AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #21 Skrevet 28. mai 2024 Kinder skrev (2 timer siden): Nei, da misforsto jeg, for jeg regnet med at ts hadde fortalt behandleren sin at KAT ikke fungerte på henne, siden hun skriver at hun ikke føler seg hørt av behandleren. Det er overhodet ikke «farlig» å gi tips om andre behandlingsmetoder så lenge det er det ts etterspør, uavhengig hvor lenge hun har prøvd KAT. Så det må jeg selvsagt ikke ta med i betraktning da jeg ga ts tips om andre metoder som jeg vet andre har fått god hjelp av. Det er også forskjell på å gi råd og gi tips😊 Jeg har ikke gitt ts noen som helst råd her, kun tips. Og du har også jo lest tidligere innlegg der jeg påpeker at traumebehandling gjerne tar flere måneder, så jeg skjønner ikke hvorfor du siterer meg og tar opp dette med tid? Det stemmer at jeg ikke blir hørt. Og føler hun er litt fastlåst i en teori jeg ikke kjenner igjen, på hvorfor jeg sliter med angst. Jeg mener det kommer av noe helt annet enn det hun sier. Jeg sier også at den diagnosen som har blitt satt mest sannsynlig ikke stemmer, der hun mener angsten kommer fra. Noe jeg og de nærmeste rundt meg er dypt uenig i. Jeg har gått gjennom mange kriser på kort tid, og derfor mener jeg det er der angsten kommer fra. Når hun ikke hører på min teori og er fastlåst i sin teori, så klarer ikke jeg å bygge tillit. Og jeg føler ikke det hjelper å møte angsten slik man gjør i kat. Jeg ser noen nevner at man kan heller observere tankene utenfra og ikke gjøre noe med det. Det har jeg prøvd i perioder, og må si det hjelper bedre. Det føler jeg har en mer effekt der og da. Ved å velge å ikke gå inn i tankene, men heller observere de istede for å ta kontrollen over tankene på en måte. Metakognitiv terapi. Ved å møte angsten på slik måte som vi har bestemt så skremmer det meg mer enn det hjelper meg. Vi har satt en bekymringstid, men problemet at tankene løper og fester seg. Selv når jeg slutter fysisk å bekymre meg, altså ved å sjekke ditt og datt. Så har tankene kappløp selv lenge etter jeg har stoppet den fysiske bekymringen. Så noen dager er det faktisk enklere å heller legge planer på den tiden vi har satt bekymringstid. Men jeg savner nok en annen behandling som jeg kanskje jeg kan føle at jeg mestrer bedre. Men alt i alt. Så føler jeg at jeg vet alt det psykologen snakker om når det kommer til tips og råd om hvordan man kan behandle angsten. Jeg prøvde jo alt dette før jeg i det hele tatt fikk psykolog. Jeg bare viste ikke at det var en behandlingsmetode. Ts Anonymkode: 1e872...982
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #22 Skrevet 28. mai 2024 Antidepressiva kan ha god effekt. Anonymkode: b705c...955
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #23 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Antidepressiva kan ha god effekt. Anonymkode: b705c...955 Jeg vil helst ikke gå på medisiner før jeg virkelig må. Jeg er villig til å prøve noe annet enn medisiner først ts Anonymkode: 1e872...982 1
Kinder Skrevet 28. mai 2024 #24 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det stemmer at jeg ikke blir hørt. Og føler hun er litt fastlåst i en teori jeg ikke kjenner igjen, på hvorfor jeg sliter med angst. Jeg mener det kommer av noe helt annet enn det hun sier. Jeg sier også at den diagnosen som har blitt satt mest sannsynlig ikke stemmer, der hun mener angsten kommer fra. Noe jeg og de nærmeste rundt meg er dypt uenig i. Jeg har gått gjennom mange kriser på kort tid, og derfor mener jeg det er der angsten kommer fra. Når hun ikke hører på min teori og er fastlåst i sin teori, så klarer ikke jeg å bygge tillit. Og jeg føler ikke det hjelper å møte angsten slik man gjør i kat. Jeg ser noen nevner at man kan heller observere tankene utenfra og ikke gjøre noe med det. Det har jeg prøvd i perioder, og må si det hjelper bedre. Det føler jeg har en mer effekt der og da. Ved å velge å ikke gå inn i tankene, men heller observere de istede for å ta kontrollen over tankene på en måte. Metakognitiv terapi. Ved å møte angsten på slik måte som vi har bestemt så skremmer det meg mer enn det hjelper meg. Vi har satt en bekymringstid, men problemet at tankene løper og fester seg. Selv når jeg slutter fysisk å bekymre meg, altså ved å sjekke ditt og datt. Så har tankene kappløp selv lenge etter jeg har stoppet den fysiske bekymringen. Så noen dager er det faktisk enklere å heller legge planer på den tiden vi har satt bekymringstid. Men jeg savner nok en annen behandling som jeg kanskje jeg kan føle at jeg mestrer bedre. Men alt i alt. Så føler jeg at jeg vet alt det psykologen snakker om når det kommer til tips og råd om hvordan man kan behandle angsten. Jeg prøvde jo alt dette før jeg i det hele tatt fikk psykolog. Jeg bare viste ikke at det var en behandlingsmetode. Ts Anonymkode: 1e872...982 Ja, jeg mener jo at psykologer og andre behandlere bør gi en bedre opplevelse til pasienten enn det du beskriver her. Du kjenner tross alt deg selv, følelsene dine, tankene dine og kroppens reaksjoner mye bedre enn psykologen. Og det er klart at tillit er veldig viktig i et behandlingsløp. Alle metoder har sine begrensinger og ingen metoder passer alle, men sjekk ut tipsene jeg og andre her i tråden har gitt deg, og se om de kan være noe for deg😊 Masse lykke til! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå