AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #1 Skrevet 27. mai 2024 På siste foreldremøte var det ønske om å lage en egen Facebook-gruppe eller lignende for oss foreldre i min datters barnehage. Tanken bak dette var å ha en lavterskel spørregruppe hvor vi kan gi hverandre tips og råd om alt fra matpakker i tursekken, bursdagsinvitasjoner, gaveideer og dem beste og værste uteklær til våre små. Var også en tanke at om det er ting i barnehagen man ikke helt synes er ok, så kan man spørre hverandre om flere reagerer på det samme, før man da evt tar saken videre. Er jo ofte man får høre at vi foreldre er over-hysteriske, samtidig som barnehagen sliter mer og mer med sine ressurser og personalmangel. Problemet her, er at di ansatte mener at om en slik gruppe skal eksistere, må dem få være med i gruppa. Dem har jo mange gode råd å bidra med, å om dem ikke får være med i gruppa, vil dem føle at gruppa er til for å baktale dem. Men om dem er med i gruppa, er jo hensikten med foreldreforum delvis borte. Da er det jo ingen som vil tørre spørre i gruppa hva dem andre mener om bemanningen, kortere åpningstider, og skjermbruken i barnehagen. Er det greit at di ansatte krever å få være med i en slik gruppe? Anonymkode: 562e2...f82
Sententia Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 Nei, men samtidig ser jeg ingen grunn til å ta slike diskusjoner i slike forum. Er man misfornøyd eller lurer på rutiner, så tar man det vel med FAU eller de ansatte? 7
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 Det er en dårlig idè å ha et slikt forum. Jeg hadde sterkt tatt avstand til det. Anonymkode: 94472...f1a 3
Sniff76 Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 Skjønner intensjonen deres, og barnehagen har vel egentlig ikke rett til å mene at de ansatte skal være med der. Men tenk også på at det ikke er sikkert at det kommer så mye godt ut av å diskutere problemer i bhg i slike grupper. Foreldre som jazzer seg opp, hamrer på tastaturet. Saker blir lett oppblåst og negativt istedenfor at et lite problem tas direkte mellom foreldrene det gjelder og bhg. 4 2
mommyaka Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Nop....jeg har holdt meg unna slik gruppe når min datter var k barnehagen...skole er noe annet.
Sententia Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 Vi har en foreldregruppe i vår barnehage, men den blir utelukkende brukt til koselige ting. Folk som tipser om at de er på stranda om noen vil komme for bading og lek, bursdagsinfo, påminnelser om dugnader osv. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 Sententia skrev (30 minutter siden): Nei, men samtidig ser jeg ingen grunn til å ta slike diskusjoner i slike forum. Er man misfornøyd eller lurer på rutiner, så tar man det vel med FAU eller de ansatte? Enig Anonymkode: fc25f...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #8 Skrevet 27. mai 2024 Sånne grupper er bare kjipe og bør unngås.. Anonymkode: fc25f...8aa 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #9 Skrevet 27. mai 2024 Sniff76 skrev (17 minutter siden): Skjønner intensjonen deres, og barnehagen har vel egentlig ikke rett til å mene at de ansatte skal være med der. Men tenk også på at det ikke er sikkert at det kommer så mye godt ut av å diskutere problemer i bhg i slike grupper. Foreldre som jazzer seg opp, hamrer på tastaturet. Saker blir lett oppblåst og negativt istedenfor at et lite problem tas direkte mellom foreldrene det gjelder og bhg. Her bør det snakket om ett barn som noen foreldre ønsket bort fra bhg, enkelte foreldre burde ikkr ha tilgang til nett Anonymkode: fc25f...8aa 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #10 Skrevet 27. mai 2024 Vi har slike grupper, men brukes utelukkende for informasjon om f.eks bursdag, planlegge arrangement(f.eks julefesten). AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Var også en tanke at om det er ting i barnehagen man ikke helt synes er ok, så kan man spørre hverandre om flere reagerer på det samme, før man da evt tar saken videre Synes egentlig ikke dette er noe lurt, det kan fort være filleting som blåses ut av proporsjoner, og avhengig av foreldregruppa kan det fort bli baksnakking av ansatte, dessverre, selv om ikke det er intensjonen. Hos våre barn er det ansatte med i begge facebookgruppene, men det skulle bare mangle da tre av de ansatte har jamngamle barn med meg og har barn i barnehagen. Altså er de der som foreldre, men alle barn og ansatte vil til en viss grad forholde seg til hverandre Anonymkode: b41d2...3b4 1 1
Anononyma Skrevet 27. mai 2024 #11 Skrevet 27. mai 2024 Det der hørtes it som oppskriften på dårlig stemning i alle retninger. Kan dere ikke snakke sammen i garderoben ved levering/henting? Det gjør vi hos oss og det fungerer utmerket. 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #12 Skrevet 27. mai 2024 Nei. Min psykiske helse som bhg.ansatt hadde vært meget dårlig, hvis jeg visste at jobben min skulle kunne diskuteres online til en hver tid! Jeg tror de ansatte mener at diskusjoner og detaljer fort sklir ut hvis de ikke er der. Som nevnt- ta bekymringer med styrer/ped.ledere direkte. Anonymkode: d735c...2c3 1
katties Skrevet 27. mai 2024 #13 Skrevet 27. mai 2024 Vår barnehage har en slik en. Ansatte vet om den og sier st de skal ikke være med - den er til foreldre. Er aldri noe baksnakking der.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #14 Skrevet 27. mai 2024 Vi har en gruppe der det legges ut om bursdager, gaveinnsamlinger, funnet og mistet. Andre ting tas via FAU. Anonymkode: d5164...80b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #15 Skrevet 27. mai 2024 katties skrev (11 minutter siden): Vår barnehage har en slik en. Ansatte vet om den og sier st de skal ikke være med - den er til foreldre. Er aldri noe baksnakking der. Men er et av formålet der å diskutere ting foreldrene ikke synes er ok? Anonymkode: b41d2...3b4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #16 Skrevet 27. mai 2024 Jeg hadde barnet mitt i samme barnehage som jeg jobbet. Mødrene på mitt barns avdeling hadde en slik gruppe på Facebook. Jeg fikk ikke være med, siden jeg jobbet i barnehagen. Kan jo bare tenke seg til hva de la ut på den siden. Anonymkode: fde72...380 1
katties Skrevet 27. mai 2024 #17 Skrevet 27. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er et av formålet der å diskutere ting foreldrene ikke synes er ok? Anonymkode: b41d2...3b4 Formålene er ulike: Hvis det er godt vær kan foreldre samles ute med barna, sammen. Minne alle, inkludert mye på FAU og SAU. Innsamlingsaksjoner. Sykdom blant barna. Når noe i barnehagen skal endres, om noen vil samles og diskutere, osv. Endret 27. mai 2024 av katties
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #18 Skrevet 27. mai 2024 En foreldregruppe for enklere dialog mellom foreldrene er supert, men om hensikten er å ta opp ting om bhg som dere er misfornøyd med så er ideen elendig! Ta ris og ros med de det gjelder! Anonymkode: dd5f5...0cf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #19 Skrevet 27. mai 2024 Litt rart at de vil bli med egentlig? Ønsker de å bruke fritiden sin på å hjelpe foreldre med tips om bekledning og matpakker og høre om bursdager og ting og tang? Litt rart at dere er så opptatt av å trenge å diskutere ting dere oppfatter som galt i barnehagen da, at det er et så stort behov? Slike ting bør vel heller tas med FAU-representanten feks som kan ta det opp i møte. Anonymkode: eb3a6...29f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #20 Skrevet 27. mai 2024 Er vel egentlig kun i en barnehage at noe slikt kan bli et problem. Ellers er det jo helt vanlig over alt ellers å ta opp ting i mindre forum før man evt tar det videre? Det er jo ikke alt som er verdt å ta videre, å misforståelse kan jo enkelt rettes opp i små forum. Så er det ikke alle som tør å ta opp ting på foreldremøte med ansatte til stede. Ellers har man jo i skolen å ta opp ting i klassen, før man tar det videre i elevråde, før man går videre til skoleledelse. Og stort sett alle arbeidsplasser deler opp i avdelinger før ting taes videre til ledelse. Så lenge gruppa brukes til å diskutere sak, ikke person, burde det ikke være et problem. Kanskje en løsning om foreldrekontakt må godkjenne innlegg for å unngå dårlig stemning? Om det er et problem? Anonymkode: 562e2...f82 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå