Gå til innhold

Hvem har akvarium?

Fremhevede innlegg

Skrevet

en regel er at jo større akvarium, jo lettere å holde. man bør ikke ha så mye under 100 liter i hvert fall hvis man ikke ønsker masse jobb... jeg bytter 1/3 til 1/4 en gang i uka (med slamsuger) og pusser glasset innvendig med en svamp. synes ikke det er mye jobb i det hele tatt,

Videoannonse
Annonse
Skrevet
en regel er at jo større akvarium, jo lettere å holde. man bør ikke ha så mye under 100 liter i hvert fall hvis man ikke ønsker masse jobb... jeg bytter 1/3 til 1/4 en gang i uka (med slamsuger) og pusser glasset innvendig med en svamp. synes ikke det er mye jobb i det hele tatt,

og dette var meg, Lupi, som stadig faller ut... :forvirret:

Skrevet

selve jobben er jo omtrent det samme uansett hvor stort kar du har, men det er lettere å få stabile gode vannverdier i et større kar enn et lite..

Skrevet
selve jobben er jo omtrent det samme uansett hvor stort kar du har, men det er lettere å få stabile gode vannverdier i et større kar enn et lite..

Det er sant. Jeg har dog bare hatt små kar, og synes det går ganske bra så lenge man har (veldig) få fisk. Overpopulasjon er det verste i et lite akvarium.

Skrevet
Det er sant. Jeg har dog bare hatt små kar, og synes det går ganske bra så lenge man har (veldig) få fisk. Overpopulasjon er det verste i et lite akvarium.

Ja det går fint å ha små kar også.. Men mange nybegynnere kjøper fisk som er altfor store for et så lite kar, altfor mange, eller får feil informasjon fra dyrebutikken. Mine kar er ikke så store de heller, men man kommer veldig langt med å lese lese og lese.. :)

Skrevet

Nå har jeg avansert! Nå er 64-litern min oppe og kjører, selvfølgelig bare med planter og pynt i enda.

Med tid og stunder skal Doffen flytte inn der med sitt harem, en L144 (eller L018), et par mollyer (de produserer jo kampfisk-snacks må vite) og evt. Må jo se det an hvor mye fisk jeg kan ha der.

Skrevet

Høres så interessant ut å drive med akvarium! Men hva gjør dere hvis dere skal på ferie? Må det komme noen å mate hver dag..?

Skrevet

noen spørsmål: er slørhale og gullfisk det samme? noen her som har sånn?

Skrevet

nei slørhale og gullfisk er IKKE det samme.. Slørhalen er genmanipulert og ødelagt. Også kaldtvannsfisk

Skrevet
nei slørhale og gullfisk er IKKE det samme.. Slørhalen er genmanipulert og ødelagt. Også kaldtvannsfisk

Det var det jeg trodde!! men på akvaforum fikk jeg opp gullfisk når jeg søkte opp slørhale, og det sto begge navnene der på den ene fisken. så rart.

Skrevet
Det var det jeg trodde!! men på akvaforum fikk jeg opp gullfisk når jeg søkte opp slørhale, og det sto begge navnene der på den ene fisken. så rart.

Slørhalen er en manipulert variant av gullfisken. Gullfisken er opprinnelig oransje/ gullfarget, men ser ut som en "vanlig" fisk, med smal kropp og ganske liten halefinne. Slørhalen er rundere i kroppen med diger hale. Noen av dem er nærmest deformert, som golfballvarianten, som er ekstremt rund med utstående øyne. Disse har større problemer med å bevege seg normalt, og mange som driver med akvarier fraråder vel at man kjøper disse med tanke på dette. Alle variantene nevnt over fås etter hvert med flere farger enn den oransje; som hvit, sort, flekkete osv.

Skrevet
Ja det går fint å ha små kar også.. Men mange nybegynnere kjøper fisk som er altfor store for et så lite kar, altfor mange, eller får feil informasjon fra dyrebutikken. Mine kar er ikke så store de heller, men man kommer veldig langt med å lese lese og lese.. :)

sitat akvaforum: "det anbefales minimum 80 liter til nybegynnere siden det er lettere å holde vannverdiene stabile i et kar med litt størrelse på."

Jeg mener absolutt at det er lettere med et større akvarie.

Skrevet

Jeg har en bolle med stabile vannverdier, og det er jeg stolt av. I følge ett av forumene skulle fisken min vært dau for lenge siden ;-)

Skrevet

sitat akvaforum: "det anbefales minimum 80 liter til nybegynnere siden det er lettere å holde vannverdiene stabile i et kar med litt størrelse på."

Jeg mener absolutt at det er lettere med et større akvarie.

Og dette forteller du meg fordi?

Gjest Lupi ii.
Skrevet
Og dette forteller du meg fordi?

Jeg forteller ikke deg det. Jeg bare viser til det og tilføyer at jeg mener det definitivt er enklere med et større akvarie. siden det ble litt diskutert her...

Skrevet

Javel, jeg har aldri påsått at det er lettere med mindre kar, så skjønte ikke hvorfor du tok med mitt innlegg.. Selv om det er enklere med større kar, betyr ikke det at det ikke er mulig å ha et lite..

Skrevet
Javel, jeg har aldri påsått at det er lettere med mindre kar, så skjønte ikke hvorfor du tok med mitt innlegg.. Selv om det er enklere med større kar, betyr ikke det at det ikke er mulig å ha et lite..

nei, men da blir det automatisk en god del mer jobb og vanskeligere å holde.

Skrevet

Hva defineres egentlig som "mye" jobb innen akvarieverdenen? Jeg har et inntrykk av at det er veldig lite som skal til før det blir "mye jobb"?

Fikk høre at det ville bli ekstremt "mye jobb" med hold av fisk i bolle, men ærlig talt sliter jeg meg ikke ut av å fylle en bøtte med vann om kvelden, slik at det er temperert til dagen etter, og deretter skifte vann 2 ganger i uken - den ene med slamsugning og den andre uten. Å mate fisken er bare koslig uansett. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...