegg føles bilen som en treig deigklump på veien, jeg vil påstå ID4 er den dårligste elbilopplevelsen jeg har hatt, og jeg har prøvekjørt mye av det som er på markedet nå. Var det ikke dette konsernet prøvde på? For å ikke skremme gamle trofaste kunder altfor mye skulle den føles litt som en fossilbil..? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #51 Del Skrevet 31. mai 2024 newman01 skrev (5 minutter siden): Var det ikke dette konsernet prøvde på? For å ikke skremme gamle trofaste kunder altfor mye skulle den føles litt som en fossilbil..? Kan godt tenkes det, enten det eller de kan ikke bedre. Ironien i det hele var at jeg prøvekjørte ID4 etter å ha hatt en Xpeng G9 til låns et døgn..VW var som å gå 20 år tilbake i tid. Kineserne lager fantastiske biler nå så ikke skjønner jeg hvordan VW tenker overleve dette 10året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. mai 2024 #52 Del Skrevet 31. mai 2024 1 minutt siden, TomSawyer said: Kan godt tenkes det, enten det eller de kan ikke bedre. Ironien i det hele var at jeg prøvekjørte ID4 etter å ha hatt en Xpeng G9 til låns et døgn..VW var som å gå 20 år tilbake i tid. Kineserne lager fantastiske biler nå så ikke skjønner jeg hvordan VW tenker overleve dette 10året. Med tanke på at konsernet også eier Porsche, Audi, Lamborghini, Bentley og Ducati skulle man tro de hadde kunnskapen til å lage en responsiv bil om de ønsket... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #53 Del Skrevet 31. mai 2024 newman01 skrev (1 time siden): Med tanke på at konsernet også eier Porsche, Audi, Lamborghini, Bentley og Ducati skulle man tro de hadde kunnskapen til å lage en responsiv bil om de ønsket... Du sier noe.😄.men elbil og fossil er to forskjellige maskiner. VW kjøpte seg inn i Xpeng tidligere i år for å bruke Xpengs gamle plattform i den nye satsingen sin.. Før det terminerte VW hele softwareavdelingen i Tyskland og sa opp de ansatte for så å kjøpe et Kinesisk selskap som fikset de verste softwareproblemene på ID3 på 3 uker. VW sliter,så mye er sikkert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. mai 2024 #54 Del Skrevet 31. mai 2024 Ja, det var gøy da VW hadde 35'000 ID3 stående på en stoooor parkeringsplass med defekt programvare som måtte oppdateres manuelt og lokalt. De har jo vært vant til at bileiere må inn på service for å oppdatere kartpakka til GPS. Konsernet har jo klart å lage underholdende biler i i4 M50, eTronGT og Taycan, så hva de har surret med på ID4 veit jeg ikke. Men jeg ville tippet det har vært et ønske om å ikke skape så brå overgang for de faste kundene som har kjøpt de populære familiemodellene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #55 Del Skrevet 31. mai 2024 newman01 skrev (2 timer siden): Ja, det var gøy da VW hadde 35'000 ID3 stående på en stoooor parkeringsplass med defekt programvare som måtte oppdateres manuelt og lokalt. De har jo vært vant til at bileiere må inn på service for å oppdatere kartpakka til GPS. Konsernet har jo klart å lage underholdende biler i i4 M50, eTronGT og Taycan, så hva de har surret med på ID4 veit jeg ikke. Men jeg ville tippet det har vært et ønske om å ikke skape så brå overgang for de faste kundene som har kjøpt de populære familiemodellene. VW kjøper styreenheter fra minst 15 forskjellige leverandører og disse kommuniserer kun mot hovedhjernen i dashen og ingen av disse boksene kan oppdateres Over The Air..😂..De kommer aldri til å ta igjen Tesla og kineserne fordi de hører til i tiden som var..VW's tid er snart over den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #56 Del Skrevet 31. mai 2024 TomSawyer skrev (2 timer siden): VW kjøper styreenheter fra minst 15 forskjellige leverandører og disse kommuniserer kun mot hovedhjernen i dashen og ingen av disse boksene kan oppdateres Over The Air..😂..De kommer aldri til å ta igjen Tesla og kineserne fordi de hører til i tiden som var..VW's tid er snart over den. Her gikk du skoene av deg! Se denne og hold kjeft! Anonymkode: 60ebf...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 31. mai 2024 #57 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her gikk du skoene av deg! Se denne og hold kjeft! 😂🙈..Neppe! Tviler ikke på at VW ønsker seg fungerende OTA..vi kan snakkes når de får det til. https://www.elbil24.no/nyheter/vw-ikke-et-krav-men-et-tilbud/79133586 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #58 Del Skrevet 31. mai 2024 TomSawyer skrev (10 timer siden): Ja på Polestar og Volvo ( som i realiteren er samme bil) fungerer det..På Id4 fungerte det ikke da jeg prøvde. I tillegg føles bilen som en treig deigklump på veien, jeg vil påstå ID4 er den dårligste elbilopplevelsen jeg har hatt, og jeg har prøvekjørt mye av det som er på markedet nå. Volkswagen har ikke klart å lage én fornuftig bil på 30 år. Polo funker greit isolert sett, men prøve en Hyundai i20 etterpå og du snur deg ikke. Elbilsatsinga fra Wolfsburg har vært horribelt. Men folk kjøper bilene...likevel tar Polestar 2 kaka. For en drittbil! Det er knapt noe som jeg liker ved den, tom. ergonomien - tidligere Volvos sterkeste kort - er helt ræva. Og å bygge biler som kun funker for folk opp til 1,80m høyde? Kunne ikke tro det første gang jeg kjørte en slik. Anonymkode: a4d79...b34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #59 Del Skrevet 31. mai 2024 TomSawyer skrev (4 timer siden): 😂🙈..Neppe! Tviler ikke på at VW ønsker seg fungerende OTA..vi kan snakkes når de får det til. https://www.elbil24.no/nyheter/vw-ikke-et-krav-men-et-tilbud/79133586 Å vise til en over ett år gammel artikkel er relevant mener du? Var vel det nærmeste kom for å berge eget skinn i noe du dreit deg ut på! Anonymkode: 60ebf...903 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 31. mai 2024 #60 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): personlig ville jeg aldri kjøpt tesla men joda - hvis du vil ta risikoen om å få en bil som stå mer på verksted enn som kan brukes så kjør på! Anonymkode: 2fc02...79c Tja. Konas Model 3 er 4,5 år gammel nå og har vært på verksted en gang. Den var klar neste dag (byttet bakrute). Min Model Y har aldri vært på verksted, men den er bare 7 mnd. gammel da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå