Gå til innhold

elbil og speaker. hva er greia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En nabo av meg har elbil, og sitter ofte å snakker i telefonen i speakeren. Nå sitter jeg inne i mitt hus, og hører at hun parkerer, og at hun snakker i telefonen, inne i bilen. Det høres ut som hele bilen hennes "druser ut lyd" av stemmen hennes mens hun snakker. Men en gang hun går ut av bilen, så er det normal lav snakke lyd, men så når hun setter seg i bilen, så er det på med speaker igjen. Altså samtalen hennes er på speaker ( men vi hører ikke motparten. 

Jeg tror hun ha en leaf.

Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: b6ded...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er som om en bil kjører gjennom her og har en speaker på, slik at lyden av stemmene til personene inne i bilen blir forsterket minst 100 ganger. Det er aldri musikk. BARE når hun er på telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har da ingen ting med elbil å gjøre, men samtale på handsfree.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttaleren ligger vel slik til at lyden forplanter seg i karosseriet/stålpanelet i døra og ut?  Kan være et kompromiss for å få best mulig lyd ut av anlegget når man sitter i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det samme med Teslaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig på biler som er dårlig lydisolert. Jeg tror de fleste blir overrasket over hvor mye av en telefonsamtale som kan høres på utsiden av bilen jevnt over. På biler som er dårlig isolert er det nesten som om man hører bedre på utsiden enn inni bilen.

Og nei dette har egentlig ikke noe med elbiler å gjøre, men fossilbiler var som regel litt mer lydisolert enn elbiler etter min erfaring. Naturlig nok sett ut i fra forbrenningsmotoren i front. Spesielt rimelige elbiler som Leaf og Kona opplever jeg som utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Spesielt rimelige elbiler som Leaf og Kona opplever jeg som utsatt.

Og billige drittbiler som Tesla ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kaarebjarne said:

jaja kaarebjarne. Tesla er dritt, vi har hørt deg nå. Nå trenger du ikke informere alle oss andre før imorgen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (27 minutter siden):

Spørsmålet der blir om det er mulig å bestille bilene med ekstra lydisolasjon? Jeg vet du kan det med Kona, og jeg mener du kan det med Leaf. Tror det er en rimelig standard ting å tilby som en opsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 minutter siden):

jaja kaarebjarne. Tesla er dritt, vi har hørt deg nå. Nå trenger du ikke informere alle oss andre før imorgen

Har du logget på feil konto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tilfellet med alle biler, bensin, diesel og el. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (3 minutter siden):

Synes det er tilfellet med alle biler, bensin, diesel og el. 

Men det er jo ikke sant. Det er noen bilmerker/-typer som skiller seg ut. Tesla, Nissan Leaf og Hyundai Kona er helt ekstreme på dette, men du hører det aldri fra fx. en Audi e-tron, Mercedes EQC, Polestar 2 eller Skode Enyaq.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke sant. Det er noen bilmerker/-typer som skiller seg ut. Tesla, Nissan Leaf og Hyundai Kona er helt ekstreme på dette, men du hører det aldri fra fx. en Audi e-tron, Mercedes EQC, Polestar 2 eller Skode Enyaq.

Godt mulig, men det gjelder overraskende mange biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, jeg har bare hørt dette fra min nabo sin bil. Hun kunne like gjerne kjørt rundt med en "ropert" og ropt ting.  Alle hører samtalene hennes når vi sitter inne i husene våres mens hun da kjører forbi og snakker inne i bilen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har du prøvd å informere henne? Hun vet jo sikkert ikke det selv. Bare spør mer eller mindre rett ut, vet hun at alle kan høre hennes telefonsamtaler når hun snakker med handsfri i bilen. 

Anonymkode: e7145...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...