Gå til innhold

Er man gjerrig hvis...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er man gjerrig eller sparsommelig  hvis man inviterer 3 personer til grillmiddag og de 3 gjestene som er nærmeste familie må ta med egen mat og drikke? 

Vertskapet har egen bedrift, stor enebolig, bil og hytte 

Anonymkode: dd028...0ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 65bd3...ef3

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, inviterer man på middag står man for maten. Særlig når det er så nær familie.

Tenker det er litt annerledes om man inviterer til større grillfest med mange gjester, ala hageparty «vi tenner grillen, ta med det du ønsker å spise!» Synes i slike tilfeller man bør stå for en del tilbehør. 

Anonymkode: 60dcc...35f

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Voksne mennesker med inntekt inviterer ikke tre stk til spleiselag. Noe annet om msn hadde invitert 20 og bedt disse ta med det de ville drikke feks.

Anonymkode: b68f9...44b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det høres merkelig ut. Er det voksne folk? Ganske vanlig å spleise på mat/ ta med selv når man er ung student. Men som voksne med normal inntekt, og når det i tillegg er så få gjester, er det rart, ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (Akkurat nå):

Ja, det høres merkelig ut. Er det voksne folk? Ganske vanlig å spleise på mat/ ta med selv når man er ung student. Men som voksne med normal inntekt, og når det i tillegg er så få gjester, er det rart, ja.

Voksne folk med barn i 30 åra

Anonymkode: dd028...0ed

AnonymBruker
Skrevet

I mine kretser er det helt normalt å invitere på grilling der vertskapet står for grill og tilbehør, mens alle tar med grillmat og drikke.

Anonymkode: b1cbc...c61

Skrevet

Ja...når jeg inviterte hele familien og slekt  på grilling ba jeg de ta med mat. Mem vi ble ca 40-50 stk 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sært, men jeg inviterer aldri og ber folk ta med mat da for det synes jeg er uhøflig 

Anonymkode: c2ee2...228

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Er du en av de inviterte? Inviterer du ofte de andre og betaler for alt?

Spleisegrilling er koselig, og så lenge det er tydelig allerede ved invitasjonen tenker jeg ikke mer over det.

Det er ganske smålig å bli inkludert i sammenkomst og etterpå spørre om vertskapet er gjerrige. Eller, du kan jo lufte tankene dine for å finne ut hvor mye mer du blir inkludert.

Anonymkode: 9f9fd...fde

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (19 minutter siden):

Når jeg på 20’ i mnd klarer å invitere opptil 10 personer på middag uten at de skal ta med annet enn evt alkohol hvis de ønsker å drikke det, så syns jeg dette er gjerrig ja. Nå er jeg voksen og alene, prioriterer god og passe rimelig mat, men det er annerledes som to voksne med god inntekt som inviterer bare tre-fire personer…

Anonymkode: 8b3f0...57c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er gjerrig. Jeg og datter ble invitert til «middag» hos et vennepar med to barn.

De skulle stå for kjøttet, som var kjøpt på salg i Sverige, og vi skulle stå for resten. Altså dette var taco, så ble mye grønnsaker, saus og drikker jeg måtte handle inn. Tror denne middagen kosta meg langt over 1000 kr. De var en familie på fire personer, jeg en alenemor til ei. Det ble med den middagen. Jeg hadde rett og slett ikke råd (eller noe lyst) til å omgås de mer. 

Det er bare svært spesielle folk som gjør sånt. 

Anonymkode: cb341...adb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er gjerrig. Jeg og datter ble invitert til «middag» hos et vennepar med to barn.

De skulle stå for kjøttet, som var kjøpt på salg i Sverige, og vi skulle stå for resten. Altså dette var taco, så ble mye grønnsaker, saus og drikker jeg måtte handle inn. Tror denne middagen kosta meg langt over 1000 kr. De var en familie på fire personer, jeg en alenemor til ei. Det ble med den middagen. Jeg hadde rett og slett ikke råd (eller noe lyst) til å omgås de mer. 

Huff, det er folk som mangler fullstendig gangsyn. 

Anonymkode: 8b3f0...57c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, med mindre man er fattig. 

Anonymkode: 5725f...1bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva har salg med greia å gjøre?

Anonymkode: 2a2f5...f40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har salg med greia å gjøre?

Anonymkode: 2a2f5...f40

Det var det du hang deg opp i?

Anonymkode: 29fb5...6af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, når du inviterer til middag, står du for maten, vertfall til 3 personer. Ta med egen drikke er i mine øyne helt innafor.

Vi inviterer til grilling mye på sommeren, men vi har skille mellom å invitere til grillmiddag, der vi står for mat og tilbehør, og invitere til grilling der vi alle tar med det vi ønsker å spise. 

Anonymkode: 148d7...900

• Liker 1
Skrevet

Ikke at jeg kjenner noen som gjør det, men jeg hadde ikke stusset så fælt på spleisegrilling egentlig. Men da burde ialf vertskapet sørge for noe skikkelig tilbehør. Når jeg møter gamle venninner drar vi ofte sammen og handler og lager maten sammen. Både hyggelig og nostalgisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Inviterer man større lag på grilling på sommeren er det ok at hver og en tar med det de ønsker å grille selv. Men inviterer man 3 stk på middag, uavhengig av relasjon, og om maten grilles eller ei, så står man for all maten. Noe annet er bare skikkelig kjipt.

Generelt syns jeg det er en uting å legge opp til en form for spleis i en middagsinvitasjon. Heller inviter etter det budsjettet man har. Jeg vil mye heller bli bedt på enkel suppe og nystekt brød, enn å få den der stusselige følelsen som hun med taco-eksempelet her fikk. 

Anonymkode: 22b5e...e82

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres ekstremt sært ut. Nå elsker jeg å lage mat, men jeg hadde uansett aldri invitert på middag uten å faktisk stå for mat og drikke også. Har heller aldri opplevd og bli invitert med forventning om å stille med egen mat og drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...