Gå til innhold

Heftig diskusjon med kompis ang skade risko


Blåmonster

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis diskuterte litt, jeg mener at styrketrening med høyt volum , altså reps etter reps og mange setts er det som gir størst sjanse for irriterte ledd og skader , han mente det var tunge vekter selv ved lav volum tilnærming.

 

jeg ser at flere jeg kjenner som he trent med høyt trenings volum sliter med kroppen nå noen år senere. Har 1 som har skade fra tung trening også, men da var det mangelfull teknikk og jag etter 1 RM.

 

ser veldig lite skade utvikling i de som kjøre generell styrketrening med typisk 3x5 eller 5x5 trening. Men kompisen som kjørte 10x10 sliter noe jævlig. 
 

hvilken erfaringer har dere? Å vipper dere mot lav volum eller høyt volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det handler om helt andre ting egentlig:

  • Hvor god man er til å presse seg
  • Hvor god man er til å lytte til kroppens signaler
  • Kunnskapsnivå og evne til å se om man har riktig teknikk

Hvis man er dritflink til å lytte til kroppens signaler, presser seg unødig og har perfekt teknikk + mye kunnskap, tenker jeg at tunge vekter med lavt volum har størst skadepotensial. Større sjanse for at du får en skade med mye vekt dersom du en dag har en glipp. Har du mindre vekt skal det mer til å få en skikkelig skade/strekk.

Med høyt volum og lettere vekter er kanskje sjansen større for å få sliteskader, men dersom du lytter til kroppens signaler og vet når du skal roe ned, kan du i stor grad helt unngå dette.

Anonymkode: 78920...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tipper det handler om helt andre ting egentlig:

  • Hvor god man er til å presse seg
  • Hvor god man er til å lytte til kroppens signaler
  • Kunnskapsnivå og evne til å se om man har riktig teknikk

Hvis man er dritflink til å lytte til kroppens signaler, presser seg unødig og har perfekt teknikk + mye kunnskap, tenker jeg at tunge vekter med lavt volum har størst skadepotensial. Større sjanse for at du får en skade med mye vekt dersom du en dag har en glipp. Har du mindre vekt skal det mer til å få en skikkelig skade/strekk.

Med høyt volum og lettere vekter er kanskje sjansen større for å få sliteskader, men dersom du lytter til kroppens signaler og vet når du skal roe ned, kan du i stor grad helt unngå dette.

Anonymkode: 78920...068

Tenker det er letter å holde høyt fokus med 5-ere en 10-ere. Ser jo på jobben også .. folk skader seg ofret av det som er lett, kroppen slurver mer da.

Anonymkode: 93446...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slitasje på grunn av for høy belastning på kort tid, og samtlige fysioterapeuter, naprapater og pt'er anbefaler lav vekt og flere repetisjoner. Men absolutt viktigste uansett er riktig teknikk.

Anonymkode: a3e18...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker det er letter å holde høyt fokus med 5-ere en 10-ere. Ser jo på jobben også .. folk skader seg ofret av det som er lett, kroppen slurver mer da.

Anonymkode: 93446...125

En annen ting er at det er flere folk som er mindre erfarende som kjører litt høyere volum først og siden man gjerne har større sjans for skader i begynnelsen. så kan det se ut som om flere skader seg pga høyt volum. Men at det egentlig bare var uerfarenhet/dårlig teknikk/svak grunnmuskulatur.

Men ja, enig i at det er lettere å holde fokus med 5-ere og 10-ere.

Anonymkode: 78920...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...