Gå til innhold

Hva er ditt tidligste minne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Bombasi said:

Vanskelig spørsmål, for det florerer nok av falske minner. Altså at du har blitt fortalt en historie om deg selv når du var små, og så lager du deg et minne om det, som igjen får deg til å tro at du husker det. 

Har blant annet sett en del på bilder, og så tror jeg at jeg husker situasjonen, men det gjorde jeg neppe. Det var nok bildet som skapte meg et falskt minne. 

Men om noe, så husker jeg noe spesielt jeg gjorde i barnehagen som kun jeg vet om, og som ingen kunne fortalt meg. Og det er vel et ekte minne da. Var vel kanskje 5 år.

Ja man lager seg mange falske minner, umulig å skille alt, og man blander nok saman mykje. Men eg trur dei minnene eg er litt meir sikker på, er der fordi eg har tenkt ofte på dei som liten, har pugga dei på ein måte. Som for eksempel bestemor mi som vart sjuk og døde då eg var 5, derfor tenkte eg nok ofte det vi hadde gjort saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, abderitt said:

Eg var rundt 3 år. 

Pappa lurte på om vi skulle besøke Kristian. 

"Jaaaa", ropte eg, ikkje heilt vetande kven Kristian var. 

Etter ein kort biltur, hoppa eg utav bilen, og møtte på sjølvaste Kristian Espedal. Med langt, fletta skjegg. Eg vart livredd og skreik heilt til vi reiste heimatt.

Gøy! Slekta mi. Frå Fjaler du då🤘

Anonymkode: 4e512...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trallalala skrev (4 minutter siden):

Ja man lager seg mange falske minner, umulig å skille alt, og man blander nok saman mykje. Men eg trur dei minnene eg er litt meir sikker på, er der fordi eg har tenkt ofte på dei som liten, har pugga dei på ein måte. Som for eksempel bestemor mi som vart sjuk og døde då eg var 5, derfor tenkte eg nok ofte det vi hadde gjort saman.

Traumer er nok lettere å huske fra barndommen, og gjerne mer spesifikt også. Men også dette kan bli utvannet med falske minner ved tiden. Men du husker nok mye riktig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bombasi said:

Traumer er nok lettere å huske fra barndommen, og gjerne mer spesifikt også. Men også dette kan bli utvannet med falske minner ved tiden. Men du husker nok mye riktig også.

Ja man blandar godt saman og hugser feil når man pugger til eksamen også😅😅 lurer på korleis minnet til dei med eksepsjonell hukommelse er🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Gøy! Slekta mi. Frå Fjaler du då🤘

Anonymkode: 4e512...f27

Hahaja, flotte Fjaler! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rett før jeg ble tre. Mamma stod truende over meg og brølte at hun skulle ønske jeg var død.

Anonymkode: b188f...d8c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et svakt minne om at jeg sto og fulgte med på en maler på en høy stige som skulle male huset vårt i en ny farge. Jeg var visst fascinert av det! 😄

Husker også at jeg hadde mye mareritt om rever da jeg var tre år, og det kan jeg nok skylde på Torbjørn Egner og Hakkebakkeskogen for, med den skumle reven som vil ta Morten Skogmus! 😄

Har mange veldig konkrete minner fra barneparken jeg gikk i sammen med broren min 3-4 timer om dagen noen dager i uka, det er rart å tenke på hvor annerledes alt var på 80-tallet... Det var sånne kjempehøye husker som var høyt oppe i lufta (fordi det var så ulendt terreng der), og "tantene" lå på solsenger med ryggen til barna og solte seg... En gang kasta en gutt sand i øynene mine, og storebror som ville beskytte meg dro meg sporenstreks bort til "tantene" for å si fra, men de brydde seg ikke :(

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på en gråtass ned en "bratt" bakke mens naboungene så på og ventet på tur. Dette var på landsbygda en varm sommerdag, var vel ca 5 år.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De første glimtene er det vanskelig å si om jeg innbiller meg.

Det første jeg er helt sikker på er å sitte på gulvet på hytta og høre datteren til mine foreldres venner løpe utenfor, og vedde med meg selv om hun igjen kom til å skli på det snøvåte gulvet og begynne å skrike. Da var jeg tre.

Et jeg tror er tidligere er at jeg satt i vogna og tilbød moren min en bit av isen min. Husker liksom at det var et slags eksperiment - å se om jeg klarte å gå helt i mot de naturlige, egoistiske impulsene mine og se hva som skjedde da. Det som skjedde var at hun ble skummelt imponert, og jeg hadde ikke mulighet til å forklare at det bare var et eksperiment - ikke godhet.

Anonymkode: ca16d...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

De første glimtene er det vanskelig å si om jeg innbiller meg.

Det første jeg er helt sikker på er å sitte på gulvet på hytta og høre datteren til mine foreldres venner løpe utenfor, og vedde med meg selv om hun igjen kom til å skli på det snøvåte gulvet og begynne å skrike. Da var jeg tre.

Et jeg tror er tidligere er at jeg satt i vogna og tilbød moren min en bit av isen min. Husker liksom at det var et slags eksperiment - å se om jeg klarte å gå helt i mot de naturlige, egoistiske impulsene mine og se hva som skjedde da. Det som skjedde var at hun ble skummelt imponert, og jeg hadde ikke mulighet til å forklare at det bare var et eksperiment - ikke godhet.

Anonymkode: ca16d...173

Jøss, høyrest spesielt og veldig reflektert ut, om du er veldig reflektert/smart eller kanskje har nokre psykopatiske trekk? (Eg veit eg ikkje har grunnlag for å tru noko slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...