AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #1 Skrevet 24. mai 2024 Hva er galt med neglene mine? De siste månedene har de blitt ganske dårlige, og det som har vært spesielt er at jeg har mistet neglebåndet på flere negler. Verst er det på tommelen, der jeg til og med har vært ganske rød/betent ved kanten. Jeg har gått på Prednisolon nå i flere uker pga. en autoimmun sykdom, og under kuren så kom neglebåndet som var helt borte, tilbake på tommelen og neglene ble noe bedre. Men nå driver jeg og seponerer Prednisolon, og er nå i gang med laveste dose på 2,5 mg, og som man ser på bilde nr. 2 så er neglbåndet i ferd med å forsvinne igjen i takt med at dosene på Prednisolon har blitt lavere... I tillegg har jeg en del hakk/pitting i neglene, men det er kanskje ikke så lett å se på bildene. Dette med neglene føyer seg inn i en rekke med andre merkelige symptomer som har dukket opp. Tok det opp og viste neglene til legen min når den var som verst uten neglebånd og rødt i kanten, men hun trodde ikke at det var noe spesielt, og påpekte til og med at folk frivillig tok bort neglebåndene sine (Ja vel, men jeg har altså ikke gjort eller ønsket det og det er ubehagelig). Har vært inne på tanken på neglepsoriasis, men når jeg Google så synest jeg alle eksemplene mye verre ut. Har forøvrig slitt med handeksem i mange år før dette, men det er egentlig noenlunde under kontroll nå med kortisomkrem og annen krem. Kan det bare være at eksemen har spredd seg til neglene? Synest det er påfallende at neglebåndet kom tilbake mens jeg gikk på høydose Prednisolon, og nå er i ferd med å forsvinne igjen nå som dosene seponeres. Anonymkode: 77bf1...7a5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #2 Skrevet 24. mai 2024 Her er forøvrig et annet bilde der man ser hakk/pitting i neglen. Anonymkode: 77bf1...7a5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #3 Skrevet 24. mai 2024 Eksem på hendene vil gå utover all helse på hendene, neglene inkludert. Å ha ubehandlet eksem er uansett ikke en god ide. Om du ikke alt har tatt arbeidet med å finne ut hva som fremprovoserer eksemet så bør du ta den jobben. Både eksem og senskadene av det vil nemlig etter all sannsynlighet eskalere med alderen. Vet du hva som fremprovoserer eksemet så bør du ta jobben med å etablere en livsstil der du i det daglige ikke eksponerer deg for dette. Kortison er en god løsning i de tilfellene ting går *galt* og du feilaktig blir eksponert (det vil skje), men kortison er ikke tenkt som til erstatning for å finne og utelukke årsak. Kortison er en midlertidig symtomdemper. Deretter: du bør etablere en rutine for å pleie neglene, inkludert filing/klipp av endene, oljing og du bør dytte ned neglebåndene. «hakket» som du viser er mer sannsynlig en støt- eller trykkskade enn noe som helst annet. Det vokser ut helt uten dramatikk. Neglebånd har du på alle bilder, og de ser helt fine ut. Mener du det faktum at noe av neglebåndene henger fast i neglen og sprekker? Det fikser du med olje. Du kan også forsiktig dytte det ned så det ikke tørker ut og sprekker hele tiden. At tynn, tynn hud utenpå neglen sprekker uten kontinuerlig tilførsel av olje er noe som er uungåelig. Legen din har rett, de fleste «fjerner» (aka dytter forsiktig ned) det som dåfester seg på neglen. Forsøk. Husk at den neglen du ser heeeelt nederst ved neglebåndene ikke er «fersk» negl. Det er flere uker gammel negl. Neglen er en god del lengre enn den synlige delen. Om du ser frisk negl nå er det dermed et resultat av din livsstil og helse flere uker tilbake. Anonymkode: 31c63...c1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå