Gå til innhold

Kjøpe fritidsbolig til 10 mil??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har blitt helt forelsket i en eiendom på Larkollen i Moss. Alt er fantastisk bortsatt fra prisen - 10.5 millioner. Har noen her erfaring med å kjøpe så dyr fritidsbolig? Vi må låne nesten 9 millioner… Tips?

Anonymkode: 29936...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Jeg har blitt helt forelsket i en eiendom på Larkollen i Moss. Alt er fantastisk bortsatt fra prisen - 10.5 millioner. Har noen her erfaring med å kjøpe så dyr fritidsbolig? Vi må låne nesten 9 millioner… Tips?

Anonymkode: 29936...5f7

Kjøpte båt i den prisklassen. Trengte bare å låne 2,5 mill, da, men i motsetning til hytte taper den seg i verdi. Det driter jeg i, jeg lever bare en gang og den gir oss masse glede. Jeg regner med at du har betjeningsevne og sikkerhet i primærbolig?

Anonymkode: 2e9b5...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det ja… Blir pant som sikkerhet eventuelt i egen bolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo solide 52'000 i måneden med dagens rentesats og 30 års nedbetalingstid. Det er jo en betydelig kostnad. 

Bruker du hytta annenhver helg i sommerhalvåret pluss 4 uker i fellesferien og etpar langhelger i mai vil det bli rundt 70 dager i året. Det vil da koste deg sånn ca. 9000 kroner pr. døgn å oppholde deg på hytta. Pluss vedlikehold, eiendomsskatt, forsikring, strøm og andre løpende kostnader. 

Hytte er fint det, men om man må låne 9 mill blir det fort dyrt

Endret av newman01
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tid regner dere med å tilbringe på hytta? 
Hvor mye egenkapital/sikkerhet har dere i boligen? 
 

Anonymkode: 7adec...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fritidsbolig, men ikke i 10,5 mil prisklasse. Du må også ta hensyn til at utgifter dobler seg, regner med dere har strøm, internett, reiser til å fra..  osv. For oss hadde ikke denne prisklassen vært et tema uansett da med dagens rente hadde vi ikke ønsket å betale så mye. Da hadde vi heller valgt å leie istede for å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du råd så kjør på :)

Anonymkode: 920c4...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere inntekt til det, så kjør på. 

Anonymkode: 4003e...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøpte båt i den prisklassen. Trengte bare å låne 2,5 mill, da, men i motsetning til hytte taper den seg i verdi. Det driter jeg i, jeg lever bare en gang og den gir oss masse glede. Jeg regner med at du har betjeningsevne og sikkerhet i primærbolig?

Anonymkode: 2e9b5...a04

ble litt satt ut av denne da båter i den prisklassen ofte holder seg i pris over mange år! Hvilken båt kjøpte du som gjør at du foventer mer tar enn på bolig? 

Anonymkode: b6796...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin hytte men så tett ville jeg ikke betalt 10m for å kjøpe. 

Anonymkode: 5dfd8...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et hus, ikke en hytte… jeg ville nok også heller kjøpt noe som faktisk var en hytte, med litt færre folk rundt meg. Men huset var jo nydelig - badene ser ut til å være gamle ut fra bildene, tipper de må tas. Det blir fort ganske mange hundre tusen til. Nærhet til Oslo gjør at det er sikkert enkelt å leie ut til korttidsleie, noe som kan lette økonomien? Jeg regner med at dere har meget god inntekt, siden dere har mulighet til å ta opp så stort lån. Har du sett på den historiske verdiøkningen i området?

Anonymkode: 2bb48...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd så kjør på. Men i den prisklassen mener jeg personlig at man må direkte nærhet til sjøen og helst egen brygge/strand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt absurd ut. Tenk på alle feriene dere kan få for de pengene. Og selv om boligprisene har økt helt sinnsykt de siste 20 årene er det jo virkelig ikke sikkert at det vil fortsette på samme måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ble litt satt ut av denne da båter i den prisklassen ofte holder seg i pris over mange år! Hvilken båt kjøpte du som gjør at du foventer mer tar enn på bolig? 

Anonymkode: b6796...9f1

I dagens marked er det ingen båter som holder seg i pris. Ser flere tilsvarende båter på Finn nå, som ikke blir solgt. Hvis rentene går ned og vi får en ny sommer som 2018 (og kanskje en pandemi på toppen) så går nok prisene på båt opp igjen. Vi kjøpte vår ny fra fabrikk og skal ikke selge på mange år, så det har ikke noe å si for oss. Vi nyter hver tur.

Anonymkode: 2e9b5...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ble litt satt ut av denne da båter i den prisklassen ofte holder seg i pris over mange år! Hvilken båt kjøpte du som gjør at du foventer mer tar enn på bolig? 

Anonymkode: b6796...9f1

Da lurer jeg på hvilke båter i prisklassen "flere millioner" du mener holder seg i pris over mange år? 

Anonymkode: 0cfe7...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det avgjørende i sånne spørsmål er jo 1)Har man råd til det og 2)Er det verdt det. Hvis man må låne nesten 90% av kjøpesummen, er det nærliggende å tenke at svaret på det første er nei...

Anonymkode: e091a...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da lurer jeg på hvilke båter i prisklassen "flere millioner" du mener holder seg i pris over mange år? 

Anonymkode: 0cfe7...a43

Båtmarkedet svinger veldig. Våre to forrige båter tjente vi faktisk penger på. Men da var det mangel på båter pga pandemi, stengte grenser og "hele Norge" skulle på sjøen fordi det ikke fantes andre alternativer. Jeg vil tro prisen på fritidsbolig hadde samme oppsving i denne perioden.

Heldigvis er det ikke pandemi så ofte, og det er nok lenge til vi ser en sånn oppsving i båtmarkedet igjen. I dag er det tydeligvis ikke flust av folk med 10 mill å bruke på båt. Både forhandlere og privatpersoner synes markedet er dødt, og da blir prisene der etter...

Anonymkode: 2e9b5...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint hus, men for 10,5 (og langt lavere) kan du jo få et skikkelig hytteparadis med strandlinje og panoramautsikt. Kanskje du er veldig glad i akkurat det området, men jeg hadde ikke brukt så mye på det huset. 

Å ha fritidsbolig for 10,5 mnok isolert sett er det jo ingenting i veien for, hvis man ellers kan. Livskvalitet bør man ikke spare på kun for sparingens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har råd og lyst, ja. 

Vår hytte til 7mill. på fjellet ELSKER vi, er der ca. to ganger i måneden + høst, jul, vinter og påskeferie. Vi har ca. 1,5mill. totalt i lån så vi drar tre uker på sommerferie til feks. Spania.

Vi føler at hytta gir oss som familie kvalitetstid, og definitivt en feriefølelse hver gang som man aldri oppnår hjemme. Jeg tror at en hytte kan bidra til ekstra hygge for familien og parforholdet! 

Så ja, løp og kjøp om dere har råd. Og jeg tror at prisen ikke kommer til å falle merkbart, ettersom at hytta er så nær Oslo og stranden. 🌞

Anonymkode: 2f611...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...