Gå til innhold

Kikhostevaksine


Hjelpenfrøken

Anbefalte innlegg

Hei!

Fastlege har allerede driti seg ut og fått med til å betale rhesus-sprøyte. De vil ikke refundere, ei heller andre som FHI, apotek ol. 
 

Nå prøver jeg å få tatt denne kikhostevaksinen. Spurte på helsestasjon, men ble sendt til fastlege. Fastlege sier den ikke er gratis før om 14 dager, men dette skal jo gjelde fra 2. mai. Tatt kontakt med helsestasjon igjen uten å få svar. 
Hva kan jeg gjøre for å få denne? Er høygravid og blir tappet for energi da ingen vil hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke får den gratis bør du uansett kjøpe den, selv om det selvsagt er feil at den ikke er gratis ennå. Jeg fikk den på vanlig kontroll hos jordmor, men det var rett før den ble gratis. Betalte 290 kroner, og det mener jeg er en billig forsikring uansett når kikhoste er på en oppsving og spedbarn har høy risiko for alvorlig forløp. Ville tatt kontakt med helsestasjon/fastlege igjen og ordnet det, gratis eller ei.

Anonymkode: 0414d...db8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da betaler du selv, koster ca 300 kroner pluss evnt egenandel. 

( Revaksinert) 

Anonymkode: dfe44...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Hjelpenfrøken said:

Hei!

Fastlege har allerede driti seg ut og fått med til å betale rhesus-sprøyte. De vil ikke refundere, ei heller andre som FHI, apotek ol. 
 

Nå prøver jeg å få tatt denne kikhostevaksinen. Spurte på helsestasjon, men ble sendt til fastlege. Fastlege sier den ikke er gratis før om 14 dager, men dette skal jo gjelde fra 2. mai. Tatt kontakt med helsestasjon igjen uten å få svar. 
Hva kan jeg gjøre for å få denne? Er høygravid og blir tappet for energi da ingen vil hjelpe. 

Når har du termin da? Det vil jo ha litt å si om du har termin i september (ville venta til mai), eller om du har termin første uka i juni (ville betalt).

Anonymkode: bc413...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når har du termin da? Det vil jo ha litt å si om du har termin i september (ville venta til mai), eller om du har termin første uka i juni (ville betalt).

Anonymkode: bc413...cb4

Hun er høygravid og 2. mai er for lengst passert.

Anonymkode: 0414d...db8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke får den gratis bør du uansett kjøpe den, selv om det selvsagt er feil at den ikke er gratis ennå. Jeg fikk den på vanlig kontroll hos jordmor, men det var rett før den ble gratis. Betalte 290 kroner, og det mener jeg er en billig forsikring uansett når kikhoste er på en oppsving og spedbarn har høy risiko for alvorlig forløp. Ville tatt kontakt med helsestasjon/fastlege igjen og ordnet det, gratis eller ei.

Anonymkode: 0414d...db8

Takk! Da gjør jeg det før det er for sent. Tipper far også burde ta den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpenfrøken skrev (5 minutter siden):

Takk! Da gjør jeg det før det er for sent. Tipper far også burde ta den?

Hvis dere har fulgt vaksinasjonsprogrammet og revaksinert hvert 10. år så er han allerede dekket. 

Anonymkode: 5e119...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpenfrøken skrev (6 minutter siden):

Takk! Da gjør jeg det før det er for sent. Tipper far også burde ta den?

Det hørte jeg aldri noe om, men generelt skal mor ta vaksinen for å overføre antistoffer til barnet i magen, slik at barnet er beskyttet før det selv kan få vaksine i en alder av tre måneder. Far bør ta den han også, men det er fordi alle blir anbefalt å ta vaksinene fra barnevaksinasjonsprogrammet på nytt etter ti år. Kikhostevaksinen til gravide er den samme som vi alle har fått tidligere gjennom vaksinasjonsprogrammet :)

Anonymkode: 0414d...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpenfrøken skrev (4 timer siden):

Takk! Da gjør jeg det før det er for sent. Tipper far også burde ta den?

Når mor tar den overføres antistoffer til baby som gir beskyttelse, så Far trenger ikke ta den sånn sett. Man kan få kikhoste selv om man er vaksinert, men får som regel da mye mildere sykdom. 

Dersom Far ikke har tatt vaksinen de siste 10 årene kan det derimot være gunstig at han tar den også med tanke på mengden smitte som er. Men man tar smitte med hjem om man er vaksinert eller ikke.. 

Anonymkode: 5d459...5bc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...