AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Hva ville dere gjort hvis dere arver en som har skrevet testamente som ikke oppfyller kravene? Dvs ikke vitner, formkrav til teksten ikke oppfylt osv? I tillegg uklart om vedkommende var helt klar eller forsto konsekvensene. Dette har skjedd i min familie. Deler av familien mener at avdødes ønsker må hedres. Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men samtidig er teksten uklar. Noe skal gå til veldedighet, resten skal fordeles mellom navngitte slektninger. Men det står ikke spesifikt at det skal fordeles likt, og etter arveloven har disse slektningene krav på ulike andeler. Så hva blir mest riktig da? Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Jeg ville fulgt testamentet så fremt det ikke var i strid med arv til livsarvinger. Dersom det ikke er spesifisert en fordelingsnøkkel, fordeles det likt. Skal arven deles mellom nieser/nevøer, som etter loven ville fått ulik del, ville jeg respektert at det skal deles likt. Hensikten med testamentet er å få fram fordeling som ikke bare følger lovens bokstav. Anonymkode: 226f2...820 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville fulgt testamentet så fremt det ikke var i strid med arv til livsarvinger. Dersom det ikke er spesifisert en fordelingsnøkkel, fordeles det likt. Skal arven deles mellom nieser/nevøer, som etter loven ville fått ulik del, ville jeg respektert at det skal deles likt. Hensikten med testamentet er å få fram fordeling som ikke bare følger lovens bokstav. Anonymkode: 226f2...820 Men i dette tilfellet står det ikke at det skal fordeles likt. Men om vi nå ender med å fordele det likt likevel, hvordan går vi frem? Noen mener vi skal si fra oss arv, men etter det jeg har funnet ut går da arven automatisk videre til ens egne arvinger, som om en var død? Hun som er ivirigst på at vi skal gi avkall er den eneste av oss med barn, så hvis jeg har forstått loven riktig vil vi bare oppnå at hennes del går til hennes barn. Så hvordan gjøres dette i praksis for å få til den fordelingen avdøde ønsket? Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men i dette tilfellet står det ikke at det skal fordeles likt. Men om vi nå ender med å fordele det likt likevel, hvordan går vi frem? Noen mener vi skal si fra oss arv, men etter det jeg har funnet ut går da arven automatisk videre til ens egne arvinger, som om en var død? Hun som er ivirigst på at vi skal gi avkall er den eneste av oss med barn, så hvis jeg har forstått loven riktig vil vi bare oppnå at hennes del går til hennes barn. Så hvordan gjøres dette i praksis for å få til den fordelingen avdøde ønsket? Anonymkode: 9ef77...ea9 Ta kontakt med en advokat som kan hjelpe dere! Anonymkode: 91ff6...a5e 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 Dersom dere er enige, kan dere fordele arven slik dere vil, dvs også følge avdødes ønsker. Dere trenger ikke formelt si fra dere arv, bare gjennomføre skiftet. Anonymkode: 226f2...820 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva ville dere gjort hvis dere arver en som har skrevet testamente som ikke oppfyller kravene? Dvs ikke vitner, formkrav til teksten ikke oppfylt osv? I tillegg uklart om vedkommende var helt klar eller forsto konsekvensene. Dette har skjedd i min familie. Deler av familien mener at avdødes ønsker må hedres. Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men samtidig er teksten uklar. Noe skal gå til veldedighet, resten skal fordeles mellom navngitte slektninger. Men det står ikke spesifikt at det skal fordeles likt, og etter arveloven har disse slektningene krav på ulike andeler. Så hva blir mest riktig da? Anonymkode: 9ef77...ea9 Det vanskelig å gi råd når man ikke vet om det er tale om en barnløs tante eller en forelder. Det er kun livsarvinger (barna til den døde) som har krav på arv etter en fordelingsnøkkel. Ingen andre arvinger (nieser, søsken osv) er konkret gitt arv etter loven og det er ikke krav om at kusine Petra og tante Erna skal få lik eller ulik sum. Jeg anbefaler å gi videre etter rettferdighetsprinsippet, altså tenk over hvordan dere som lever skal ha det i felleskap etter at arven er fordelt. Det kan være veldig vondt om noe gis til den ene niesen men ikke den andre. Her tenker jeg at familieforholdet til gjenlevende er viktigere enn avdødes testament. Anonymkode: ead83...8fc 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #7 Skrevet 26. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom dere er enige, kan dere fordele arven slik dere vil, dvs også følge avdødes ønsker. Dere trenger ikke formelt si fra dere arv, bare gjennomføre skiftet. Anonymkode: 226f2...820 Hva slags papirer er det da man skriver under på? Vi valgte ut en av oss til å gjennomføre skiftet, men burde nok heller brukt en advokat eller offentlig skifte. Men da var det fare for at mesteparten ville gått med i utgifter til det. Uansett har vel ikke den som gjennomfører skiftet lov til å bare fordele pengene annerledes enn loven sier? Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det vanskelig å gi råd når man ikke vet om det er tale om en barnløs tante eller en forelder. Det er kun livsarvinger (barna til den døde) som har krav på arv etter en fordelingsnøkkel. Ingen andre arvinger (nieser, søsken osv) er konkret gitt arv etter loven og det er ikke krav om at kusine Petra og tante Erna skal få lik eller ulik sum. Anonymkode: ead83...8fc Jo, dette er det vel helt klare regler på, mener jeg? Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #9 Skrevet 26. mai 2024 Det er jo tankevekkende at man ikke vet om personen var ved sine fulle fem når testamentet ble skrevet. Er det tilfeldigvis noen som drar stor fordel av dette testamentet, og som muligens var til stede når det ble laget? Anonymkode: 70794...554 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #10 Skrevet 26. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jo tankevekkende at man ikke vet om personen var ved sine fulle fem når testamentet ble skrevet. Er det tilfeldigvis noen som drar stor fordel av dette testamentet, og som muligens var til stede når det ble laget? Anonymkode: 70794...554 Ingen var tilstede, det ble funnet i papirene. Men det er enkelte som mener å vite at vedkommende har sagt ditt og datt tidligere da vedkommende var mer klar, som stemmer noenlunde med det som står skrevet. Et flertall av oss tjener på at det fordeles likt, et midretall taper. Anonymkode: 9ef77...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #11 Skrevet 26. mai 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, dette er det vel helt klare regler på, mener jeg? Anonymkode: 9ef77...ea9 Jeg trykket send før jeg rakk fullføre resonnementet på denne. Men har den avdøde feks 5 søsken så fordeles det jo på fem. Men er enkelte av søsknene døde, så vil jo arven gå tli deres barn. Og da arver man mindre om man er en søskenflokk enn om hvis man er enebarn. Arven deles uansett i fem. Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva slags papirer er det da man skriver under på? Vi valgte ut en av oss til å gjennomføre skiftet, men burde nok heller brukt en advokat eller offentlig skifte. Men da var det fare for at mesteparten ville gått med i utgifter til det. Uansett har vel ikke den som gjennomfører skiftet lov til å bare fordele pengene annerledes enn loven sier? Anonymkode: 9ef77...ea9 Arvingene har lov til å bli enige om en annen fordeling enn gitt i loven. Det er enklere å gi konkrete svar hvis vi vet slektsforhold. Anonymkode: 226f2...820 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 Testamentet blir ikke offisielt lagt til grunn hos tingretten siden den ikke oppfyller kravene (da må evt. de som skulle arvet etter loven godkjenne dette), men det er ellers opp til arvingene da hvordan de vil gjøre det. Jeg skjønner at mange ser det som avdødes vilje og ønsker å hedre det, men hvis det er så ufullstendig så kanskje det er en grunn til det? Vedkommende har ombestemt seg e.l.? Hadde hen virkelig villet det så hadde hen vel sørget for at det er ordentlig utført. Hadde det vært meg så hadde jeg sagt nei, vi forholder oss til arveloven. De andre kan evt. gjøre hva de vil med sin andel av arven, men.. Anonymkode: ec76b...ba4 2
Juniper Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 Om dette ugyldige testamentet hadde vært viktig for avdøde hadde han sørget for å få laget det skikkelig måte. Det er ingen som vet om han skrev dette i et innfall, for så å komme til at det var en dårlig ide, eller om han virkelig ville det. Et ugyldig testamente er nettopp ugyldig . Anbefaler dere å følge arveloven her 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Arvingene har lov til å bli enige om en annen fordeling enn gitt i loven. Det er enklere å gi konkrete svar hvis vi vet slektsforhold. Anonymkode: 226f2...820 Men hvordan gjøres det praktisk? Må man gi en fullmakt til den som gjennomfører skiftet, om at feks "jeg skal ha 200 000 etter arveloven, men gir fullmakt til å overføre 50 000 til en organisasjon og x kroner til hver av dere?" Må det tinglyses? Vil ikke gi nøyaktige slektsforhold av fare for å bli gjenkjent, men det er noe lignende som jeg beskrev. At vedkommende hadde x søsken, og noen av dem er døde. Og de har ulikt antall barn. Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #16 Skrevet 26. mai 2024 3 minutter siden, Juniper said: Om dette ugyldige testamentet hadde vært viktig for avdøde hadde han sørget for å få laget det skikkelig måte. Det er ingen som vet om han skrev dette i et innfall, for så å komme til at det var en dårlig ide, eller om han virkelig ville det. Et ugyldig testamente er nettopp ugyldig . Anbefaler dere å følge arveloven her Det kan jo være situasjoner der man ikke rekker det, men jeg er egentlig enig. Det beste hadde vært om vi fordeler det riktig og så donerer det vi ønsker selv. Men er allerede så mye dårlig stemning av dette, og ikke veldig store summer i omløp. Så jeg er tilbøyelig til å underskrive hvis det finnes en 100% gyldig måte å gjøre det på. Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvordan gjøres det praktisk? Må man gi en fullmakt til den som gjennomfører skiftet, om at feks "jeg skal ha 200 000 etter arveloven, men gir fullmakt til å overføre 50 000 til en organisasjon og x kroner til hver av dere?" Må det tinglyses? Vil ikke gi nøyaktige slektsforhold av fare for å bli gjenkjent, men det er noe lignende som jeg beskrev. At vedkommende hadde x søsken, og noen av dem er døde. Og de har ulikt antall barn. Anonymkode: 9ef77...ea9 Ingenting må tinglyses, bare sørg for at alle skriver en avtale, kall det en arveavtale, om hva dere er enige om, så gjør dere det slik. Anonymkode: ec76b...ba4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 Til de som spør om slektsforhold er det egentlig uvesentlig her, for vi vet og er enige i hvordan det skal fordeles. Spørsmålet er bare hvordan man gjør det hvis noen ønsker å fordele det annerledes, så det ikke blir noen problemer i etterkant. Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ingenting må tinglyses, bare sørg for at alle skriver en avtale, kall det en arveavtale, om hva dere er enige om, så gjør dere det slik. Anonymkode: ec76b...ba4 Men da blir det vel fort uenigheter i ettertid? Tror nok vi må kontakte advokat likevel. Anonymkode: 9ef77...ea9
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #20 Skrevet 26. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men da blir det vel fort uenigheter i ettertid? Tror nok vi må kontakte advokat likevel. Anonymkode: 9ef77...ea9 Ikke hvis de det gjelder skriver under på avtalen? Hva kan de krangle på da, når de har skrevet under på det? Anonymkode: ec76b...ba4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå