Gå til innhold

Kjøpe elbilbil lader et sted hvor vi bare skal bo et år eller to?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en leilighet hvor vi kommer til å flytte på sikt. Det er planen.Vi har også elbil. Fått tilbud om kjøpe elbillader som vi kan selge eller ta med oss når vi flytter. Er det vært det fremfor å bruke hurtig lader på bensinstasjonen i nærheten ? 

Anonymkode: e012d...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har en leilighet hvor vi kommer til å flytte på sikt. Det er planen.Vi har også elbil. Fått tilbud om kjøpe elbillader som vi kan selge eller ta med oss når vi flytter. Er det vært det fremfor å bruke hurtig lader på bensinstasjonen i nærheten ? 

Anonymkode: e012d...7e7

Det kommer an på hvor mye dere lader. 

Tenk dette regnestykket. 
I dag er snittprisen på strøm i oslo-området på 49 øre/kwr. 
Prisen for hurtiglading er 639 øre/kwt hos Mer. 
På vinteren betaler jeg vanligvis rundt 50 kr pr lading på hurtiglading. Tilsvarende lading på hjemmelader koster 15 kr. (liten bil og kjører lite) 

Eier dere eller leier dere leiligheten? Er det lader som kun går på deres strømregning, eller er det lader med ett abonnent? 
Kan dere lade på jobb? 

Anonymkode: 015f0...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg elbil og bytt til hybrid. 

Anonymkode: b4400...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selg elbil og bytt til hybrid. 

Anonymkode: b4400...84f

Det vil overhode ikke lønne seg for mange... 

Mine driftskostnader, altså drivstoff/ladning, og bom vil mer enn doble seg ved bytte til hybrid. 
 

Anonymkode: 015f0...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt verdt det, å ha elbil uten å kunne lade hjemme er bare stress. Når dere flytter kan dere ta den med eller la den øke verdien på boligen ved å la den stå.

Uansett er det alltid billigere å lade hjemme enn på hurtigladere.

Anonymkode: da1bc...b57

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vært det fremfor å bruke hurtig lader på bensinstasjonen i nærheten ? 

 

Ja, det vil jeg anta, men det går jo an å regne på det. Hvor langt kjører dere, hvor ofte lader dere, hva koster laderen, hva koster installering, antatt pris dere kan få for den ved salg, hva koster hurtiglading. 

Anonymkode: 44d86...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt 100% verdt det! Spesielt om dere har en elbil med stort batteri. Grisedyrt med hurtigladere over tid, spesielt på vinter (hurtigere ladefrekvens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var snakk om å flytte innen måneder- max 1år så kunne det gått like greit å bare lade på stasjon om en kjører lite.

Om en kun sparte 40kr pr lading og ikke ladet mer enn 50 ganger så er det allerede 2000kr, så da spørs det hvor ofte/mye dere lader og hvor mye dere må betale for å få satt opp lader hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er kostnaden med installasjon, den er ikke så høy når det sammenlignes med andre kostnader ved å ha bil.

Det viktigste punktet for meg ville vært at jeg hadde aldri orket å bruke masse tid ved en hurtiglader nesten hver dag. Noe av det beste med elbil er å ha fulladet bil i garasjen ventende på deg hver morgen.

Anonymkode: bfd0c...30a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på hvor mye dere lader. 

Tenk dette regnestykket. 
I dag er snittprisen på strøm i oslo-området på 49 øre/kwr. 
Prisen for hurtiglading er 639 øre/kwt hos Mer. 
På vinteren betaler jeg vanligvis rundt 50 kr pr lading på hurtiglading. Tilsvarende lading på hjemmelader koster 15 kr. (liten bil og kjører lite) 
Anonymkode: 015f0...9b2

Hva slags bil har du? Om prisen på hurtiglading er 6,39kr/kWh og du lader for en 50-lapp har du kun fylt 7,8kWh. Det er jo rundt 10% av batteriet på en nyere elbil...

Om jeg skal lade fra 10-90% trenger jeg rundt 65kWh, noe som vil koste 415kr på Mer. 

 

Til TS: Hva slags lader er det snakk om? Leiligheter har ofte litt annet system og opplegg enn de man skrur opp på utsiden av eneboligen... 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Hva slags bil har du? Om prisen på hurtiglading er 6,39kr/kWh og du lader for en 50-lapp har du kun fylt 7,8kWh. Det er jo rundt 10% av batteriet på en nyere elbil...

Om jeg skal lade fra 10-90% trenger jeg rundt 65kWh, noe som vil koste 415kr på Mer. 

 

Til TS: Hva slags lader er det snakk om? Leiligheter har ofte litt annet system og opplegg enn de man skrur opp på utsiden av eneboligen... 

Som sagt, liten bil og lite kjøring...
Har e-up,og lader kun på hurtiglading ved akutt behov. Tar 10-15 minutter lade fra 15 til 80% på sommeren.

Anonymkode: 015f0...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker verdien på boligen å ha installert lader for el-bil. Kan skrive under på at det er stress å ikke kunne lade hjemme. Koster kanskje 10-15 000 å få installert, men de pengene tror jeg du får igjen når du selger huset. 

 

Anonymkode: 307e9...4a7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt borettslag koster det tre kr pr KWH, i sameiet tar de 2.50…

Her kostet laderen 22.000, regner med at leiligheten ikke blir vanskeligere å selge med lader! 

Anonymkode: 4f774...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

I vårt borettslag koster det tre kr pr KWH, i sameiet tar de 2.50…

Her kostet laderen 22.000, regner med at leiligheten ikke blir vanskeligere å selge med lader! 

Anonymkode: 4f774...883

Hva er forskjellen på borettslaget og sameiet? Har dere to forskjellige eieformer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er verdt det. Hybrid/fossil koster mange ganger mer å drifte, og å bytte bil pga. noe sånt hadde jo vært steindumt.

Anonymkode: bb803...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 24.5.2024 den 23.23):

Hva er forskjellen på borettslaget og sameiet? Har dere to forskjellige eieformer? 

Regner med de i sameiet også må betale for lader, men at sameiet ikke tar like mye for å administrere dette? Alle går via samme app, er derfor jeg vet det. 

Anonymkode: 4f774...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...