Gå til innhold

Hvor ofte streikevakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har vært ute i streik, hvor ofte må man stille på streikevakter? Står man hele dager utenfor arbeidsplassen? Blir man streikevakt på full tid hvis man er eneste organiserte? 

Og en annen ting, vi har fått beskjed om at vi ikke kan reise bort under streiken. Gjelder dette også reiser som er kjøpt og betalt, uansett pris? 

Anonymkode: 545ca...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På min arbeidsplass var det to og to streikevakter som sto halve arbeidsdagen hver. Ca. 60 medlemmer i klubben og to-tre dager hver per måned i følge planen.

Anonymkode: 11827...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i streik (2 år siden) hadde jeg streikevakt på ca.3-4 timer annenhver dag og så deltok jeg på arrangementene som var oppsatt. Samt at jeg var med i forkant av streiken og lagde lister, ordnet t-skjorter, bidro til å sette opp planer osv. 

Anonymkode: 33f10...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man er strikevakt kommer an på bedriftens størrelse, antall organiserte, og fagorganisasjon.

Og nei, du kan ikke bare reise bort, du har ikke ferie,du er i streik. Streik er ikke ferie. Har du søkt og fått godkjent ferie før streiken derimot, så kan du avvikle den planlagte ferien din.

Anonymkode: 957d9...fbc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mye man er strikevakt kommer an på bedriftens størrelse, antall organiserte, og fagorganisasjon.

Og nei, du kan ikke bare reise bort, du har ikke ferie,du er i streik. Streik er ikke ferie. Har du søkt og fått godkjent ferie før streiken derimot, så kan du avvikle den planlagte ferien din.

Anonymkode: 957d9...fbc

Ja det har jeg gjort, men jeg skal ha avspasering. Og det får man visst ikke under streik. Veldig surt når man har brukt 50 000 på tur. Nå satser jeg på at det ikke blir streik, men tror faktisk heller jeg risikerer eksklusjon enn å miste de pengene. Aå mye sparer man aldri inn på streik. 

Anonymkode: 545ca...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var streikevakt under pandemien. Så dermed var det kun vakt utenfor arbeidsplass ca hver tredje dag, og alt av større arrangementer foregikk digitalt. 

Det er jo det lokale forbundet som lager vaktlistene, så det er null problem å byttes innbyrdes - det gjorde vi mye. 

Anonymkode: 5c93f...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja det har jeg gjort, men jeg skal ha avspasering. Og det får man visst ikke under streik. Veldig surt når man har brukt 50 000 på tur. Nå satser jeg på at det ikke blir streik, men tror faktisk heller jeg risikerer eksklusjon enn å miste de pengene. Aå mye sparer man aldri inn på streik. 

Anonymkode: 545ca...54b

Kanskje litt sent for ditt tilfelle, men vi oppfordrer alle til å endre fra avspasering til ferie før streiken starter. Du får ikke tatt avspasering under en streik. 

Endret av mmd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mmd said:

Kanskje litt sent for ditt tilfelle, men vi oppfordrer allmentilstand p endre fra avspasering til ferie før streiken starter. Du får ikke tatt avspasering under en streik. 

Det er en veldig rar regel. Så hvis to kolleger har bestilt tur sammen, den ene med ferie og den andre med avspasering, så kan den ene dra, mens den andre må stå streikevakt eller sitte hjemme i påvente av eventuelle møter? Hva mener du med allmentilstand? 

Anonymkode: 545ca...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en veldig rar regel. Så hvis to kolleger har bestilt tur sammen, den ene med ferie og den andre med avspasering, så kan den ene dra, mens den andre må stå streikevakt eller sitte hjemme i påvente av eventuelle møter? Hva mener du med allmentilstand? 

Anonymkode: 545ca...54b

Rar regel kanskje, men den er en av mange praktiske forhold som sentrale parter blir enige om i forkant av en streik. Noen inngås hver år, andre regler finnes i f.eks tjenestetvistloven. Denne aktuelle regelen er veldig gammel  jeg har vært involvert i streikeforberedelser i 13-14 år, alltid vært slik  

Nb! Streikevakt, møter og streikearrangementer = jobben din mens en streik pågår. Din fagforening/hovedsammenslutning=din arbeidsgiver. 
 

i tilfellet du nevner kan den som har avtalt ferie reise, mens den som har planlagt avspasering ikke kan reise. 

(allmenntilstand = autokorrektur)

Endret av mmd
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mmd said:

i tilfellet du nevner kan den som har avtalt ferie reise, mens den som har planlagt avspasering ikke kan reise. 
 

Og det er sikkert ikke noe man får igjen på forsikringen? Hva skjer hvis en har søkt noen dager ferie, og så noen dager avspas? Kan man reise på ferie, men må så reise hjem før avspaseringen tar til? 

Anonymkode: 545ca...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner forresten ei som skal til Australia i sommer med godkjent avspasering, så lenge får vi for hennes skyld håpe ikke streiken varer 😅 Men rart man aldri hører om sånne tilfeller, dette må da skjer mange hver gang det er en stor streik. Og nordmenn er jo ellers fremme i media omtrent med en gang de ikke fikk matkupong på 50 kroner.

Anonymkode: 545ca...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det har jeg gjort, men jeg skal ha avspasering. Og det får man visst ikke under streik. Veldig surt når man har brukt 50 000 på tur. Nå satser jeg på at det ikke blir streik, men tror faktisk heller jeg risikerer eksklusjon enn å miste de pengene. Aå mye sparer man aldri inn på streik. 

Anonymkode: 545ca...54b

Ville bare meldt meg ut av forbundet og inn igjen når streiken er over.

Anonymkode: ec555...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville bare meldt meg ut av forbundet og inn igjen når streiken er over.

Anonymkode: ec555...0de

Det har man ikke lov til.

Anonymkode: 545ca...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og det er sikkert ikke noe man får igjen på forsikringen? Hva skjer hvis en har søkt noen dager ferie, og så noen dager avspas? Kan man reise på ferie, men må så reise hjem før avspaseringen tar til? 

Anonymkode: 545ca...54b

Dekker forsikringen din streik? 
Min reiseforsikring dekker ikke det. 

Og ja, du kan avvikle avtalt ferie som vanlig, avspasering kan du ikke avvikle. Om du booker om så du reiser hjem etter feriedagene er brukt, så er det greit. 

Anonymkode: 957d9...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ja, du kan avvikle avtalt ferie som vanlig, avspasering kan du ikke avvikle. Om du booker om så du reiser hjem etter feriedagene er brukt, så er det greit. 

Anonymkode: 957d9...fbc

Utrolig. Nå ble det takk og lov ikke streik i mitt område. Så da har jeg lært til neste år at i den mest aktuelle streikesesongen søkes det ferie og ikke avspasering. :) 

Anonymkode: 545ca...54b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke ble streik for TS, og det dermed løste seg for hennes del.

Men lurer av ren nysgjerrighet, hva hadde skjedd dersom TS (eller noen andre) ble tatt ut i streik og valgte å reise bort, med avspasering?
Det er ganske ille at en planlagt tur, hvor mange tusen går tapt, skal kanselleres. Totalbelastningen for en enkelt person blir da særdeles stor.

Anonymkode: 560ae...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at det ikke ble streik for TS, og det dermed løste seg for hennes del.

Men lurer av ren nysgjerrighet, hva hadde skjedd dersom TS (eller noen andre) ble tatt ut i streik og valgte å reise bort, med avspasering?
Det er ganske ille at en planlagt tur, hvor mange tusen går tapt, skal kanselleres. Totalbelastningen for en enkelt person blir da særdeles stor.

Anonymkode: 560ae...1f5

Ja, hadde vært greit å vite. Nå går jo Akademikerne og Unio ut i streik, og det må jo være mange etter hvert som havner i den situasjonen. Ville jo trodd det ikke var helt firkantet, eller at man evt kunne få disp til å reise uten streikebidrag, men sannelig om jeg vet. Virker underlig at det skal få så store konsekvenser å ha søkt "feil" type fri. Men uansett vil man jo tape mye på å miste streikebidrag også. 

Anonymkode: 545ca...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegt skal streike fra mandag, og er så glad for at jeg har søkt om og fått godkjent en helgetur til London, med fredag i neste uke og påfølgende mandag som feriedager.

Vi fikk i alle fall info i god tid info fra fagforeningen om at man måtte melde inn feriedager før streiken, for å unngå problemer på den måten.

Anonymkode: b68b5...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som har vært ute i streik, hvor ofte må man stille på streikevakter? Står man hele dager utenfor arbeidsplassen? Blir man streikevakt på full tid hvis man er eneste organiserte? 

Og en annen ting, vi har fått beskjed om at vi ikke kan reise bort under streiken. Gjelder dette også reiser som er kjøpt og betalt, uansett pris? 

Anonymkode: 545ca...54b

Hvis reisen var avtalt før streiken så kan du selvfølgelig dra, da har du godkjente feriedager.

Anonymkode: 4f11c...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi fikk i alle fall info i god tid info fra fagforeningen om at man måtte melde inn feriedager før streiken, for å unngå problemer på den måten.

Anonymkode: b68b5...d41

Fikk dere spesifikt beskjed om å søke feriedager og ikke avspasering? Evt endre avspasering til ferie hvis det var søkt for lenge siden?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis reisen var avtalt før streiken så kan du selvfølgelig dra, da har du godkjente feriedager.

Anonymkode: 4f11c...cc5

Men det ser jo faktisk ikke sånn ut i reglene hvis de følges slavisk, så hadde vært interessant å høre fra noen som har stått i problemstillingen. 

Anonymkode: 545ca...54b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...