Gå til innhold

Privat bilvei, ikke lov å benytte skogen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må gå gjennom feltet på bilveien (ikke gjennom noens hage) for å komme til turstiene til en skog i nærheten av der jeg bor.

Det står skilt med «Privat vei» på bilveien.

Er det riktig at 3 hus skal ha enerett på en hel stor skog, eller kan jeg bare gå gjennom bilveien for å faktisk nyte skogen i nærheten av hjemmet, hva tenker dere?

Anonymkode: ff509...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er utmark kan du bruke skogen 😊 

Anonymkode: 81023...5b6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten gjelder, så selvsagt kan du gå i skogen/utmark.

Du kan gå på privat veg.

Anonymkode: 11c89...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike Privat vei her jeg bor gjelder kjøring av andre, ikke å gå langs for å komme frem til noe eller krysse, er mer for at andre ikke skal kjøre der. 

Anonymkode: 5119a...3f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det er utmark kan du bruke skogen 😊 

Anonymkode: 81023...5b6

Jeg kan bruke skogen, men må gå på veien det står privat for å faktisk komme meg til turstiene i skogen, veldig vanskelig forhold å tråkke seg inn på skogen på annet vis.

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle slike Privat vei her jeg bor gjelder kjøring av andre, ikke å gå langs for å komme frem til noe eller krysse, er mer for at andre ikke skal kjøre der. 

Anonymkode: 5119a...3f6

Takk!

Anonymkode: ff509...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de har privat vei skilt prøver de sikkert bare å begrense slitasjen veien og parkeringen alle veier. 

Jeg hadde ikke lagt ut bilder av fin skogstur heller. Da kan det bli bomvei på et blunk. Hvis det blir for mye folk. 

Anonymkode: 37c20...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å traske i vei, det er bare motorisert ferdsel som er forbudt, og skogsbilvei over innmark er å regne som utmark og kommer under friluftsloven og allemannsretten.  Men et nytt plantefelt er å regne som innmark, det samme med private tomter og gårdsplasser. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt annerledes siden det er til hytter i marka men vi har grusvei merket "Privat vei" inn til hytten vår og flere andre hytter. Den er stengt med bom som bare de som er med i veiens velforening har nøkkel til. Men det er fritt frem å gå og sykle der for alle som vil såklart. Selv om veien går over noen hyttetomter. Men igjen dette er jo utmark da så kanskje det da går under allemannsretten eller noe og er annerledes enn i et boligfelt. Men jeg ville nok tenkt at det bare var å gå på den veien.

Anonymkode: 558af...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå på alle private veier som er tilførselsveier. Dvs. ikke inn på gårdsplass o.l., men forbi hus er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien vi har er privat vei. Alle kan gå tur innover. Men er merket med parkering forbundt langs veien. Årsak er at det har vært tilfeller der folk har parkert så verken melkebil, tømmerbil, sykebil eller vi som bor innover veien kommer inn.

Er og en del veier i området inn i utmark som er privat, men satt opp bomkasse, så der kan en betale å få lov å kjøre inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...