Gå til innhold

Er dette ruminering, kvernetanker, grubling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg har vært sammen med andre mennesker så spiller jeg av samtalene igjen inni hodet mitt. Alltid med fokus på hva jeg selv har sagt. Noen ganger kan det være utdrag fra dialogen som spilles igjen og andre ganger er det bare fraser jeg selv har sagt. Disse er mest påtrengende rett etter å ha vært sammen med andre, mens utsagn jeg har vurdert negativt kan dukke opp igjen flere år etterpå. Jeg lager gjerne ikke tanker i hodet som: det var dumt sagt, så dumt av meg, hva tenker de om meg osv. Det er bare den direkte samtalen som spilles av igjen og igjen. Noen ganger finner jeg det interessant å tilføre noe og utvide samtalen inni meg. Virker som om jeg øver på det sosiale. Men i underbevisstheten ligger det kanskje en frykt om at folk ikke skal like meg og avvise meg, som fører til at jeg må «kvalitetssikre» egen deltagelse i dialoger. Er det noen som kjenner seg igjen eller vet noe om slike tanker?

Anonymkode: 0a649...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenke i «loops» (sirkler). Gjenta det samme om og om igjen.

Jeg har opplevd dette med B12-mangel og har også hørt fra andre som har dette og B12-mangel.

Anonymkode: 31100...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenke i «loops» (sirkler). Gjenta det samme om og om igjen.

Jeg har opplevd dette med B12-mangel og har også hørt fra andre som har dette og B12-mangel.

Anonymkode: 31100...d0b

Ja det er det jeg gjør. Gjentar det samme omigjen og omigjen. Veldig slitsomt. Interessant å høre at det kan være knyttet til B12 mangel

Anonymkode: 0a649...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er grubling og det er fordi man gjerne tror at det er nyttig å bruke mye energi på dette, at det er problemløsende. Men det er det ikke. 

Det kan føre til angst og depresjon.

Anonymkode: eabcf...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men i underbevisstheten ligger det kanskje en frykt om at folk ikke skal like meg og avvise meg, som fører til at jeg må «kvalitetssikre» egen deltagelse i dialoger. Er det noen som kjenner seg igjen eller vet noe om slike tanker?

Anonymkode: 0a649...354

Ja, det tror jeg også at det gjør og det høres ut som sosial angst.

Anonymkode: d01c2...0a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøvtygging kaller man det på norsk…

Anonymkode: c8837...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det tror jeg også at det gjør og det høres ut som sosial angst.

Anonymkode: d01c2...0a7

Ja det kan hende. Bare det at jeg får angst av disse tankene som ikke lar meg være i fred, og ikke så mye angst imens er sammen med andre. 

Anonymkode: 0a649...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial angst

Anonymkode: fa5e3...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sosial angst

Anonymkode: fa5e3...ce2

Har som sagt ikke de klassiske symptomene i møte med andre. Hvordan kan jeg stoppe tankene fra å plage meg etterpå, distrahere meg, holde meg opptatt med musikk eller aktiviteter? Eller må jeg la de slippe til før natten for å bli «ferdig med dem»? Eller, jeg blir egentlig aldri ferdig. Hvis jeg ettergår tankene så er jeg alltid enig i at det ikke er noe å bekymre seg for, men det er dom om hjernen har lært å jobbe på den måten for å redde meg fra å gjøre feil. 

Anonymkode: 0a649...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har som sagt ikke de klassiske symptomene i møte med andre. Hvordan kan jeg stoppe tankene fra å plage meg etterpå, distrahere meg, holde meg opptatt med musikk eller aktiviteter? Eller må jeg la de slippe til før natten for å bli «ferdig med dem»? Eller, jeg blir egentlig aldri ferdig. Hvis jeg ettergår tankene så er jeg alltid enig i at det ikke er noe å bekymre seg for, men det er dom om hjernen har lært å jobbe på den måten for å redde meg fra å gjøre feil. 

Anonymkode: 0a649...354

Skriv de ned, da trenger du ikke oppbevare det i tankene dine men du vet du har de i en notatbok eller notat på tlf. Etterhvert så vil hode ditt roe ned på repetative tanker fordi kroppen din vil avslæres ett unyttig tankemønster og forstå at det ikke er farlig å gi slipp på de. Det kan hende du må gjøre det en god stund men antageligvis vil det gi effekt på sikt. 

Anonymkode: 46fcc...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det kan hende. Bare det at jeg får angst av disse tankene som ikke lar meg være i fred, og ikke så mye angst imens er sammen med andre. 

Anonymkode: 0a649...354

Ja, det blir grubling i etterkant. Det bunner i det samme som er redsel for å bli dømt av andre, så jeg vil si det fremdeles handler om sosial angst på et vis. Det som har hjulpet meg en del er kognitiv terapi. Kan anbefale appen Tankevirus! https://tankevirus.no/app/

Anonymkode: d01c2...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skriv de ned, da trenger du ikke oppbevare det i tankene dine men du vet du har de i en notatbok eller notat på tlf. Etterhvert så vil hode ditt roe ned på repetative tanker fordi kroppen din vil avslæres ett unyttig tankemønster og forstå at det ikke er farlig å gi slipp på de. Det kan hende du må gjøre det en god stund men antageligvis vil det gi effekt på sikt. 

Anonymkode: 46fcc...852

Skrive ned en hel samtale da? La oss si møte med naboen, Hei hei, hei ser du er tidlig ute i dag. Ja jeg må en tur i butikken før frokost. Jaja, da får du ha en god dag. Takk det samme. 

Anonymkode: 0a649...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...