AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #21 Del Skrevet 24. mai 2024 Har venner fra hele verden. Aldri hengt seg opp i mine spisevaner. Tar heller ikke å kritiserer deres, men kan lure og spørre begge veier av nysgjerrighet. De folka virker sære. Spis akkurat som du vil nestegang Anonymkode: b90c9...e6a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 24. mai 2024 #22 Del Skrevet 24. mai 2024 Finn på noe bedre... 👹 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 24. mai 2024 #23 Del Skrevet 24. mai 2024 Jeg er omtrent det man kaller anti-religiøs, men selv jeg hadde avslått fra å spise svin foran dem. Har en venninne som ikke spiser gris fordi de er søte, bestiller aldri svin når jeg er med henne. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #24 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Branch Davidian (fullt navn Branch Davidian Seventh Day Adventist Association) er en religiøs gruppe, oftest omtalt som en sekt, som brøt ut fra Syvendedags-adventistene. Gruppen er mest kjent i forbindelse med beleiringen i Waco i 1993, da 76 medlemmer inkludert lederen David Koresh omkom i en brann. https://no.wikipedia.org › wiki › B... Branch Davidian - Wikipedia Det blir mest omtalt som en sekt, så om jeg kaller det en sekt så går nok det helt fint.. Anonymkode: 9028b...6e3 Så din begrunnelse er en wikipedia-side til en en gruppe som kalte seg Branch Davidian, hva om du heller lenker til riktig wikipedia-side som faktisk omtaler syvendedags adventistkirken? https://no.wikipedia.org/wiki/Syvendedags_Adventistkirken Anonymkode: 290f9...e3e 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #25 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det handler om respect. Jeg bestiller ikke svin når jeg er på restaurant med mine muslimske venner, eller storfe når jeg er på restaurant med mine hinduistiske venner. Hvordan ville du følt det hvis din sønn sin kinesiske kone bestilte hund? Anonymkode: 74db5...75d Jada for det er jo stor sjanse for å få hund på menyen i Norge? Hold deg til realiteten og kulturen i landet man er. Anonymkode: d2d7c...3d7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #26 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja. Ts burde informert dem om at de står fritt til å velge å tro eller ikke tro på enhver overtro de ønsker og lyster. Men hun har ikke valgt å tro på den. Og de regler de har valgt seg for deres valg av overtro er henne irrelevant. Ts: du bør revurdere forholdet. Folk som velger å være med i sekter er ikke ok folk å ha i livet. Det er et valg som ikke er forenelig med å opprettholde normalt god livskvalitet, og det er uforenelig med å være en ok forelder. Anonymkode: fc9b9...4cb Nå var ts med dem og det kan da ikke være så vanskelig å vise litt respekt? Hadde ts bedt de hjem burde det vært andre veien rundt. Anonymkode: ce4a0...aae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #27 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her burde du vist skjønn. Anonymkode: ce4a0...aae Eeh, nei! Om det var noen som skulle vise skjønn her så burde heller de med rare vrangforestillinger vise skjønn og latt ts bestilt akkurat hva hun ville ha! Anonymkode: 1f8b8...1f9 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #28 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå var ts med dem og det kan da ikke være så vanskelig å vise litt respekt? Hadde ts bedt de hjem burde det vært andre veien rundt. Anonymkode: ce4a0...aae Hadde hun invitert dem hjem burde hun ha vist respekt, men på en restaurant har det da virkelig INGENTING å si på hva man spiser! Så med andre ord, bør jeg bli fornærmet på de jeg går ut og spiser med når de spiser kjøtt fordi jeg er vegetarianer da? Anonymkode: 1f8b8...1f9 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #29 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde hun invitert dem hjem burde hun ha vist respekt, men på en restaurant har det da virkelig INGENTING å si på hva man spiser! Så med andre ord, bør jeg bli fornærmet på de jeg går ut og spiser med når de spiser kjøtt fordi jeg er vegetarianer da? Anonymkode: 1f8b8...1f9 Det ENESTE unntaket er allergier som er så kraftige at vedkommende ikke bør sitte i nærheten av matvaren(e) som hen er allergisk mot! Anonymkode: 1f8b8...1f9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #30 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kjæresten min sin familie er adventister. Adventister spiser ikke svinekjøtt og skalldyr. Jeg, han og mange fra hans familie møttes på en italiensk pizzarestaurant . Da jeg skulle bestille for meg, en pizza med parmaskinke, stoppet moren og tanten hans meg fordi de mente det var upassende av meg spise skinke siden de fleste der var adventister. jeg ble litt paff og er nå sint og mener dette er ekstremt frekt av dem. Min mat, jeg skulle bestille og betale selv, og ikke var borti deres mat. Hvorfor bry seg ? Det eneste jeg liker på pizza er pepperoni , skinke eller parmaskinke . Alt det inneholder svin. mannen mener jeg burde roe meg ned. ,men jeg mener dette var overtramp av dem. Hva mener dere? Bør ikke voksne fold få bestille seg hva de vil? Anonymkode: b61f4...0dd Har jobbet samm med muslimer som uten problemer serverer svinekjøtt til beboere (skulle da bare mangle) men har også vært ute og spist med muslimer og ikke religiøse veganere som ikke bryr seg om andre bestiller svin eller annet kjøtt. Folk får passe på seg selv og ta egne valg, og ikke presse andre til å holde tilbake pga egne prinsipper/religion. Krenkingen har gått for langt! Anonymkode: d2d7c...3d7 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #31 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes du mangler takt og tone. Du har jo frivillig valgt å omgås noen som har sterke meninger om hva man skal spise eller ikke, og da blir det litt det samme som insistere på å spise grillribber på grillings med veganerforeningen. Anonymkode: 6ad9c...455 Elendig sammenligning, TS sitt treff handlet ikke om adventisme. Hadde TS reist på ett møte for adventister og forlanget skinke hadde det vært noe helt annet. Anonymkode: 8b172...99b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. mai 2024 #32 Del Skrevet 24. mai 2024 Blåttvann skrev (4 minutter siden): Jeg er omtrent det man kaller anti-religiøs, men selv jeg hadde avslått fra å spise svin foran dem. Har en venninne som ikke spiser gris fordi de er søte, bestiller aldri svin når jeg er med henne. Merkelig. Jeg har kjent både vegetarianere, pesketarianere, veganere, allergikere, de på slankern, de på lavkarbo, de som ikke spiser svin av både religiøse og ikke-religiøse grunner, de som er avholds fordi de enten ikke liker smaken eller effekten av alkohol. Det har aldri falt meg inn at det er respektløst å innta noe sammen med dem som de ikke spiser selv. Og de aller, aller fleste med diettbegrensninger har ingen problemer med det etter min erfaring. Å ta hensyn til diettbegrensninger i valg av meny/spisested burde da holde? Tar du på deg skaut om du skal dele rom med noen som bruker hijab? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #33 Del Skrevet 24. mai 2024 Jeg spiser ikke kjøtt når jeg er med venninner som er vegetarianere. De hadde nok ikke nektet meg det, men gjør det likevel. Til vanlig er jeg en kjøttelsker. Anonymkode: 0015a...cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 24. mai 2024 #34 Del Skrevet 24. mai 2024 Anonymbruker*** skrev (7 minutter siden): Merkelig. Jeg har kjent både vegetarianere, pesketarianere, veganere, allergikere, de på slankern, de på lavkarbo, de som ikke spiser svin av både religiøse og ikke-religiøse grunner, de som er avholds fordi de enten ikke liker smaken eller effekten av alkohol. Det har aldri falt meg inn at det er respektløst å innta noe sammen med dem som de ikke spiser selv. Og de aller, aller fleste med diettbegrensninger har ingen problemer med det etter min erfaring. Å ta hensyn til diettbegrensninger i valg av meny/spisested burde da holde? Tar du på deg skaut om du skal dele rom med noen som bruker hijab? Du får gjøre som du vil, så gjør jeg det som jeg vil. Min venninne liker ikke lukten av f.eks stekt bacon, sikkert fordi hun ikke er vant til den. Så når vi er på hyttetur sammen så avstår jeg fra å lage bacon selv om det er hyttefrokost for meg. Det er så enkelt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. mai 2024 #35 Del Skrevet 24. mai 2024 Blåttvann skrev (3 minutter siden): Du får gjøre som du vil, så gjør jeg det som jeg vil. Min venninne liker ikke lukten av f.eks stekt bacon, sikkert fordi hun ikke er vant til den. Så når vi er på hyttetur sammen så avstår jeg fra å lage bacon selv om det er hyttefrokost for meg. Det er så enkelt! Er man to på en hyttetur sammen kan man jo lett ta ett sånt hensyn. Hvorfor steke bacon bare til seg selv om den andre misliker lukten. Jeg synes selv bacon kan være litt voldsomt på morgenen, og dropper det 9/10 ganger om det blir servert til frokost. På en hyttetur hvor alle andre i gjengen er gira på bacon blir det likevell bak mål om de skulle kutte det ut for å skåne meg for ett potensielt veldig mildt ubehag. Også på restaurant i en gruppe hvor alle bestiller egen mat på egen tallerken for sine penger blir det en annen sak i mine øyne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #36 Del Skrevet 24. mai 2024 Tenker du godt kunne tatt deg en margherita. Jeg har ikke greie på adventister, men jeg hadde ikke bestilt svin sammen med muslimer eller hummer sammen med jøder. Anonymkode: bd038...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 24. mai 2024 #37 Del Skrevet 24. mai 2024 Anonymbruker*** skrev (25 minutter siden): Er man to på en hyttetur sammen kan man jo lett ta ett sånt hensyn. Hvorfor steke bacon bare til seg selv om den andre misliker lukten. Jeg synes selv bacon kan være litt voldsomt på morgenen, og dropper det 9/10 ganger om det blir servert til frokost. På en hyttetur hvor alle andre i gjengen er gira på bacon blir det likevell bak mål om de skulle kutte det ut for å skåne meg for ett potensielt veldig mildt ubehag. Også på restaurant i en gruppe hvor alle bestiller egen mat på egen tallerken for sine penger blir det en annen sak i mine øyne. Jeg har aldri vært alene på hyttetur med henne. Vi er flere som klarer å ta hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #38 Del Skrevet 24. mai 2024 K.B. skrev (1 time siden): Religion er for idioter! Livet er for kort til å holde på med mennesker som tror på slikt, det vil jo definitivt komme flere anledninger der idiotiet deres kommer til overflaten. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bestilt ekstra parmaskinke på pizzaen. Nei, nå får du gi deg! Det er trangsynte mennesker som er idioter. Er ikke religiøs selv, men har stor forståelse for at mennesker finner trygghet i religion. Religioner i seg selv er helt ufarlig, men enkeltmennesker kan få for seg ekstreme ideer. Men man trenger overhodet ikke å være religiøs for å få ekstreme ideer, sånne mennesker finner vi over alt! Mange bruker derimot religion som unnskylding for sine ekstreme ideer og handlinger, men hadde vi ikke hatt religioner ville de funnet på en annen unnskylding. Ts: det er snakk om en pizza! Så bare glem det. Nå vet du at dere ikke kan gå på pizzarestauranter sammen, og kan dermed unngå det i fremtiden. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er sint for dette, så jeg er enig med mannen din; ro deg ned! Om noe kan du jo heller være sint på deg selv, som lot andre mennesker bestemme slike ting over deg. Anonymkode: dd30e...520 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #39 Del Skrevet 24. mai 2024 Hadde oversett det 100% og spist det jeg ville. Anonymkode: 22d6f...87c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 25. mai 2024 #40 Del Skrevet 25. mai 2024 Det er facinerende å se hvor inngrodd i KG-kulturen det er å ikke støtte ts. Om noen hadde lager en tråd om at de er vegetarianer og synes det er dårlig gjort av andre å bestille kjøtt når de er ute å spiser sammen hadde det nok vært lite støtte i tråden. Enda mindre om det var en muslim som ble støtt av å se andre spise svin... Etter min opplevelse i den virkelige verden er for mange rett og slett litt trangsynte og klønete rundt tema "uvanlige" spisevaner. Typ demonstrativt kritisk til veganere ("de spiser jo bare kaninfór" ) eller de som unngår gluten ("ingenting er jo sunnere enn grovbrød" ). Litt morsomt å se stemningen i tråden her til sammenligning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå