Gå til innhold

El-sykler til barn er en uting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 5/27/2024 at 4:34 PM, AnonymBruker said:

Mine 3 barn/ungdommer har fått en helt ny frihet med elsykler. Det går ikke busser her  og det er lange avstander og jeg jobber mye. Mye billigere for oss å kjøpe 3 elsykker enn at vi måtte hatt en bil til så mannen kunne kjørt på de..

Anonymkode: bf080...869

 Jeg syklet 10 km hver vei da jeg var ungdom. Selvvalgt, orket ikke mase med buss og ville ikke at foreldrene mine skulle kjøre meg. Elsket å sykle, brukte sykkel så mye at jeg fikk en til.

Anonymkode: d0b7c...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nja. Jeg leide elsykkel og han vanlig sykkel på weekendtur, har er veldig godt trent, jeg ikke. Kan trygt si at den dagen var mye tyngre for han, og jeg var ikke sliten selv i motbakkene. 

Men uansett, mitt alternativ hadde vært taxi fra sted til sted. Så elsykkel var definitivt sunnere enn alternativet. 

Anonymkode: a8616...b9e

Ditt "nja" har ingenting med forskning på dette å gjøre.

Anonymkode: 14dce...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 17.34):

Mine 3 barn/ungdommer har fått en helt ny frihet med elsykler. Det går ikke busser her  og det er lange avstander og jeg jobber mye. Mye billigere for oss å kjøpe 3 elsykker enn at vi måtte hatt en bil til så mannen kunne kjørt på de..

Anonymkode: bf080...869

Og hvordan tror du at dere hadde overlevd før i tiden, før foreldrene begynte som privatsjåfører og ungene flittig brukte både sykkelen og fotballøkka ...?

Se på bilder av slank norsk ungdom i 1970-årene for eksempel i Donald-bladet, og sammenlign disse bildene med bilder av dagens unge, oppvokst foran skjermen og med hånden i potetgullposen.

Anonymkode: 9b7c3...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 17.34):

Mine 3 barn/ungdommer har fått en helt ny frihet med elsykler. Det går ikke busser her  og det er lange avstander og jeg jobber mye. Mye billigere for oss å kjøpe 3 elsykker enn at vi måtte hatt en bil til så mannen kunne kjørt på de..

Anonymkode: bf080...869

Samme frihet hadde de vel fått med sykkel? 

Anonymkode: 0ec77...aed

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme frihet hadde de vel fått med sykkel? 

Anonymkode: 0ec77...aed

Naturligvis hadde de det, men dagens unge må for all del ikke anstrenge seg - og så lurer man på hvorfor ungene blir overvektige ...

Anonymkode: 9b7c3...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 17.35):

Men tenk på det faktum at unger syklet med vanlig sykkel overalt hele tiden. Det var ikke så veldig big deal engang. Vet du hvorfor? Fordi de sykler såpass mye at de kom i bedre form av det. De fikk mer muskler på bena og bedre kondis. Det vil også gjøre det enklere å sykle fra A til B. Det er helt greit at barna sliter litt i blant - at de får litt melkesyre og blitt litt andpusten. Dessuten, hvem var det som barn som egentlig tenkte på å sykle som et slit? Det var jo luksus å kunne suse til vennene sine eller fritidsaktivitetene i full fart.

Jeg tenker at el-sykkel er et tilfelle der foreldre faktisk burde tenke på hvordan de bidrar til det sosiale og materialistiske presset hos barn. Nei, man kan ikke bestemme hva folk skal og skal ikke kjøpe, men det foreldre kjøpet til barna deres speiler verdiene deres. Dessuten, se for deg en scenario der en vennegjeng skal ut på sykkeltur der alle andre utenom én har el-sykkel. Som jeg nevnte i originalposten - det er tvilsomt gøy for den ene ungen uten el-sykkel å måtte trø trippelt så hardt og fort for å holde samme tempo som de andre, eller at de må hele tiden vente på den ungen.

Anonymkode: 63329...9b6

Det er ikke så stor forskjell på el og vanlig. En elsykkel holder en snittfart på 23 hvis man tar i, mens en vanlig har snittfart på 19 med en viss  innsats, og  over 30 hvis man blir fryktelig  sterk. De som må kjøre vanlig blir mye sterkere enn elsyklistene hvis de sykler like ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Naturligvis hadde de det, men dagens unge må for all del ikke anstrenge seg - og så lurer man på hvorfor ungene blir overvektige ...

Anonymkode: 9b7c3...661

Man får god mosjon på  elsykkel også, selv om man ikke blir skikkelig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samme frihet hadde de vel fått med sykkel? 

Anonymkode: 0ec77...aed

Nesten, men slik  jeg har forstått det så slipper elsyklistene å dusje/bli kjempesvett så ofte. Hvis man f.eks skal på øvelse i korpset så er det jo fint å slippe  å bli svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 17.41):

Den fysiske aktiviteten du driver med under utviklingsårene dine er utrolig avgjørende for den fysiske helsen din i voksen alder. Ikke bare handler det om å skape vaner, men også beinutvikling, muskelutvikling, kardiovaskulær helse, metabolsk helse, kognitiv helse, balanse og koordinasjon. Det finnes tvilsomt noen her i verden som tror at fysisk aktivitet ikke er viktig for voksne. Selvfølgelig trenger voksne fysisk aktivitet, men det er spesielt viktig for barn. 

Jeg synes personlig at el-sykkel passer bedre til de på 60+ som allerede har en kropp som begynner å bli svakere av naturlige grunner. Da er hvilken som helst fysisk aktivitet supert. Er mann ung, så skal man være sprek, spesielt barn. De som har mer kapasitet til å komme seg i super form burde benytte den evnen mens den enda er der.

Anonymkode: 63329...9b6

Elsykkel, brukt riktig er en fantastisk trim-ressurs. Man kan slå av motoren og kjøre steinhardt enkelte dager, og trene i hjertesone 3,4 og 5, mens man andre dager kan slå på motoren og trene rolig i hjertesone 1. Jeg har tro  på å trene på alle intensitetsnivåer. Lavintensitet anses for  å være best trening for fettforbrenningssystemet, men høyere intensitet fyres mer med karbohydrater.  Det kan også være fint  å sykle til aktiviteter uten å bli svett, men slå  av motoren på vei hjem  og tråkke steinhardt, for det er mest praktisk å dusje når man kommer hjem.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke lagt merke til noen barn med el-sykkel, så tror ikke det er blitt veldig populært enda. Det er jo mye dyrere og plasskrevende en el-sparkesykkel. Tyveri av dyre sykler er også noe som er et sabla herk, og med barn i bildet så kommer det også en større sannsynlighet for at dette skjer. 

Jeg skulle gjerne ønske jeg hadde hatt el-sparkesykkel/sykkel da jeg var yngre. Kommer fra en bygd/liten by hvor det var større avstander med mye bakker. Dette gjorde at jeg ikke fikk vært så sosial som jeg burde, da flere av venninne mine på ungdomsskole bodde helt øverst, men ikke lett med bussforbindelse (de hadde skolebuss, men ikke særlig med busstilbud utenom det). Disse traff jeg ikke gjennom fotball/håndball som jeg hadde treninger og kamper gjennom hele uka, var veldig aktiv utenom. Så jeg hadde verken tid eller ork til å ta vanlig sykkel opp alle bakkene... Jeg ser nå at alle barna bruker elsparkesykkel når dette er mulig med tanke på årstid. Dette knytter bygda mye mer sammen. Bussforbindelsen har heldigvis også blitt litt bedre med tanke på vinterstid.

Jeg tenker ikke på sykkel som veldig mye trening, men som transport. Synes sykkel er desidert mer trygt enn sparkesykkel. Økonomien opp i det der må nesten hver enkelt familie se selv hva de har råd til, og om barnet er modent nok til å ta vare på noe så dyrt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme frihet hadde de vel fått med sykkel? 

Anonymkode: 0ec77...aed

Nei man får jo ikke samme frihet med en vanlig sykkel. Bor man "feil" sted (et sted med mye bakker, eller langt unna det man enn skal til) kan elsykkel spare en for såpass mye tid at det øker friheten betraktelig. Barn har jo ikke ubegrenset med tid de heller når de skal rekke både middag, lekser, trening og leggetid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ditt "nja" har ingenting med forskning på dette å gjøre.

Anonymkode: 14dce...c3d

Forskning viser at elsykkel gir akkurat samme effekt som vanlig sykkel 😂😂 

Dette er fordummende 😜

Anonymkode: a8616...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme frihet hadde de vel fått med sykkel? 

Anonymkode: 0ec77...aed

Jeg har ikke elsykkel, men bruker sparkesykkel en del. 

Alternativet er bil. For her er det veldig bratt, og dårlig med kollektivtransport. 

Anonymkode: a8616...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du av typen halvtomt glass, TS? 
 

Jeg kjøpte meg elsykkel i voksen alder og sykler nå flere ganger i uken. Tidligere syklet jeg aldri. Og som noen andre i tråden her sier - en elsykkel er faktisk ikke en moped, man må fortsatt bruke beina - men det er selvfølgelig lettere. Effekten av det er at man sykler lengre enn man ellers ville gjort. Jeg er ofte svett etter en sykkeltur, bruker normalt nesten bare laveste motor-effekt.

Som barn bodde jeg 6 km unna sentrum - utelukkende oppoverbakker på vei hjem. Alle venner bodde i sentrum. Hadde jeg hatt elsykkel da, hadde jeg vært mye mindre utenfor sosialt, fordi det selvfølgelig hadde vært mye mer lavterskel å ta elsykkelen enn vanlig sykkel. Og nei - mine foreldre kjørte meg ikke rundt, foreldre gjorde ikke det på den tiden.

Heia elsykkelen! 

Anonymkode: 05a28...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle kan være enige om at helsegevinsten hadde vert større om alle syklet på vanlig sykkel over alt alltid. 

For mange av barna så handler det om at man ikke beveger seg noe som helst dersom man ikke har elsykkel. For det blir for tungt og kjedelig mot å sitte i sofaen på mobilen. 

Med nesten en mil og flere hundre høydemeter stigning så sier det seg selv at de aller aller færreste hadde syklet her på vanlig sykkel med tung skole sekk. 

Elsykkel er bedre en sofa og bil. Selv om vanlig sykkel er bedre enn elsykkel. 

Elsykkel er også så pass mye morro at man ender opp med å bruke den mye mer enn en vanlig sykkel ville blitt brukt da den har så mye større rekkevidde. Det er jo ett enormt pluss! 

Treningsglede er det som må til for å få store å små ut opp av sofaen og ut. Elsykkel er treningsglede! 

Her har ingen av barna på skolen elsykkel. De får ikke bruke det på sykkel dagene heller. 

Anonymkode: b41b0...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskning viser at elsykkel gir akkurat samme effekt som vanlig sykkel 😂😂 

Dette er fordummende 😜

Anonymkode: a8616...b9e

Som jeg har hevdet. Dog ikke AKKURAT samme effekt.

Anonymkode: 14dce...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskning viser at elsykkel gir akkurat samme effekt som vanlig sykkel 😂😂 

Dette er fordummende 😜

Anonymkode: a8616...b9e

Hva er det slags tulleforskning? Har du link. Det er ingen tvil om at man kan få god treningseffekt av el-sykkel, og mange blir sprekere av el fordi de bruker den mer, men bruker man vanlig sykkel like mye så er det sterkere trening.

Mange blir sprekere av elsykkel fordi de bytter ut bil eller busskjøring, men man blir ikke sprekere av å bytte ut sykling med elsykling. Sykler man 10-15 km med litt oppover med el, så kan pulsen gjerne ligge ca 20 slag lavere i snitt med elsykkel. Det er fortsatt god trening, men lavintensitet.

El-sykling gir treningseffekt. Vanlig sykling gir treningseffekt, men effekten er forskjellig. Og det er helt individuelt hva som er best for forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Hva er det slags tulleforskning? Har du link. Det er ingen tvil om at man kan få god treningseffekt av el-sykkel, og mange blir sprekere av el fordi de bruker den mer, men bruker man vanlig sykkel like mye så er det sterkere trening.

Mange blir sprekere av elsykkel fordi de bytter ut bil eller busskjøring, men man blir ikke sprekere av å bytte ut sykling med elsykling. Sykler man 10-15 km med litt oppover med el, så kan pulsen gjerne ligge ca 20 slag lavere i snitt med elsykkel. Det er fortsatt god trening, men lavintensitet.

El-sykling gir treningseffekt. Vanlig sykling gir treningseffekt, men effekten er forskjellig. Og det er helt individuelt hva som er best for forskjellige personer.

Ingen forskning viser at det er likt. Men tilnærmet likt.

Anonymkode: 14dce...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Samme frihet hadde de vel fått med sykkel? 

Anonymkode: 0ec77...aed

Det kommer jo an på hvor langt på landet man bor. Min far hjembygd hvor jeg fortsatt har mye familie er tre mil lang. Ingern gidder å sykle de avstandene for å treffe venner. 

Elsykkel for ungdom på landet er genialt. Vi bor sentralt i Oslo så for oss ville det vært idioti. 

Anonymkode: 5c5cb...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen forskning viser at det er likt. Men tilnærmet likt.

Anonymkode: 14dce...c3d

Forskning er mye rart. Og sunt vett er sterkere enn en konklusjon på "tilnærmet likt". Poenget må jo være at elsykler er bra fordi det øker antall sykkelturer for mange syklister, og at lett trening er vesentlig bedre enn ingen trening. Denne forskningen ser mest sannsynlig på resultater på gjennomsnittsttsnivå, altså ikke individnivå. Det er helt usannsynlig at elsyklister matcher hjertekapasiteten til syklister uten el som sykler like langt, men det er veldig sannsynlig at snittet av elsyklister kondisjonsmessig matcher snittet av batteriløse syklister siden de batteriløse som sykler sjelden trekker ned snittet.

Det er helt sikkert at elsyklene fjerner en del watt med treningseffekt i forhold til om man hadde syklet uten motor. En liten sykkelmotor kan levere  opptil 250 watt og større kan levere mer.  En syklist leverer gjerne mellom 50 og 350 watt med sine egne bein. De sprekeste kan tråkke mer. Jeg vet ikke  hvor mange watt elsyklisten normalt tråkker ut, men antar at hen ligger på rundt 60-90% av  en vanlig syklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...