Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Si fra, skriftlig - typ:
Vi kunne ikke unngå å merke oss at renholdet av leiligheten du leier er for dårlig, i hht kontrakten på ett år gir vi dermed skriftlig beskjed om at dersom renhold ikke foretas vil kontrakten termineres ved "dato" 
Det er forventet at man til enhver tid opprettholder leilighetens standard på innflyttingsdagen den dagen man flytter ut, hvis ikke vil depositummet brukes for å dekke kostnadene manglene medfører.

Anonymkode: cedf1...ba0

Dette ga ingen mening. Det er greit at leiligheten forlates i den stand som den var i da man flyttet inn, med unntak av normal slitasje, men hva mener du med «enhver tid» her? At det må være like rent og ryddig til enhver tid mens man bor i leiligheten, som da man overtok den?!

Anonymkode: a8892...c7f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min søster samlet opp søppel en gang i tiden. Det var for langt til søppelhuset for hennes problematikk. Kanskje du kan spørre leietaker hva som skal til for at de skal holde god nok renslig standard i leiligheten? Å ha en god, hyggelig kommunikasjon er ofte nok. Å ha det skittent i boet er ofte tegn på psykisk problematikk, og da kan det faktisk hjelpe med at noen ser og klager pent for å få orden. Jeg syns absolutt at du kan si ifra, men på en hyggelig måte. Forklar gjerne det med skadedyr og at det ikke er noe hyggelig å ha i et hus hvor andre bor også. Hvis det ikke skjer noe etter hyggelig kommunikasjon, hadde jeg begynt å ta det skriftlig og første skriftlige kommunikasjon henvist til muntlig kommunikasjon. 

Anonymkode: ee3fd...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Min søster samlet opp søppel en gang i tiden. Det var for langt til søppelhuset for hennes problematikk. Kanskje du kan spørre leietaker hva som skal til for at de skal holde god nok renslig standard i leiligheten? Å ha en god, hyggelig kommunikasjon er ofte nok. Å ha det skittent i boet er ofte tegn på psykisk problematikk, og da kan det faktisk hjelpe med at noen ser og klager pent for å få orden. Jeg syns absolutt at du kan si ifra, men på en hyggelig måte. Forklar gjerne det med skadedyr og at det ikke er noe hyggelig å ha i et hus hvor andre bor også. Hvis det ikke skjer noe etter hyggelig kommunikasjon, hadde jeg begynt å ta det skriftlig og første skriftlige kommunikasjon henvist til muntlig kommunikasjon. 

Anonymkode: ee3fd...e5b

Enig! Dette høres ut som at det er snakk om noen som sliter med noe. Jeg ville forsøkt å spørre litt om hvordan det går og kanskje si at "jeg kunne ikke unngå å legge merke til at det ser ut til at du ikke har tømt søpla på en stund. Jeg er litt redd for at det skal komme skadedyr som kan bli vanskelig å bli kvitt. Kan jeg spørre om årsaken til at du ikke får tømt søpla?".

Kan virke som at vedkommende ikke får noen oppfølging hjemme. Trist.

Anonymkode: b3de9...f4d

AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (9 timer siden):

Da må du jo få de til å tegne strømavtale. Det er jo meningsløst at du skal ta deg av strømmåleren deres, når hybelen har egen!

De har egen måler, men ikke egen målepunkter. De har derfor ikke eget abonnement. Jeg avtegner deres forbruk på min regning. Dette er en hybel i mitt hus som jeg bor i. 

men det er jo egentlig irrelevant. 

ts

Anonymkode: 9bc88...8c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette skjønner jeg ikke poenget med. Hvorfor ber dere ikke leieboerne om å tegne egen strømavtale? 

Og jeg forstår likevel ikke hvorfor du må lese den av hver måned, jeg har også to strømmålere, en til husets hoveddel og en til en hageleilighet som ikke er utleid. Strømregningene kommer som to separate regninger siden det er to anlegg.

De har ikke egen målerpunktid, bare en måler som sier deres forbruk. Dette er en hybel i mitt hus, så det var billigere sånn. Her er det ikke to separate annleggssperringer, det er ett anlegg.

ts

Anonymkode: 9bc88...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette skjønner jeg ikke poenget med. Hvorfor ber dere ikke leieboerne om å tegne egen strømavtale? 

Og jeg forstår likevel ikke hvorfor du må lese den av hver måned, jeg har også to strømmålere, en til husets hoveddel og en til en hageleilighet som ikke er utleid. Strømregningene kommer som to separate regninger siden det er to anlegg.

Om du har to separate strømmålere så må du betale dobbelt opp i faste avgifter (f eks effektledd). Greit nok om utleiedelen er seksjonert ut og aldri står tom, men om du leier ut “del av egen bolig” Er undermåler/minusmåler veldig vanlig.

Vi leier ut en del av egen bolig, men om noen år kommer vi til å bruke også denne selv (når barna er større). Derfor har vi minusmålet nå og ikke to separate abonnement. Da slipper 12-åringen å betale for et sitt eget strømabonnement selv om hun får ha kjellerstue i kjelleren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å si noe ang renholdet til leietakeren. Om manglende vedlikehold gir skader på boenheten, trekkes dette fra depositum. Det er derfor man har det. 

Anonymkode: 0344c...6af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt at du kan si fra om manglende renhold. Jeg er utleier selv, og hadde en psykisk syk leieboer en periode. Det begynte å lukte søppel og «kloakk» opp til oss, og da var jeg frekk nok til å titte inn vinduene en gang han var borte. Det var søppel overalt😩

Vær hyggelig, men tydelig. Sannsynligvis er det sykdom inn i bildet her også vil jeg tro. 

Anonymkode: 54b5f...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Ts trenger ikke hjelp til strømavlesing, folkens…

Anonymkode: 61a47...40f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...