Gå til innhold

Er tre friår for mye?


tilfeldig student

Anbefalte innlegg

Hei jeg tok et friår rett etter vgs og så tok jeg ett år på folkehøgskole, nå vet jeg ikke om jeg vil ta et år til på folkehøgskolen eller om jeg burde begynne å studere. Blir 3 år for mye? Jeg er redd for å føle meg gammel og ikke møte folk på min alder om jeg starter studiene til neste år isteden for nå til høsten. Har dere som er ferdig med studier og/ eller er litt eldre noen råd om hva som er best? Helst gi grunner til hvorfor/ hvorfor ikke det ene eller det andre valget er galt/ rett:)

Endret av tilfeldig student
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å bruke større skrift så det du skriver er leselig. 

 

Anonymkode: d91ac...3cf

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et friår etter videregående. Da jeg begynte å studere året etter var de fleste allikevel eldre enn meg, gjerne to-tre år eldre, og jeg var jo også et år eldre enn mange. Noen var til og med midt i 50-årene. Så det har ingenting å si.

Anonymkode: 3a1e2...f8b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på tide å bli voksen. Boliger blir bare dyrere, og du må jobbe lenge for å unngå å bli minstepensjonist.

Anonymkode: 26609...68d

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i mange år og studerer nå som voksen.  For meg ble det den beste veien i alle fal. Begynte på et studie rett etter vgs. Men jeg var umotivert og på ingen måte klar, så jeg hoppet av. Resultatene hadde uansett ikke blitt særlig gode da jeg ville helt andre ting med livet mitt på den tiden.

Nå er jeg motivert og klar, og de gode resultatene kommer lett. For min del gir det mer mening å studere som 40 åring med A i snitt, enn som 20 åring som såvidt består i alle fall. Men man må selv finne ut hva som er best for en selv. Det er i alle fall ikke sånn at det er for sent om du venter et år til. 

Anonymkode: 0f113...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har jobbet i mange år og studerer nå som voksen.  For meg ble det den beste veien i alle fal. Begynte på et studie rett etter vgs. Men jeg var umotivert og på ingen måte klar, så jeg hoppet av. Resultatene hadde uansett ikke blitt særlig gode da jeg ville helt andre ting med livet mitt på den tiden.

Nå er jeg motivert og klar, og de gode resultatene kommer lett. For min del gir det mer mening å studere som 40 åring med A i snitt, enn som 20 åring som såvidt består i alle fall. Men man må selv finne ut hva som er best for en selv. Det er i alle fall ikke sånn at det er for sent om du venter et år til. 

Anonymkode: 0f113...6b3

Men livet har gått fint uansett om du startet senere? Er det lett å finne seg venner på studie om man er litt eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke er motivert til å studere, så er det fint med et par friår ekstra. Skulle noen ganger ønske jeg selv hadde gjort det da jeg var rundt 20. Ikke fordi jeg angrer generelt, for jeg traff både venner og kontakter som jeg fortsatt har kontakt med en del år etter, men når jeg ser tilbake, så hadde jeg nok med fordel kunne ventet 1-2 år til. 

Ja, så er du kanskje noen år eldre enn mange som starter, men i min studietid var det ganske mange som var 23+ som startet på førsteåret. Ikke noe uvanlig det. Kommer nok selvsagt litt an på studiet, men generelt var det ganske vanlig. 

Anonymkode: b06be...efb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tilfeldig student said:

Men livet har gått fint uansett om du startet senere? Er det lett å finne seg venner på studie om man er litt eldre?

Ja livet har gått veldig fint. Men kjente nå at det er på tide å gjøre noe annet. 

Jeg er ikke så sosial på studiet og henger ikke særlig med medstudenter på fritiden. Jeg er etablert med familie og nettverk og studerer i hjembyen min så jeg har heller ikke det behovet. Det faglige er hovedfokus for meg sånn i forhold til studiet. 

Anonymkode: 0f113...6b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja livet har gått veldig fint. Men kjente nå at det er på tide å gjøre noe annet. 

Jeg er ikke så sosial på studiet og henger ikke særlig med medstudenter på fritiden. Jeg er etablert med familie og nettverk og studerer i hjembyen min så jeg har heller ikke det behovet. Det faglige er hovedfokus for meg sånn i forhold til studiet. 

Anonymkode: 0f113...6b3

Det var fint å høre og ganske betryggende uansett hvilket valg jeg tar! Tusen takk<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis man ikke er motivert til å studere, så er det fint med et par friår ekstra. Skulle noen ganger ønske jeg selv hadde gjort det da jeg var rundt 20. Ikke fordi jeg angrer generelt, for jeg traff både venner og kontakter som jeg fortsatt har kontakt med en del år etter, men når jeg ser tilbake, så hadde jeg nok med fordel kunne ventet 1-2 år til. 

Ja, så er du kanskje noen år eldre enn mange som starter, men i min studietid var det ganske mange som var 23+ som startet på førsteåret. Ikke noe uvanlig det. Kommer nok selvsagt litt an på studiet, men generelt var det ganske vanlig. 

Anonymkode: b06be...efb

Så fint å høre! Har en liten frykt for å bli for gammel osv😅 kjente du på at det å komme tidlig inn i arbeidslivet var bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med friår? Jobbet du det året?

Å starte studier litt senere tenker jeg i utgangspunktet er helt uproblematisk. Jeg var ikke ferdig å studere før jeg var 30, null stress det. Men et ekstra år på folkehøyskole ville jeg sterkt revurdert. Det er dyrt, og du sitter ikke med særlig mye igjen for det (utenom at det er gøy). Om du derimot jobber og tjener penger et år eller fler, til du er sikker på hva du vil studere, det vil du få noe igjen for, både i arbeidserfaring på CV og oppsparte midler som kommer godt med senere. 

Anonymkode: 680c5...32d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med friår? Jobbet du det året?

Å starte studier litt senere tenker jeg i utgangspunktet er helt uproblematisk. Jeg var ikke ferdig å studere før jeg var 30, null stress det. Men et ekstra år på folkehøyskole ville jeg sterkt revurdert. Det er dyrt, og du sitter ikke med særlig mye igjen for det (utenom at det er gøy). Om du derimot jobber og tjener penger et år eller fler, til du er sikker på hva du vil studere, det vil du få noe igjen for, både i arbeidserfaring på CV og oppsparte midler som kommer godt med senere. 

Anonymkode: 680c5...32d

Ja jeg jobbet det første friåret og tok opp fag fra vgs så har litt penger igjen fra det året, og fhs koster litt ja det er sant men andreåret er litt billigere da. Koster fortsatt litt, men jeg er egentlig litt inne på tanken av å studere men jeg er litt redd for å få "FOMO" om jeg ikke tar andreåret på FHS fordi mange av vennene mine skal ta et år til så det blir litt dilemma😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilfeldig student skrev (11 timer siden):

Hei jeg tok et friår rett etter vgs og så tok jeg ett år på folkehøgskole, nå vet jeg ikke om jeg vil ta et år til på folkehøgskolen eller om jeg burde begynne å studere. Blir 3 år for mye? Jeg er redd for å føle meg gammel og ikke møte folk på min alder om jeg starter studiene til neste år isteden for nå til høsten. Har dere som er ferdig med studier og/ eller er litt eldre noen råd om hva som er best? Helst gi grunner til hvorfor/ hvorfor ikke det ene eller det andre valget er galt/ rett:)

Jeg ville startet studier nå til høsten. Jeg følte meg "gammel" da jeg begynte selv om jeg bare var 20-21 år😅 og helt klart var skikkelig ung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg startet studier på som 29-åring og i fjor som 41-åring. Jeg er ikke eldst på mitt studie, men de fleste er i 20-årene, et par rundt min alder og noen som er i pensjonistalderen. 

Om du deltar på det sosiale og er medlem at faddergruppe i starten, er det nok lett å bli kjent med nye folk. Jeg ser mange har dannet seg vennegjenger på studiet mitt. 

Anonymkode: ce472...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (17 minutter siden):

Jeg ville startet studier nå til høsten. Jeg følte meg "gammel" da jeg begynte selv om jeg bare var 20-21 år😅 og helt klart var skikkelig ung.

Det er akkurat min situasjon nå😅 helt ærlig høres studering nå kanskje bedre ut for meg men fortsatt litt usikker. Var det godt å komme "tidlig" inn i jobblivet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg startet studier på som 29-åring og i fjor som 41-åring. Jeg er ikke eldst på mitt studie, men de fleste er i 20-årene, et par rundt min alder og noen som er i pensjonistalderen. 

Om du deltar på det sosiale og er medlem at faddergruppe i starten, er det nok lett å bli kjent med nye folk. Jeg ser mange har dannet seg vennegjenger på studiet mitt. 

Anonymkode: ce472...99b

Men er studentlivet gøy? Har hørt at det er mye bedre enn vgs hvertfall. Tenker å utdanne meg bioingeniør håper ikke det er sånn altfor vanskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva mener du med friår? Jobbet du det året?

Å starte studier litt senere tenker jeg i utgangspunktet er helt uproblematisk. Jeg var ikke ferdig å studere før jeg var 30, null stress det. Men et ekstra år på folkehøyskole ville jeg sterkt revurdert. Det er dyrt, og du sitter ikke med særlig mye igjen for det (utenom at det er gøy). Om du derimot jobber og tjener penger et år eller fler, til du er sikker på hva du vil studere, det vil du få noe igjen for, både i arbeidserfaring på CV og oppsparte midler som kommer godt med senere. 

Anonymkode: 680c5...32d

Enig i dette.

Hvis du ikke er motivert for å begynne å studere, eller ikke helt vet hva du vil studere, ikke gjør det. Men da bør du bruke tida på å jobbe, ikke gå på folkehøyskole, reise e.l. 

Man er ikke "gammel" om man er 3-4 år eldre enn de yngste studentene. Mange er jo mye eldre enn det. Jeg begynte å studere da jeg var 25. Jeg er glad for den livserfaringen jeg fikk i årene mellom vgs og studiestart, tror det gjorde meg til en mye bedre student enn jeg ville vært 6 år tidligere (fikk toppkarakterer i alle fag på studiet, men var en helt middels elev på vgs). 

Anonymkode: 102ca...856

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilfeldig student skrev (18 minutter siden):

Det er akkurat min situasjon nå😅 helt ærlig høres studering nå kanskje bedre ut for meg men fortsatt litt usikker. Var det godt å komme "tidlig" inn i jobblivet? 

Helt klart best å komme tidlig inn i arbeidslivet. Likte å tjene penger og stå på egne bein. Men dette med skole er veldig individuelt. Jeg vokser mest på å jobbe + at å studere er veldig vanskelig for meg da det er for mye teori i lengden. 

Men når du er ung så er faren for å feste og date litt vel mye under studietiden tilstede - det går ut over studiene det også. Hva trenger du fremover er nok et mer relevant spørsmål? Er det helt klart for deg hva du vil studere? 

Endret av Fighter83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til økonomisk her? Jobbet du i friåret? Så lenge du kan ta ansvar for deg selv både praktisk og økonomisk er det ikke så viktig om du jobber eller studerer og hvilke år du gjør hva.
 

Tre år på rad høres likevel mye ut. Gruer du deg til å bli «voksen»? Sliter du med hva du skal gjøre videre? Hvis du skaffer deg jobb og kommer deg ut i arbeidslivet vil du lære mye om verden, livet og deg selv!

Anonymkode: 18929...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (10 minutter siden):

Helt klart best å komme tidlig inn i arbeidslivet. Likte å tjene penger og stå på egne bein. Men dette med skole er veldig individuelt. Jeg vokser mest på å jobbe + at å studere er veldig vanskelig for meg da det er for mye teori i lengden. 

Men når du er ung så er faren for å feste og date litt vel mye under studietiden tilstede - det går ut over studiene det også. Hva trenger du fremover er nok et mer relevant spørsmål? Er det helt klart for deg hva du vil studere? 

Ja jeg har søkt meg inn på bioingeniør utdanning og tror at det er det rette for meg, men hører også at det kan være at litt utfordrende studie. Jeg ble veldig utbrent og slet mye på vg2 og vg3 fordi det var så vanskelig så er redd for at jeg ikke skal få det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...