Gå til innhold

Hvem har akvarium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg akvarium for en mnd siden, og synes det er kjempestas! Det er 112 liter, og foreløpig har jeg oppi: 5 guppy, 3 sverddragere, 5 eplesnegler og 2 ancistrus. det neste jeg kjøper blir en liten stim av sebrafisk tenkte jeg.

Dere som har akvarium, hva slags fisk har dere? hvor stort er akvariet deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er kjempegøy!!

Jeg har en 720l med ca 10 acistrus, to plecostomus (hvor av en er gibbiseps), en øreål og ca 20-30 malawi cichider. Jeg ha også en 116l med en leopardmalle, en L-malle og 13 tanganyika cichlider. Jeg har også et liten 19-liter hvor jeg har yngel.

Jeg hadde guppy, platy, scalarer og molly i 116l før jeg flyttet, men de døde under flyttingen.

Skrevet

Min datter har et nokså nytt 55 liters akvarium med syv guppy og tre sånne algespisere med stripe på siden. Vi utvider litt smått om senn, men har mistet to guppyer rett etter at vi kjøpte dem så langt.

Skrevet

Jeg har foreløbig en bolle med en kampfiskhann i (ja fyy meg, han lider så fælt atte), men får i dag et 64L akvarie som skal bli nytt hjem for Doffen, noen kampfisk damer, en L-malle og eventuelt. ;-)

Skrevet (endret)

Kjøpte ett akvarium for halvannet år siden, og på mystisk vi har det blitt til fire. Så nå har vi:

250 liter: 5 praktbotiaer, 2 scalarer, 1 black ghost, noen maller og en som vi trodde var en øreål, men som viste seg å være en Polyptherus senegalus. Morsom pølsefisk som sluker alt vi putter oppi. Til å begynne med var den sky, men nå er den tøff og uredd. Katten min pleier å jakte på den ved å slå på glasset, med nå reagerer den ikke en gang.

96 liter: 2 scalarer

62 liter: 2 blå guramier, noen neontetraer. Vi hadde mange tetraer før, men litt uheldig fiskevalg før vi kjøpte flere akvarier reduserte bestanden veldig.

54 liter: Svarte og gule molly.

Drømmer om ett stort avarium og har lovet oss selv at det ikke er lov til å kjøpe flere akvarier uten å kvitte seg med noen av de gamle nå. :)

Endret av Gekko
Skrevet

hehe ja, jeg har allerede sikla på et akvarie som er dobbelt så stort... :sjenert: Det er vanvittig dekorativt å ha i stua da. jeg har lyst på regnbueciklider, men er usikker på om de passer oppi.

Skrevet

Ja, nesten i hvert fall, det er ikke store greiene. Har en rød kampfiskhann ved navn Glenn (etter Glenn Danzig) i et veggakvarie, og et søyleakvarie (egentlig en gigantisk glassvase) med en liten scalare og ti neontetra. Har lyst på en scalare til og flere tetraer, så jeg får en skikkelig stim. De er ikke så kjedelige som man skulle tro hehe. Hadde også en gul Ancistrus oppi der, men den døde i høst i en alder av seks år.

Prøvde meg en stund med guppy og korallplaty (i et vanlig akvarie) tidligere, men avkommene viste seg å være litt svakelige, så det ble ikke særlig dreis på det. Tipper jeg fikk fisk fra en dårlig stamme. Dessuten synes jeg det var så fælt når noen av de små ble spist.*grøsse* Kunne godt tenke meg et digert akvarium (gjerne innebygget i veggen, mangler gulvplass) men har ikke råd nå...

Skrevet

Jeg har 3 akvarier..

130L:

5 kulefisk (c.asellus)

1 flying fox

17 corydoras

4 SAE

80L:

7 platybebiser som jeg har adoptert

2 gibbiceps, den ene bodde egentlig i 130L, men fikk konstant juling av kule-kongen

2 voksne eplesnegler, og en trillion av deres avkom

4 corydoras

6 kuhliiål

30L:

diverse eplesneglebabyer og utallig med posthornsnegler

Bruker det minste karet til oppdrett av snegler, siden kulene må ha snegler 2-3 ganger i uka.

Gruer meg til jeg og min kjære skal finne leilighet, tror neppe noen vil la oss flytte inn med ett kar på 400L, ett på 160, ett på 130, ett på 80, ett på 45 og ett på 30.. :sjenert:

Skrevet

Du, Gitte, kan du se forskjell på hunner og hanner på eplesniglene?

Skrevet

Nei.. etter det jeg vet er det så og si umulig. For å være sikker på at du har minst én hunn og én hann bør man ha ca 6 snegler. Dette er bare noe jeg har lest, men tror nok det stemmer :)

Skrevet

Er det ikke sånn at mange snegler er hermafroditter, altså BÅDE hann og hunn? Eller kanskje det bare gjelder noen arter...

Jeg har litt lyst på akvarium selv igjen, men lurer på om det kan bli litt upraktisk i og med at huset vårt er veldig dårlig isolert, slik at temperaturen innendørs kan bli veldig lav.. Er det noen som vet noe om dette, f eks hvor godt glasset isolerer, og om det holder med en passe varmekolbe selv om temperaturen i rommet kan gå nedi 10-12 grader når rommet ikke er i daglig bruk?

Ellers har jeg hatt platy (svake fisk, men morsomt med babyer), sebrafisk, perleguramier og ancistrus i et 75 l akvarium i sin tid.

Skrevet
Er det ikke sånn at mange snegler er hermafroditter, altså BÅDE hann og hunn? Eller kanskje det bare gjelder noen arter...

Jo, har lest et sted at de er tvekjønna, men man må allikevel ha en hann og en hunn.. Det er ikke mulig å få egg om du har kun én snegle ihvertfall.

Skrevet

Jeg har et på 320 liter men det står midlertidig tomt. Har ikke bestemt meg for om jeg skal selge det eller fylle det. Vi får se.

Skrevet
Jo, har lest et sted at de er tvekjønna, men man må allikevel ha en hann og en hunn.. Det er ikke mulig å få egg om du har kun én snegle ihvertfall.

Nei, man må ha mer enn èn. Men er det ikke sånn at begge legger egg etterpå?

Kan ta feil...

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke.. men det tviler jeg på. Skal såklart ikke uttale meg for sikkert om det.. Bare én av mine 2 kjønnsmodne som legger egg ihvertfall.

Gjest Lupi ii.
Skrevet

Jeg har 5 eplesnegler ,de er så stilige. men jeg er livredd for at de skal legge egg for de legger vel et par hundre av gangen? Jeg kommer nok til å kaste de eggene i do hvis det kommer noen...

Skrevet

Ja de legger ganske mange egg.. Og eplesnegler legger egg over vann, men det visste du kanskje :)

Skrevet
Ja de legger ganske mange egg.. Og eplesnegler legger egg over vann, men det visste du kanskje :)

Ja, de drukner jo hvis de faller i vannet :)

Skrevet
Ja, de drukner jo hvis de faller i vannet :)

kommer an på hvor fort du får dem opp igjen derfra :tunge1: En av eggeklasene mine falt ned og lå på bunnen, jeg tok de opp igjen, og la de oppå pumpa, over vann.. og fikk ca 50 unger av de eggene :)

Skrevet
Ja det er kjempegøy!!

Jeg har en 720l med ca 10 acistrus, to plecostomus (hvor av en er gibbiseps), en øreål og ca 20-30 malawi cichider. Jeg ha også en 116l med en leopardmalle, en L-malle og 13 tanganyika cichlider. Jeg har også et liten 19-liter hvor jeg har yngel.

Jeg hadde guppy, platy, scalarer og molly i 116l før jeg flyttet, men de døde under flyttingen.

My: Hvor ofte må du rengjøre det akvariet som er 720l, og hvor ofte det som er 116l?

Vi skal bygge hus og ønsker oss et stort akvarium, men er litt usikker på hvor mye arbeid det er. Er det en ide å felle det inn i veggen og ha et lite vaskerom bak kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...