Gå til innhold

Spørre Facebook om handyman?


Mayer

Anbefalte innlegg

Er det utaktisk å legge ut et facebook innlegg der en spør f eks. : "noen handy som kan hjelpe med litt snekring?" (Mot betaling selvfølgelig).

Skal ha forholdsvis enkelt snekkearbeid gjort. Et firma ga tilbud på ca 34000 for alle utgifter, for noe jeg anser som enkelt snekkerarbeid (3 dager kanskje).

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal en venn jobbe mot betaling i 3 dager? Snakker vi 7.5t*3?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (43 minutter siden):

Skal en venn jobbe mot betaling i 3 dager? Snakker vi 7.5t*3?

Tenkte det ja, legger ikke ut for venner men måtte blitt i en gruppe på fb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egne grupper for slikt somregel. Lokale grupper for små-arbeid etc, er selv med i flere slike (for der jeg bor og der hvor jeg har hytte). Ordnet meg et par timers hagehjelp gjennom en slik en engang... 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34'000 for en snekker i tre dager inkludert materialer er vel ikke så ille? 

Et firma må betale mva, arbeidsgiveravgift, reisekostnader, materialer og alt annet, så alt går ikke i lomma på den grådige snekkeren. 

Kan jo legge det ut som "småjobber", og kan vel lønne folk opptil 6000kr uten å få problemer med lovligheten av det. Sånn bortsett fra at du kan vel ikke engasjere en snekker som har en jobb, siden den personen da kan havne i klammeri med regler om svart arbeid... 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
newman01 skrev (3 timer siden):

34'000 for en snekker i tre dager inkludert materialer er vel ikke så ille? 

Et firma må betale mva, arbeidsgiveravgift, reisekostnader, materialer og alt annet, så alt går ikke i lomma på den grådige snekkeren. 

Kan jo legge det ut som "småjobber", og kan vel lønne folk opptil 6000kr uten å få problemer med lovligheten av det. Sånn bortsett fra at du kan vel ikke engasjere en snekker som har en jobb, siden den personen da kan havne i klammeri med regler om svart arbeid... 

Takk for godt innspill. Arbeidet er å skifte vindskier på én vegg (6 m over bakken), bytte ca fem kledningsbord, samt å bytte karmene rundt et vindu. Og legge nytt spongulv i kjellerinngang på 3 kvm. Jeg anser dette som en ikke så altfor stor jobb, for en snekker som kan det (jeg kan ikke). Men lurer på om det er verd pengene? Arbeidet må jo gjøres..

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (26 minutter siden):

Takk for godt innspill. Arbeidet er å skifte vindskier på én vegg (6 m over bakken), bytte ca fem kledningsbord, samt å bytte karmene rundt et vindu. Og legge nytt spongulv i kjellerinngang på 3 kvm. Jeg anser dette som en ikke så altfor stor jobb, for en snekker som kan det (jeg kan ikke). Men lurer på om det er verd pengene? Arbeidet må jo gjøres..

Vi betaler snekkerene som holder på renovere huset vårt rundt 5500,- per snekker per dag. Så litt i overkant av 730,- /t

Materiell har blitt dyrt, men om det kommer på 17500,- for din jobb vet jeg ikke. Mulig det er billigere å leie inn folk på timesbasis? 

Anonymkode: 00bc8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi betaler snekkerene som holder på renovere huset vårt rundt 5500,- per snekker per dag. Så litt i overkant av 730,- /t

Materiell har blitt dyrt, men om det kommer på 17500,- for din jobb vet jeg ikke. Mulig det er billigere å leie inn folk på timesbasis? 

Anonymkode: 00bc8...469

Kan neppe få det til den prisen du nevner. De må nok være 2 for å gjøre utendørsarbeidet. Er det stor prisforskjell blant firmaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Mayer said:

Er det utaktisk å legge ut et facebook innlegg der en spør f eks. : "noen handy som kan hjelpe med litt snekring?" (Mot betaling selvfølgelig).

Skal ha forholdsvis enkelt snekkearbeid gjort. Et firma ga tilbud på ca 34000 for alle utgifter, for noe jeg anser som enkelt snekkerarbeid (3 dager kanskje).

Jeg hadde gjort det jeg kunne selv og betalt et firma for resten. 

Nok av folk som har betalt en venn eller bekjent bare for å få en dårlig eller ikke utført jobb som resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (25 minutter siden):

Kan neppe få det til den prisen du nevner. De må nok være 2 for å gjøre utendørsarbeidet. Er det stor prisforskjell blant firmaene?

Ordner de selv med stillas osv også? Om det er to snekkere, samt alt inkl. synes jeg ikke den prisen var ille i det hele tatt.

Anonymkode: 00bc8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ordner de selv med stillas osv også? Om det er to snekkere, samt alt inkl. synes jeg ikke den prisen var ille i det hele tatt.

Anonymkode: 00bc8...469

De har ikke bedt meg om å ordne stillas, eneste de sa var at de ikke har beregnet avfallstransport da de regnet med jeg ville gjøre dette selv. Ksnskje de ikke trenger stillas, men vil tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (28 minutter siden):

De har ikke bedt meg om å ordne stillas, eneste de sa var at de ikke har beregnet avfallstransport da de regnet med jeg ville gjøre dette selv. Ksnskje de ikke trenger stillas, men vil tro det.

Når det er 6 meter over bakken så er det helt nødvendig med stillas eller lift.

Det er en par ting du må ha i bakhodet hvis du skal ha privatpersoner til å gjøre jobben.

Som huseier så går du inn i et arbeidsgiverforhold med alt det medfører av ansvar, hvis noe går galt eller hvis de som arbeider skader seg så er det du som blir sittende med ansvaret. Du kan bli straffet for brudd på arbeidsmiljøloven og bli erstatningspliktig.

En annen ting er at du har ingen garanti eller reklamasjonsrett på jobben som blir utført.

 

Anonymkode: 9ad69...32f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...