Scheherazade Skrevet 11. februar 2006 #1 Skrevet 11. februar 2006 Tenkte jeg skulle begynne å bruke litt mer bønner, linser og kikerter. Men det må jo planlegges litt, etterosm de må bløtlegges. Lurte derfor på hvordan dere gjør dette, bløtlegger dere for flere dager på en gang, koker og oppbevarer de i kjøleskapet eller noe? Går dette an eller må du koke nye for hver gang? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #2 Skrevet 11. februar 2006 hei! det jeg har gjort er å bløtlegge hele innholdet i en eske med f.eks røde bønner.deretter har jeg kokt de,avkjølt,og delt de opp i små porsjoner som jeg har fryst ned.veldig kjekt.tiner ganske kjapt også.men det må jo likevel planlegges. imidlertid har smaken variert.kanskje noen som har gode smakstips?og erter har jeg ikke prøvd.bruker grønne på box.de er nam nam.men følger med her for å få tips om erter,kanskje...
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #3 Skrevet 11. februar 2006 Bønner og erter holder ikke lenge i kjøleskap. noen dager kanskje (følg med!) for etterhvert blir de slimete... Jeg gjør som den over meg, bløtlegger en hel pakke/pose, koker og fryser i porsjoner. Skal de brukes i gryterett er det bare å hive dem frosne i gryten og la de tine mens man lager retten. Mine erfaringer med bønner/erter: En sjelden gang har jeg lagt i bløt, og siden ikke hatt tid til å koke dem når jeg skulle. Jeg har kommet unna med det ved å tømme ut bløtevannet, skylle godt og tappe nytt vann. Deretter sette bollen i kjøleskapet og koke neste dag. Alternativ 2: Dypfrys de bløtlagte men avrente ertene/bønnene. Ta opp og kok før du skal bruke dem. Hvis de skal inngå i gryterett pleier jeg sjelden ha annet enn salt i kokevannet. Ellers kan jeg hive oppi en "gummigulrot" eller to eller en løk som har sett bedre dager (bare for smakens skyld). Et par laurbærblader og et par nellikspiker innstukket i løken eller gulroten gir god smak. Det er mest kikerter jeg bruker, de er utrolig gode!!!
Gjest Catwoman Skrevet 12. februar 2006 #4 Skrevet 12. februar 2006 Jeg bløtlegger og koker opp en stor porsjon om gangen, og fryser de så ned i små bokser, sånn om de over her gjør. Linser trenger ikke bløtlegging, og har ikke så lang koketid, så de er jo litt enklere sånn. Erter blir ertestuing. Har aldri klart å koke erter uten at de blir mos.
Scheherazade Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2006 Takk for supre svar! Skal prøve meg på et lite bønneprosjekt i uken! ...og så får jeg heller ta de mer avanserte kikertene etterhvert.
Gjest Catwoman Skrevet 12. februar 2006 #6 Skrevet 12. februar 2006 Kikerter er like lett som andre bønner Det er bare vanlige grønne erter og vanlige gule erter som moser seg under koking, kikerter holder seg hele og fine.
Scheherazade Skrevet 12. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2006 Kikerter er like lett som andre bønner Det er bare vanlige grønne erter og vanlige gule erter som moser seg under koking, kikerter holder seg hele og fine. ← Enda bedre! Trodde du mente kikerter jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå