Gå til innhold

Virus, spyware?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Jeg var inne på en nettside, plutselig kom det masse pop-ups, virket som det aldrig skulle slutte. Lastet ned litt ekstra spyware (fikk ikke noen beskjed fra programmet jeg har), blant annet ad-aware, jeg har kjørt 5 scanninger nå, og det er en tracking cookie som ikke forsvinner, hva kan jeg gjøre? Liker ikke å ha den på maskinen er sikker på at den ikke er bra, særlig siden den ikke vil forsvinne etter jeg har valgt å slette den.. Noen tips? :)

Endret av chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ego-solo

Hent HiJackThis http://www.merijn.org/files/hijackthis.zip

Hent Spybot-S&D http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

Bruk den siste først, og dersom det ikke hjelper så går du i gang med den først nevnte.

Og dersom den første ikke hjelper så følg, så godt du kan, instruksjonene her:

http://www.dslreports.com/faq/13616

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Takk jeg skal prøve :) Har lastet ned den S&D, den sier at alt er greit, men AD-aware sier at den tracking cookies+en til enda er der, så jeg skal prøve den andre.

Eller, jeg ble litt usikker nå, tok en ny scanning med S&D og det ser ut som den finner noe nå, får se :)

Endret av chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Ok. S&D fann ikke den der jeg plages med, prøvde den andre men jeg turte ikke gjøre noe, visste ikke helt hva som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chrizzy

Nei det står faktisk ikke mer en dette. Skal prøve det med MRU, vet ikke hva det er. Maskinen er jo helt ny og vi er bare to stykker som har brukt den.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at etter en stund med forskjellige problem (hadde Ad-Aware), så fant jeg ut etter å ha testet x antall anti-spyware program at faktisk er Microsoft Anti-Spyware den aller beste til å oppdage og fjerne spyware på pc med Windows .

Husk forresten at en ikke bør ha flere installerte program samtidig (altså ikke ha to anti-virusprogram eller to anti-spyware osv). De kan gjerne "kræsje" med hverandre, og føre til at de ikke funker eller at de overragerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ego-solo

Bare hyggelig at du fikk bukt med det. Av og til skal det mye mere til før ting blir fikset. Jeg har rimelig god peiling på dette.

Og til den andre:

Man kan godt ha mange forskjellige antivirus program. Jeg har vel 4 stykker. De skal bare ikke kjøre samtidig. Jeg har vel 4-5 forskjellige anti spyware programmer, og jeg har 4 anti trojan programmer... Slik kan jeg fortsette.

Av de kjennte navn/merker, så er det ikke noen som er best. Det er slik at noen er gode til å fjerne noen ting og andre er gode til å fjerne andre ting. Microsoft kommer foreløbig ganske langt ned på lista, men det blir kanskje bedre med tiden, selv om jeg tviler sterkt.

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-solo

Jeg glemte å svare på et av dine spørsmål. Om det blir så mye etter så kort tid på nettet.

Jeg regner med at det vil ta maksimalt 1 minutt på nettet før en ny PC er infisert med ett eller annet. Det er faktisk nok bare å koble den på nettet og la den stå der en lite stund, uten å surfe eller noen ting.

Sist jeg skulle ha en maskin på nettet, så brukte jeg nesten 2 timer for å forberede den på dette - før jeg koblet den opp. Det var en helt ny maskin. Det værste man kan gjøre er å kjøpe seg en PC, ta den med hjem og koble den opp til Internett.

En god venn av meg har skrevet dette om det å kjøpe seg ny PC:

http://www.flaaten.dk/asp/index.php?side=nypc

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Hei nå var det tilbake igjen. Hele tiden når jeg er på nettet så slutter programmet jeg er inne på å svare (om jeg trykker på noen linker på den siden jeg er på, eller når jeg skal legge inn smiley her for eksempel) og jeg må starte på nytt igjen hele tiden. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har jo flere programmer på maskinen nå, kanskje fjerne noen. Alle sier jo forskjellig, med det er den tracking cookie og MRU som ikke blir borte?

Endret av chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chrizzy
Jeg glemte å svare på et av dine spørsmål. Om det blir så mye etter så kort tid på nettet.

Jeg regner med at det vil ta maksimalt 1 minutt på nettet før en ny PC er infisert med ett eller annet. Det er faktisk nok bare å koble den på nettet og la den stå der en lite stund, uten å surfe eller noen ting.

Sist jeg skulle ha en maskin på nettet, så brukte jeg nesten 2 timer for å forberede den på dette - før jeg koblet den opp. Det var en helt ny maskin. Det værste man kan gjøre er å kjøpe seg en PC, ta den med hjem og koble den opp til Internett.

En god venn av meg har skrevet dette om det å kjøpe seg ny PC:

http://www.flaaten.dk/asp/index.php?side=nypc

Hilsen

Ego-Solo

Som jeg vet så var det istallert MacAffe på denne maskinen når vi fikk den, det meste var her. Vet du om den MacAffe er bra? Jeg har gjort en kjempe tabbe for jeg ordnet noe Security Privacy på MacAffe, men dette skulle jeg ikke ha gjort for nå må man taste inn passord hele tiden når jeg slår på maskienen. Har lyst å fjerne dette, men det eneste jeg finner når jeg ser på fjerne/forandre programmer er et MacAffe program, det står MacAffe uninstaller , jeg vil jo ikke fjerne hele greia. Uff skulle kanskje ikke surfet på nettet :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-solo

I og med at jeg ikke kan sitte med din maskin og rense den for deg, så kan jeg kun be deg lese alt dette på denne siden først. Deretter skal du i gang med å gjøre alt som står der. Det kan ta en del tid dersom du ikke har styrt med slikt før, og et alternativ er å formatere hele harddisken og legge alt inn igjen på nytt. Men prøv instruksene på denne siden først:

http://www.dslreports.com/faq/8428

Vennlig hilsen og lykke til!!

Ego-Solo

Som herved takker også for meg her i forumet. Jeg har slappet av hele søndagen og kost meg her i forumet fordi jeg hadde lyst til å holde på med noe annet enn mitt vanlige. Men nå er søndagen slutt og jeg forlater forumet igjen, like fort som jeg kom. Ikke fordi jeg mistrives her, slett ikke, men fordi jeg har en halv million andre ting å gjøre. Det var koselig å møte dere, selv om jeg syns nesten alle gutta her er noen dotter. ;) Sjelden har jeg sett så mange barnslige gutter/menn samlet på ett sted. Men så er det jo ikke et forum for menn heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Ha det bra og ta de flere søndager her da :blomst:

Om du syns guttene er dotter så kan jo du komme å veie opp vet du ;)

Endret av chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...