Gå til innhold

Reisekort til ungdomsskoleelev, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er fullstendig grønne på dette med kollektivtrafikk 😅 Datteren vår har kommet inn på en privatskole utenfor vår hjemkommune, og skolen har opplyst om at de søker om reisekort på barnas vegne. Men her har vi mange spørsmål!

Er dette reisekortet tidsavgrenset, f eks til kl 16, siden skolen søker om det?

Må man ha flere reisekort for ulike soner?

I følge skolen så får vi dekket utgifter til reisekortet i egen hjemkommune men må betale for sonen utenfor hjemkommunen.

Denne økonomiske støtten er kanskje tidsavgrenset til f eks kl 16,  da det handler om skolegang? Hun skal også ta kollektiv til og fra trening på kveldstid og trenger derfor et reisekort som fungerer "døgnet rundt", ikke kun i skoletiden. 

Håper noen snille sjeler kan opplyse meg, vet at dette ble litt kaotisk 😅

Anonymkode: 92586...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her vi bor, så gjelder de kun i skoletiden. Her og startet ene barnet vårt på privat ungdomsskole. Og vi bare betalte for månedskort selv, i kommunen vår så har de ungdomskort til 310 kr, og de kan kjøre ganske langt med det og. Her og så skulle jo tenåringen ta buss på fritiden og.

Anonymkode: 9cc0b...d73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her vi bor, så gjelder de kun i skoletiden. Her og startet ene barnet vårt på privat ungdomsskole. Og vi bare betalte for månedskort selv, i kommunen vår så har de ungdomskort til 310 kr, og de kan kjøre ganske langt med det og. Her og så skulle jo tenåringen ta buss på fritiden og.

Anonymkode: 9cc0b...d73

Tusen takk for svar. Går ungdommen deres på privatskole utenfor hjemkommunen? Det er blant annet dette vi føler kompliserer saken 🤔 Kanskje et standard ungdomskort for de aktuelle sonene er like greit å kjøpe, som å blande inn skolen, selv om de sier at de skal søke for oss...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er dette reisekortet tidsavgrenset, f eks til kl 16, siden skolen søker om det?

Det varer til 18 på skoledager. Dvs at det ikke gjeler i helger, ferier og røde dager. (Selv om jeg har opplevd at dette systemet sviker og kortet fungerte i vinterferie).

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Må man ha flere reisekort for ulike soner?

Går flere soner på et kort.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I følge skolen så får vi dekket utgifter til reisekortet i egen hjemkommune men må betale for sonen utenfor hjemkommunen.

Dette stemmer av en merkelig grunn.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Denne økonomiske støtten er kanskje tidsavgrenset til f eks kl 16,  da det handler om skolegang? Hun skal også ta kollektiv til og fra trening på kveldstid og trenger derfor et reisekort som fungerer "døgnet rundt", ikke kun i skoletiden. 

Skal hun busse etter klokken 18 og dager skolen er stengt må hun ha eget kort til dette. Kan da lønne seg med bare busskort med reisepenger som hun beteler en og en tur med. Hos oss har jeg regnet på det at de må ta buss minst en tur om dagen for at det skal lønne seg med månedskort.

Anonymkode: cea6d...d74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det varer til 18 på skoledager. Dvs at det ikke gjeler i helger, ferier og røde dager. (Selv om jeg har opplevd at dette systemet sviker og kortet fungerte i vinterferie).

Går flere soner på et kort.

Dette stemmer av en merkelig grunn.

Skal hun busse etter klokken 18 og dager skolen er stengt må hun ha eget kort til dette. Kan da lønne seg med bare busskort med reisepenger som hun beteler en og en tur med. Hos oss har jeg regnet på det at de må ta buss minst en tur om dagen for at det skal lønne seg med månedskort.

Tusen takk for svar. Ja da er det jo greit med et typ flexi-kort som kan brukes ved behov etter kl 18, når skolekortet ikke virker mer. Jeg regner med at dette er et elektronisk kort som scannes hver gang hun bruker det? Jeg ser at hun kun kan fylle på reisepenger til et slikt reisekort i kiosker og på servicepunkter, så tungvint? 😳 Hva koster en billett via å bruke reisekortet, i fht å kjøpe ny billett i appen hver gang? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja da er det jo greit med et typ flexi-kort som kan brukes ved behov etter kl 18, når skolekortet ikke virker mer. Jeg regner med at dette er et elektronisk kort som scannes hver gang hun bruker det?

Stemmer

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at hun kun kan fylle på reisepenger til et slikt reisekort i kiosker og på servicepunkter, så tungvint?

Jo men, det er mange av disse kioskene, å som regel går man forbi en nå og da uansett. Og du fyller jo på for en stund fremover hver gang, ikke en og en billett.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva koster en billett via å bruke reisekortet, i fht å kjøpe ny billett i appen hver gang?

Det koster det samme, men er veldig deilig å ikke være avhengig å registrere billett hver gang en busser. Noen ganger har man dårlig tid og vil bare løpe rett på bussen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...