Gå til innhold

Småbarn og egentid

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør eller gjorde dere det når barna var små? Når blir det lettere å være med barna alene?

Vi har 2 tette, en på 10 måneder (snart 1 år) og en på 22 måneder (snart 2 år). Begge synes det er tøft å være med begge alene nå når de er så små og krevende.  Ikke fordi det er vanskelig, men fordi man ikke strekker til slik man vil. Vi har nesten ikke gjort noe "alene" på grunn av situasjonen og på grunn av at baby nr 2 hadde kolikk en lang periode. Det er også en periode hvor begge tuller mye på natta. Vi har heller ingen familie i nærheten.

Vi løper fra jobb, til bhg, til middag, underholdning, stelling og legging. Barna legger seg rundt 20 og våkner rundt 7-8.

Jeg har nylig blitt invitert på flere arrangementer med både venner og jobb. Nå er det 3 ting på 2 uker, hvor 2 av aktivitetene er rett etter jobb 2 dager på rad. Jeg har lyst til å være med, men føler jeg kan takke ja til 2 av 10 ting i halvåret. Dette da samboer må være alene med barna (noe jeg selv vet er ganske heftig) og fordi han har takket nei til mange tilbud før da minsten hadde kolikk. I det siste har det vært rolig på hans vennefront.

Begge liker seg best hjemme, men noen ganger er det jo koselig å gjøre andre ting. Og ja man kan bli med etter barna er lagt, men når folk møtes rett etter jobb, blir det litt styrere for et par sene timer og etterfølgende våkenetter på begge barna. Hvor mye burde man gjøre andre ting etter jobb? 

Anonymkode: c74e6...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mulig litt hard, men slik er livet med barn. Har man to barn så må man lære seg å være alene med to barn. 
Barna må lære seg å vente rett og slett, nå gråter Ole, du kan få sitte på fanget etter jeg har fått gitt Ole mat. 
Nå bader Truls må vente til Truls er ferdig. 
Jeg har tre barn å var alene med de fra første stund, vi er bare en og barna må da vente selv om de er under 2 år og en på 10 måneder. 
Og ønsker dere ikke det, nei da må dere bli hjemme. De sover jo veldig bra må jeg si, så dere har i det minste søvnen på plass. 
Barn trenger å lære at vi kommer ikke løpende med engang demmes behov dukker opp, de må vente. Lære tålmodighet. 
Jeg brukte også mye bæresele på minste, da hadde jeg ledig hender til mellomste. 
Jeg ammet på siden, sånn at mellomste kunne også sitte tett inntil. Jeg barnesikret hjemmet vårt slik at jeg ikke hadde behov for å fotfølge barnet til enhver tid.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må rett og slett lære dere å være alene med barna, senke kravene på hvordan dere har det. 

Som personen over skriver lær barna at dem må vente litt, det blir en bjørnetjeneste hvis dere kommer med en gang det er noe. Når de begynner å bli så store, trenger de ikke å få oppmerksomhet så fort det kommer en lyd. 

Men har man barn og det er vanskelig å klare seg alene, må dere bare stå i det til dem er eldre. Men tren på å være alene med barna, det vil hjelpe dere mye

Anonymkode: 8e3d9...9c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lover deg at dette blir mye enklere etterhvert :) Dere har jo veldig tette barn og minste er jo bare 10 mnd. Er pappaen i perm?

Har barn på 2 og 4 år, og null problem at en av oss gjør noe rett etter jobb så den andre må hente, lage middag, underholde og legge (jeg skal det både i dag og i morgen :) )  

Så tenker at for dere er det ekstra intenst nå siden barna er små små og tette. Skjedde veldig mye hos oss i alderen 2-3 år når det gjaldt utvikling mtp å ikke "trenge" oss i like stor grad som en på 1-2 år.

Anonymkode: bceb8...68f

AnonymBruker
Skrevet

Inviterer besteforeldre til middag de dagene en må være alene med dem... 

Anonymkode: 24bda...6b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...