Gå til innhold

Strikkehjelp! Blir genseren for liten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har strikket endel tidligere, men det er noen år siden sist. 

Strikker nå en genser med mye mønster. Har strikket ca 20 cm av bolen nå, syntes det ser veldig pent ut. Det ser ikke ut som om trådene strammer på baksiden,  men det ser litt annerledes ut enn om det hadde vært uten mønster. Typisk sånn som blir pent etter damping.

Fra før har jeg alltid tenkt at jeg strikker ganske normalt, men heller løst enn stramt. 

Problemet er at bolen nå ligger an til å bli 18 cm mindre enn oppskriften tilsier. Hvor mye kan jeg forvente at den utvider seg ved damping?

Er så usikker på om jeg skal rekke opp og begynne på nytt, og er usikker på om jeg da skal gå opp en størrelse eller bytte pinner. Syntes som nevnt at arbeidet ser jevnt og pent ut..men altså for lite.

Noen erfarne strikkere her som vil mene noe?

Anonymkode: d85c1...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan dampe forsiktig allerede nå, og se hvor mye den utvider seg. Du bør også måle strikkefastheten, så du ser hvor fast du faktisk strikker.

Anonymkode: b6fe4...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg forsøke. Strikke over på to pinner,  dampe lett og vurdere. Krysser fingrene! 

Anonymkode: d85c1...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål strikkefastheten din. Om strikkefastheten stemmer med oppskriften, vil de oppgitte målene i oppskriften stemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken strikkefasthet har du, da? Gå tilbake til prøvelappen (eller lappene, strikker du både med og uten mønster må du lage to lapper) din og se om du har målt feil, bruker andre pinner eller strikker fastere.

Har du det? Da velger du mellom å strikke ferdig i feil størrelse og gi bort/selge eller rekke opp og starte på nytt med riktig strikkefasthet. Det hele er udramatisk - de fleste vellykkede strikkeplagg blir rekket opp igjen mange ganger før de er ferdige og tilpasset sin eier. Kun «mindre heldige» plagg er ferdig på første forsøk strikket uten tilpasninger rett fra oppskrift, og sitter dertil dårlig. 

Anonymkode: a712a...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikket den over på to pinner og tror det går greit. Det er nok mønsterstrikket som lurer meg litt, lett for å dra litt for mye til slik at det strammer ørlite. Og når jeg blir bevisst på det er det lett for at det blir for løst..

Anonymkode: d85c1...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg strikker endel, og overholder strikkefastheten, men; er det mye mønster så blir det alltid strammere, selv om jeg passer på at det ikke skal bli stramt.. har derfor begynt å bruke en størrelse større strikkepinne enn hva oppskriften sier ved mye mønsterstrikk, og da blir målene som oppgitt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 9.31):

Strikket den over på to pinner og tror det går greit. Det er nok mønsterstrikket som lurer meg litt, lett for å dra litt for mye til slik at det strammer ørlite. Og når jeg blir bevisst på det er det lett for at det blir for løst..

Anonymkode: d85c1...38e

Det er ganske vanlig å strikke flerfarget mønsterstrikk litt strammere. Gå opp en pinnestørrelse på mønsterstrikk, slik skruf skriver.

Noen strikkeoppskrifter tar opp nettopp dette, og anbefaler å gå opp en pinnestørrelse på mønsterstrikk slik at strikkefastheten blir riktig og det ferdige plagget får de riktige målene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...