AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Vi må inn i gangen til leieboer for å lese av strømmen hver mnd. Og døra til resten av leiligheten står da åpen. Personen har nå bodd her i 7 mnd, og jeg er ganske sikker på at det ALDRI er vasket. Skit og søppel har bare hoper seg opp. Vi har heldigvis klikkvinyl på gulvet, men er redd for at selv ikke det holder når søppelposene som sto på gulvet i januar, står der fremdeles. Det er nå også mye fluer og andre insekter der inne😬 vi har heldigvis ett års kontrakt, men lurer på om det er mulig å kaste ut tidligere på grunn av dette? Anonymkode: 9bc88...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #2 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi må inn i gangen til leieboer for å lese av strømmen hver mnd. Og døra til resten av leiligheten står da åpen. Personen har nå bodd her i 7 mnd, og jeg er ganske sikker på at det ALDRI er vasket. Skit og søppel har bare hoper seg opp. Vi har heldigvis klikkvinyl på gulvet, men er redd for at selv ikke det holder når søppelposene som sto på gulvet i januar, står der fremdeles. Det er nå også mye fluer og andre insekter der inne😬 vi har heldigvis ett års kontrakt, men lurer på om det er mulig å kaste ut tidligere på grunn av dette? Anonymkode: 9bc88...8c3 Les leiekontrakten, står det noe om det i husordensreglene f.eks? Anonymkode: 5a719...b22
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #3 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Les leiekontrakten, står det noe om det i husordensreglene f.eks? Anonymkode: 5a719...b22 Vi skrev ikke hvor ofte de må vaske, men selvsagt at de må ta vare på leiligheten,.. ts Anonymkode: 9bc88...8c3
Gjertrud von Knäbe Skrevet 24. mai 2024 #4 Skrevet 24. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi skrev ikke hvor ofte de må vaske, men selvsagt at de må ta vare på leiligheten,.. ts Anonymkode: 9bc88...8c3 Har du snakket med vedkommende om dette? 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #5 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi skrev ikke hvor ofte de må vaske, men selvsagt at de må ta vare på leiligheten,.. ts Anonymkode: 9bc88...8c3 Sjekk husleieloven 5-2 og 5-8. Kanskje du finner noe der som kan hjelpe deg / gi deg et tydelig svar. Anonymkode: 5a719...b22 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #6 Skrevet 24. mai 2024 Hvorfor må du lese av strømmen? Er du en sånn som er redd for stråling eller er det undermåler? … og det er vel bare å hinte om at det virker litt skittent, så er det nok vasket til neste visitt ☺️ Anonymkode: 3e37b...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #7 Skrevet 24. mai 2024 Snart er det kakerlakker og rotter som sprer seg der inne. Jeg ville sagt ifra, direkte og hardt. NÅ må det vaskes. Har dere først fått skadedyr i boligen, er de vanskelige å bli kvitt. Enklere å kvitte seg med leieboeren, vil jeg tro. Anonymkode: d8378...55c 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #8 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor må du lese av strømmen? Er du en sånn som er redd for stråling eller er det undermåler? Anonymkode: 3e37b...ae0 Anonymkode: c9071...3ae
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #9 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor må du lese av strømmen? Er du en sånn som er redd for stråling eller er det undermåler? … og det er vel bare å hinte om at det virker litt skittent, så er det nok vasket til neste visitt ☺️ Anonymkode: 3e37b...ae0 Fordi strømmåleren deres er inni deres leilighet. Det er avklart i kontrakten at vi må inn hver 1. i mnd./eller at det sendes et bilde av måleren hver 1. i måneden. ts Anonymkode: 9bc88...8c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #10 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Snart er det kakerlakker og rotter som sprer seg der inne. Jeg ville sagt ifra, direkte og hardt. NÅ må det vaskes. Har dere først fått skadedyr i boligen, er de vanskelige å bli kvitt. Enklere å kvitte seg med leieboeren, vil jeg tro. Anonymkode: d8378...55c Ja det er det! ts men hva er innafor å si fra om da? Jeg er jo ikke mora deres? Er det innafor at en utleier sier, her må det jammen vaskes!? ts Anonymkode: 9bc88...8c3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #11 Skrevet 24. mai 2024 Basic kommunikasjon er vel å si ifra at du forventer normal orden og renslighet og ønsker at søplet kastes og at det gjøres rent. Dette kan du si muntlig og legge til at skriftlig varsel kommer om noen dager. Så bruker du tid på å finne reglene eller får tak i noen kyndige som kan gi og støtte en fornuftig prosess fra din side, standard er oppsigelsestid på tre måneder, men jeg vet ikke om søppel og urenslighet er gyldig oppsigelsesgrunn. Det kan og være lurt å kontakte kommunen, vedkommende kan ha mistet eller aldri hatt bo-evne og kommunene fanger ikke opp sånt med mindre det blir gitt beskjed. Anonymkode: 344d0...f62 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #12 Skrevet 24. mai 2024 Alle har en automatisk strømmåler i 2024, så derfor jeg lurte på om du var en sånn særing som er redd for stråling eller om det er en undermåler 😜 men det et vel fortsatt bare å hinte om at du syntes det var skittent ? Regner med at du leser av i forbindelse med fakturering, og da burde jo leietaker ta hintet om å vaske / ha orden som et minimum rundt månedsskifte ☺️🫶🏻 Anonymkode: 3e37b...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #13 Skrevet 24. mai 2024 Kan det være sykdom her? Ikke noe i veien for å snakke med leietager, men du burde for din egen del også holde alt skriftlig fra start. Grunnen til at jeg spør om sykdom er fordi det går an å melde bekymring til kommunen. Huseiernes Landsforbund kan sikkert rådgi deg bedre. Anonymkode: 956a3...efa 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #14 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle har en automatisk strømmåler i 2024, så derfor jeg lurte på om du var en sånn særing som er redd for stråling eller om det er en undermåler 😜 men det et vel fortsatt bare å hinte om at du syntes det var skittent ? Regner med at du leser av i forbindelse med fakturering, og da burde jo leietaker ta hintet om å vaske / ha orden som et minimum rundt månedsskifte ☺️🫶🏻 Anonymkode: 3e37b...ae0 Ja, strømmåleren deres står i deres gang, men regningen kommer til meg, så jeg må avregne det hver mnd. ts Anonymkode: 9bc88...8c3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #15 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja det er det! ts men hva er innafor å si fra om da? Jeg er jo ikke mora deres? Er det innafor at en utleier sier, her må det jammen vaskes!? ts Anonymkode: 9bc88...8c3 Jeg vet ikke helt hva jeg ville sagt, men jeg synes det er på sin plass at du kan komme med forventninger ifht boevne, eller hva jeg skal kalle det. Jeg ville nok sagt ifra om at jeg vil revurdere vedkommende som leietaker om det ikke ble endring. Det går også an å bare komme med forventninger, og så trenger du ikke kommentere "du må vaske" eller lignende, med mindre vedkommende spør. Jeg ville vært temmelig tydelig i alt fra stemmeleie, ordbruk, øyekontakt og kroppsspråk under en slik samtale. Kanskje vet ikke leietaker hvor søppeldunkene er? 🤷♀️ Kanskje vil vedkommende ta skippertak hver måned før du skal avlese strømmen, men da vil jo i hvert fall leiligheten få orden på seg ei gang i måneden. Det høres ut som det vil være en diger forbedring. Anonymkode: d8378...55c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #16 Skrevet 25. mai 2024 Er jo ikke ille før det kryper. Anonymkode: 7385a...cfc
kaarebjarne Skrevet 25. mai 2024 #17 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, strømmåleren deres står i deres gang, men regningen kommer til meg, så jeg må avregne det hver mnd. ts Anonymkode: 9bc88...8c3 Da må du jo få de til å tegne strømavtale. Det er jo meningsløst at du skal ta deg av strømmåleren deres, når hybelen har egen! 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #18 Skrevet 25. mai 2024 Si fra, skriftlig - typ: Vi kunne ikke unngå å merke oss at renholdet av leiligheten du leier er for dårlig, i hht kontrakten på ett år gir vi dermed skriftlig beskjed om at dersom renhold ikke foretas vil kontrakten termineres ved "dato" Det er forventet at man til enhver tid opprettholder leilighetens standard på innflyttingsdagen den dagen man flytter ut, hvis ikke vil depositummet brukes for å dekke kostnadene manglene medfører. Anonymkode: cedf1...ba0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #19 Skrevet 25. mai 2024 kaarebjarne skrev (7 minutter siden): Da må du jo få de til å tegne strømavtale. Det er jo meningsløst at du skal ta deg av strømmåleren deres, når hybelen har egen! Utleieenheten har sikkert en undermåler. Da får den ikke levert strøm direkte, men via hovedenhetens strømnett. Da må man fysisk inn og lese av for å trekke fra strømregningen for hovedenheten. Dette er en ganske vanlig løsning for sokkelleiligheter, fordi det er billigere enn å ordne en egen oppkobling til nettet. Forøvrig greit I dette tilfellet, siden ts nå kan få leietager til å holde litt mer orden. Søppelposer på gulvet kan gi store skader! Anonymkode: 97c34...3de 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #20 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, strømmåleren deres står i deres gang, men regningen kommer til meg, så jeg må avregne det hver mnd. ts Anonymkode: 9bc88...8c3 Dette skjønner jeg ikke poenget med. Hvorfor ber dere ikke leieboerne om å tegne egen strømavtale? Og jeg forstår likevel ikke hvorfor du må lese den av hver måned, jeg har også to strømmålere, en til husets hoveddel og en til en hageleilighet som ikke er utleid. Strømregningene kommer som to separate regninger siden det er to anlegg. Anonymkode: a8892...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå