Gå til innhold

Få ned hvilepulsen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter for tiden med høy hvilepuls, og pga en skikkelig ødelagt fot så får jeg ikke trent høy nok intensitet til å trene hvilepulsen min lavere. 

Er det noen her som har erfaring med å få lavere hvilepuls, uten å trene? I så fall, hvordan? 

Anonymkode: 0ff16...5b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var godt trent før, og mye aktiv i hverdagen. Jeg ble syk og har ikke fått trent eller vært særlig aktiv de to siste årene. Går noen turer på 20-30 min hver dag, det er det. Men jeg tar magnesium hver dag og er sikker på at det bidrar til at jeg har så lav hvilepuls. Den ligger på ca 55. 

Anonymkode: 11c78...af1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sliter for tiden med høy hvilepuls, og pga en skikkelig ødelagt fot så får jeg ikke trent høy nok intensitet til å trene hvilepulsen min lavere. 

Er det noen her som har erfaring med å få lavere hvilepuls, uten å trene? I så fall, hvordan? 

Om hvilepuls en er markant endret bør du dra til legen. 

Anonymkode: 550ca...061

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spinning👏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om hvilepuls en er markant endret bør du dra til legen. 

Legen er klar over det, er relatert til stress/utbrenthet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ødelagt er foten?

Anonymkode: 95b2e...e50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan ødelagt er foten?

Anonymkode: 95b2e...e50

Ingenting er som det skal være, så per dags dato så er ikke noe normalt. Har forsøkt spinning og elipse, men det fører til ekstreme kramper.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du vel bare ta det rolig, så vil hvilepulsen gå ned ettersom du blir bedre av utbrentheten. Hard trening er vel ikke anbefalt da uansett?

Anonymkode: 3afac...15f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da er det stresset og utbrentheten du må jobbe med, og ikke å stresse mer over at du ikke får trent.

Hvilepulsen går ikke amok pga av en periode med lav aktivitet og vil ikke bli fikset av det heller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er det stresset og utbrentheten du må jobbe med, og ikke å stresse mer over at du ikke får trent.

Hvilepulsen går ikke amok pga av en periode med lav aktivitet og vil ikke bli fikset av det heller. 

Ja, jeg har vært gradert sykemeldt i 2 måneder nå, men kroppen gir fremdeles mange fysiske stressreaksjoner, så må kanskje revurdere om jeg må være 100% sykemeldt, frem til kroppen spiller mer på lag. Vanligvis har jeg perfekt blodtrykk, men det er også ute av vater for tiden. Jeg stresser ikke over at jeg ikke får trent, bare så det er sagt, men jeg vet at trening i en viss intensitet, kan føre til lavere hvilepuls, på sikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg har vært gradert sykemeldt i 2 måneder nå, men kroppen gir fremdeles mange fysiske stressreaksjoner, så må kanskje revurdere om jeg må være 100% sykemeldt, frem til kroppen spiller mer på lag. Vanligvis har jeg perfekt blodtrykk, men det er også ute av vater for tiden. Jeg stresser ikke over at jeg ikke får trent, bare så det er sagt, men jeg vet at trening i en viss intensitet, kan føre til lavere hvilepuls, på sikt. 

Du er nok litt ute på vidda her - og jeg tror du har mye å gjøre på stress siden. Hverken blodtrykk eller puls går amok etter 2 måneder pga av kondisjon, du griper etter halmstrå som ikke gir en løsning. Du må finne ut hvorfor du er stresset og bearbeide det. Er du utbrent så kan det ta lang tid før kroppen går ut av beredskap. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er nok litt ute på vidda her - og jeg tror du har mye å gjøre på stress siden. Hverken blodtrykk eller puls går amok etter 2 måneder pga av kondisjon, du griper etter halmstrå som ikke gir en løsning. Du må finne ut hvorfor du er stresset og bearbeide det. Er du utbrent så kan det ta lang tid før kroppen går ut av beredskap. 

Nå hevder jeg aldri at blodtrykk eller puls går amok etter 2 måneder pga kondisjon. Jeg hevder at man kan trene seg til lavere hvilepuls, men det er ikke et alternativ for meg av andre årsaker, derfor ba jeg om tips til hvordan jeg kan få ned pulsen med andre metoder. Høy hvilepuls bidrar ikke akkurat til mindre indre uro, ettersom jeg vet hvor negativt det påvirker helsen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå hevder jeg aldri at blodtrykk eller puls går amok etter 2 måneder pga kondisjon. Jeg hevder at man kan trene seg til lavere hvilepuls, men det er ikke et alternativ for meg av andre årsaker, derfor ba jeg om tips til hvordan jeg kan få ned pulsen med andre metoder. Høy hvilepuls bidrar ikke akkurat til mindre indre uro, ettersom jeg vet hvor negativt det påvirker helsen. 

Da vil jeg foreslå å spørre legen om f.eks. metoprolol. Det hjalp meg når jeg plagdes av høy puls pga angst.

Det er ikke farlig å ha høy hvilepuls en stund. Det kan være en indikator for underliggende problemer på sikt, men du vet allerede hvorfor din puls er høy.  Det har med utbrenthet å gjøre. Det er nok ikke noen reell fare for din helse eller hjertehelse nå utover at du er utbrent.

Du kaver litt med Irrasjonelle bekymringer, det er også naturlig mtp. utbrenthet. Uansett er betablokkere (metoprolol) veldig gamle og trygge medisiner, så hvis det gir deg litt lindring og legen synes det er greit, hvorfor ikke. 

Anonymkode: 3afac...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...