AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #1 Skrevet 27. mai 2024 Jeg vet det er den beste behandlingen, ihvertfall etter det psykologen sier. Men jeg føler ikke det hjelper for meg. Og jeg synes hver time er veldig gjentakende. Føler ting tar tid. Så vurderer å bytte psykolog siden jeg ikke har så mye tillit til henne og fordi jeg ikke føler meg hørt. Men finnes det andre behandlingsmetoder? Anonymkode: 1e872...982
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 Metakognitiv terapi Anonymkode: 26de1...fd2 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 Gruppeterapi? Medisiner? Det tok 4-6 måneder før jeg var merkbart bedre når jeg gikk i kognitiv/metakognitiv terapi. Etter ett år var jeg nesten helt frisk. Men det gjelder jo å øve mye hjemme, da. Det må jobbes med hver eneste dag, egentlig. Tror ikke du vil bli raskere frisk på noen annen måte (unntatt ved hjelp av medisiner, det kan gi bedring relativt raskt), men folk er jo forskjellige og jeg kan ikke se inn i fremtiden, så hvem vet. Anonymkode: 8d0b4...d64
Kinder Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 Jeg vet om flere som har hatt effekt av EDMR eller tankefeltsterapi (som er en alternativ behandlingsform). Merkelig at en psykolog påstår at en type behandling er best, da vi alle er forskjellig. KAT er riktignok populært og for mange en god behandlingsform for mange mennesker, men den er jo ikke best for alle. Men traumebehandling kan likevel ta tid, og det er ikke sikkert at du merker effekt de første månedene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Kinder skrev (5 minutter siden): Jeg vet om flere som har hatt effekt av EDMR eller tankefeltsterapi (som er en alternativ behandlingsform). Merkelig at en psykolog påstår at en type behandling er best, da vi alle er forskjellig. KAT er riktignok populært og for mange en god behandlingsform for mange mennesker, men den er jo ikke best for alle. Men traumebehandling kan likevel ta tid, og det er ikke sikkert at du merker effekt de første månedene. Hun snakker allerede om avslutning. Og jeg har ikke følt på noe bedring enda. Så jeg ble litt stressa og føler meg litt kasta ut. Så skal derfor bytte psykolog og ser etter andre metoder. Og nettopp pga. det du sier, at hun sier det er den beste behandlingen. Det er nok ikke den beste for alle sammen. For det har åpenbart ikke funket for meg. De kan jeg på grunnlag si at hun allerede har begynt å snakke om å avslutte. Og jeg har prøvd å eksponere meg mye og vet alt det hun sier, som jeg også har prøvd. Så handler ikke om at jeg ikke gjør noe heller. Fordi jeg vet at det er jeg som må gjøre jobben, men bare føler ikke at det har funket så bra. Så jeg skal absolutt sjekke opp de metodene du nevnte her. Tusen takk ❤️ Anonymkode: 1e872...982 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 Kinder skrev (2 minutter siden): Merkelig at en psykolog påstår at en type behandling er best, da vi alle er forskjellig. Han snakker nok om statistikk når han sier at den metoden er best, det er det som har vist å ha best effekt når man sammenlikner forskjellige typer behandling. Anonymkode: 8d0b4...d64
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sjekke ut lavterskeltilbud i kommunen din. Google Psykisk helse og familiestøtte og din kommune. Jeg gikk på stressmestringskurs (gruppeterapi) og det var veldig lærerikt og tankevekkende. Gratis kurs i regi av kommunen. Anonymkode: 6c86d...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #8 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å sjekke ut lavterskeltilbud i kommunen din. Google Psykisk helse og familiestøtte og din kommune. Jeg gikk på stressmestringskurs (gruppeterapi) og det var veldig lærerikt og tankevekkende. Gratis kurs i regi av kommunen. Anonymkode: 6c86d...f7c Er det bedre enn DPS? Anonymkode: 1e872...982
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #9 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det bedre enn DPS? Anonymkode: 1e872...982 Jeg vil si at det som regel ikke er bedre enn DPS, men det kan være bra nok for mange. Anonymkode: 8d0b4...d64 1
Kinder Skrevet 27. mai 2024 #10 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Han snakker nok om statistikk når han sier at den metoden er best, det er det som har vist å ha best effekt når man sammenlikner forskjellige typer behandling. Anonymkode: 8d0b4...d64 Det er mulig, men det er ikke nødvendigvis best for ts uavhengig hva statistikk sier. Om noen år vil det uansett være en ny metode som er «best».
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #11 Skrevet 27. mai 2024 Kinder skrev (Akkurat nå): Det er mulig, men det er ikke nødvendigvis best for ts uavhengig hva statistikk sier. Om noen år vil det uansett være en ny metode som er «best». Ja, men du mente at utsagnet om at denne behandlingen er best var merkelig, det er det jo ikke. Det er sant. Vi må forholde oss til informasjonen vi har nå, ikke informasjon vi kanskje har om noen år. Anonymkode: 8d0b4...d64
Kinder Skrevet 27. mai 2024 #12 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men du mente at utsagnet om at denne behandlingen er best var merkelig, det er det jo ikke. Det er sant. Vi må forholde oss til informasjonen vi har nå, ikke informasjon vi kanskje har om noen år. Anonymkode: 8d0b4...d64 Jo, når behandleren bruker det som unnskyldning når ts ber om annen behandlingsform pga manglende effekt, er det et merkelig utsagn. Om du leser innlegget mitt, så ser du at jeg skriver at det er en god behandlingsform for mange, men det hjelper jo ikke ts det! Og det jeg mente med å nevne at det vil være en annen behandlingsform om noen år som er mer populær enn KAT, er at derfor må også behandlere være både kreative og fleksible når de bruker metoder på pasienter. De kan ikke være helt fastlåst i en metode, dette vil tross alt utvikle seg og endre seg. Selv om KAT er populært nå, har metoden selvsagt også sine begrensinger.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #13 Skrevet 27. mai 2024 Gå privat. Gå til en psykolog som kun jobber med angst, de har mest erfaring og mengdetrening i å hjelpe pasienter med angst. DPS er mer allmenn-psykologer, og kan litt om mye men kan lite i dybden. DPS har i tillegg veldig lite tid. Går du privat kan du ha flere behandlingstimer i uken sånn at du får raskere fremgang og mer støtte hele veien. Du kan også få med deg psykologen i butikken, på et fly eller et annet sted som gir deg mye angst og så jobber dere med angsten på stedet. Anonymkode: ed3b9...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #14 Skrevet 27. mai 2024 Hva slags angstlidelse har du da? Anonymkode: 224aa...4e6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 Kinder skrev (18 timer siden): Jo, når behandleren bruker det som unnskyldning når ts ber om annen behandlingsform pga manglende effekt, er det et merkelig utsagn. Om du leser innlegget mitt, så ser du at jeg skriver at det er en god behandlingsform for mange, men det hjelper jo ikke ts det! Og det jeg mente med å nevne at det vil være en annen behandlingsform om noen år som er mer populær enn KAT, er at derfor må også behandlere være både kreative og fleksible når de bruker metoder på pasienter. De kan ikke være helt fastlåst i en metode, dette vil tross alt utvikle seg og endre seg. Selv om KAT er populært nå, har metoden selvsagt også sine begrensinger. Jeg har ikke bedt om en ny behandlingform til psykologen. Jeg føler rett og slett hun ikke hører på meg og trekker noen konklusjoner jeg er uenig i, som jeg ikke kjenner meg selv igjen i. Og jeg prøver å rette på henne, og hun går litt tilbake til der hun var. Så jeg mister litt tillit, så tenker å ta det videre med eventuelt lege, så han kan hjelpe meg og høre om han vet om noen navn på psykologer, og om han kan hjelpe meg med den prosessen. ts Anonymkode: 1e872...982
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har hatt angst i mange år, og møtt mange ulike behandlere. Og jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Noen er fastlåst i at en behandlingstype er den rette for alle, de lytter ikke, og man føler seg overkjørt. Jeg har heller ikke noe særlig utbytte av eksponering, og tro meg, jeg har prøvd. For meg ble løsningen en ganske stor dose antidepressiva, og beroligende medikamenter når jeg skal noe spesielt. Har nå en behandler som støtter det, og som sier at "ok, så må du stå på dette resten av livet, men nå har du i hvertfall et liv med litt livskvalitet i". Men så er jeg også 52 år, så jeg er på "feil side av livet" uansett 😉 Lykke til! 💙 Anonymkode: cd07a...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har generalisert angst og grubler masse, og jeg har vært gjennom noen runder med metakognitiv terapi som var ok, men ikke full match for meg. Nå går jeg til (privat) psykolog og hen jobber ut fra emosjonsfokusert terapi, og jeg liker det godt så langt og har tro på at det kan funke for meg. Anonymkode: 1fc9d...109
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #18 Skrevet 28. mai 2024 Kinder skrev (23 timer siden): Jo, når behandleren bruker det som unnskyldning når ts ber om annen behandlingsform pga manglende effekt, er det et merkelig utsagn. Om du leser innlegget mitt, så ser du at jeg skriver at det er en god behandlingsform for mange, men det hjelper jo ikke ts det! Og det jeg mente med å nevne at det vil være en annen behandlingsform om noen år som er mer populær enn KAT, er at derfor må også behandlere være både kreative og fleksible når de bruker metoder på pasienter. De kan ikke være helt fastlåst i en metode, dette vil tross alt utvikle seg og endre seg. Selv om KAT er populært nå, har metoden selvsagt også sine begrensinger. Vet ikke hvor du leser at behandleren bruker det som unnskyldning eller at behandler er fastlåst. Det tror jeg er din egen tolkning. Det vi vet er at TS sier behandler har sagt at kognitiv terapi har best effekt mot angst, det er per i dag fakta og helt uproblematisk å si. Vi vet ikke hvor lenge TS har prøvd denne behandlingen. Det må vi nesten ta med i betraktning når vi skal gi råd. Hvis jeg hadde sluttet etter 2-3 måneder så ville ikke jeg heller fått noen bedring av kognitiv terapi. Anonymkode: 8d0b4...d64
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #19 Skrevet 28. mai 2024 Hypnose! Har veldig god erfaring med det! Anonymkode: 0ebcd...7a3
Kinder Skrevet 28. mai 2024 #20 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vet ikke hvor du leser at behandleren bruker det som unnskyldning eller at behandler er fastlåst. Det tror jeg er din egen tolkning. Det vi vet er at TS sier behandler har sagt at kognitiv terapi har best effekt mot angst, det er per i dag fakta og helt uproblematisk å si. Vi vet ikke hvor lenge TS har prøvd denne behandlingen. Det må vi nesten ta med i betraktning når vi skal gi råd. Hvis jeg hadde sluttet etter 2-3 måneder så ville ikke jeg heller fått noen bedring av kognitiv terapi. Anonymkode: 8d0b4...d64 Nei, da misforsto jeg, for jeg regnet med at ts hadde fortalt behandleren sin at KAT ikke fungerte på henne, siden hun skriver at hun ikke føler seg hørt av behandleren. Det er overhodet ikke «farlig» å gi tips om andre behandlingsmetoder så lenge det er det ts etterspør, uavhengig hvor lenge hun har prøvd KAT. Så det må jeg selvsagt ikke ta med i betraktning da jeg ga ts tips om andre metoder som jeg vet andre har fått god hjelp av. Det er også forskjell på å gi råd og gi tips😊 Jeg har ikke gitt ts noen som helst råd her, kun tips. Og du har også jo lest tidligere innlegg der jeg påpeker at traumebehandling gjerne tar flere måneder, så jeg skjønner ikke hvorfor du siterer meg og tar opp dette med tid? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå