Gå til innhold

Vi har kjøpt bobil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig er drømmen gått i oppfyllelse, og vi har kjøpt en helt strøken brukt bobil fra 2012. Planen er å ta en ordentlig roadtrip sydover til høsten. 

Om dere har noen gode tips og triks til bobiltur blir jeg veldig glad! Skal ha med hunden, og kanskje katten (skal øve litt i sommer og se hvordan han trives). 

Er det noen campingplasser dere vil anbefale nedover i europa? Vi er glade i skog og natur, ikke veldig glade i storby (bortsett fra at vi tar sikte på Disneyland Paris). 

Noen smarte ting man bør ha med seg? 

Ps, samboeren min er bilmekaniker, og vi er klar over at ting vil gå i stykker. Vi kjøpte en som det er enkelt å tak i deler til :)

Anonymkode: 16d56...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktigste bobilrådet: Bruk bakspeilet! Ikke kjør så jævlig sakte og ukonsentrert at folk bak deg går bananas.

IMG_20240522_183346.jpg.7d2575c9d747b7806f12e082594cc7a9.jpg

Anonymkode: 99359...768

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør hovedveien gjennom Tyskland, det prøvde vi og det var bare helt grusomt. Hjem fra Paris kjørte vi gjennom Nederland og oppover, nydelige greie veier, fin natur.

Anonymkode: bf6b0...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 23.43):

Viktigste bobilrådet: Bruk bakspeilet! Ikke kjør så jævlig sakte og ukonsentrert at folk bak deg går bananas.

IMG_20240522_183346.jpg.7d2575c9d747b7806f12e082594cc7a9.jpg

Anonymkode: 99359...768

Jeg bor ytterst i Lofoten, og vet (desverre) godt hva du mener. Jeg er normalt en av de bak som går bananas haha

Anonymkode: 16d56...b3c

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye!!!! Har ikke så mye råd å komme med, men misunnelig er jeg!!! Dere får nok kjempefine turer sammen. Drømmer om dette selv!!!

Anonymkode: 60311...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg bor ytterst i Lofoten, og vet (desverre) godt hva du mener. Jeg er normalt en av de bak som går bananas haha

Anonymkode: 16d56...b3c

På Å? Ah, skitt, har bodd på Reine og bor nå naturskjønt på Vestlandet. Bobiler og campingvogner har jeg helt opp i halsen. Disse rullende festivaldoene, stinkende hvite isoporkasser som forsøpler landskapet og bidrar ingenting til fellesskapet, vil jeg helst ha forbudt. Men, til hver sin glede, vel.

Anonymkode: 99359...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobil hadde vært sillsmissegrunn her i huset, men lykke til!

Anonymkode: 6baa4...c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 20.11):

og vi har kjøpt en helt strøken brukt bobil fra 2012

Kondolerer

Anonymkode: ea30a...c42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg til mange fine turer i bobilen. Vi er på vår 4.sesong og storkoser oss. Har sett så utrolig mange fine steder  

Anonymkode: ab5be...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å behandle hunden (og katten?) med flåttmiddel før avreise!

Sørøver i Europa er husflåtten utbredt. Og om du får den med tilbake til Norge og den kommer seg innendørs, er den omtrent umulig å bli kvitt! Da må skadedyrfirma tilkalles, og det kan bli meget dyrt.

https://flattsenteret.no/2024/03/husflatt/

https://www.vetinst.no/sykdom-og-agens/husflått-rhipicephalus-sanguineus

Anonymkode: 96dc8...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Invester i god madrass om den ikke har det. Woolbed- overmadrass eller et elektrisk varmeteppe er deilig når det er litt kjølig. (Det første også deilig om det er så varmt at det blir svett og klamt.) Ellers trenger man forunderlig lite. Vi har ikke bobil engang, men camper med liten van. Mer som et rullende telt. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 15.36):

Bobil hadde vært sillsmissegrunn her i huset, men lykke til!

Anonymkode: 6baa4...c23

Det der «bobil er harry» greiene er enten gammeldags, eller så er det fortsatt et urbant østlandsfenomen av noe jåleri. Det beste med å flytte fra en stor by på østlandet var at jeg ikke har hørt sånne utsagn siden jeg dro. Jeg har flytttet til den delen av landet hvor de fleste har en campingvogn i hagen, og de brukes som ekstra soverom for gjester, og base for jakt og friluftsliv.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naos skrev (1 minutt siden):

Det der «bobil er harry» greiene er enten gammeldags, eller så er det fortsatt et urbant østlandsfenomen av noe jåleri. Det beste med å flytte fra en stor by på østlandet var at jeg ikke har hørt sånne utsagn siden jeg dro. Jeg har flytttet til den delen av landet hvor de fleste har en campingvogn i hagen, og de brukes som ekstra soverom for gjester, og base for jakt og friluftsliv.  

Føler det fremdeles er utbredt å tenke at camping er harry. Da vi begynte å campe var det faktisk en felles beslutning om å bli mer "harry", for det virket enormt mye kjekkere enn å være så A4- ordentlige. "Jeg skal bli mer harry i mitt neste liv, for det virker å være utrolig gøy." sa jeg til min kjære. "Hvorfor vente til neste liv?" svarte han. Så vi hoppet i det. En av våre beste beslutninger. Vi har hatt enormt mange fantastiske opplever etter det. 🥰

Jeg skal være harry heretter så lenge vi har helse til det. 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! Bobil er herlig, av og til er det såå deilig å slippe å sitte på flyplasser, sitte i trange fly og å stå i kø alle veier. Vi har reist mye med fly før og jeg ble skikkelig lei. Nå koser vi oss på tur i bobil, men begge elsker kjøreturer da. Vi har en nokså ny og stor bobil, kan ikke helt se hvor den stinker (jf innlegg lengre opp her) 😅 Holder tempoet til resten av trafikken, handler på butikker vi kjører forbi, betaler for oss på parkeringer /campinger, spiser ute osv så legger igjen penger gjør vi også. Det er ikke akkurat gratis å ha bobil, om noen tror det.

Anonymkode: a9e76...1ca

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er pensjonist og lever alene etter at jeg ble enke for en del år siden. De siste årene har jeg hatt en bobil av ganske enkel type (VW) som jeg har brukt mye i den varme årstiden, mest alene, men av og til sammen med min søster. Jeg tror jeg legger igjen en del penger der jeg reiser i form av innkjøp, kafébesøk etc. Egentlig bare en enkel "varebil" som kan kjøres med normal hastighet på de fleste norske veier. Absolutt ingen stinkende "isoporkasse". Ja vel, jeg har ikke toalett i bilen. Der det er mulig benyttes selvfølgelig offentlige toaletter og toaletter på kjøpesentra, bensinstasjoner etc. Der det ikke finnes, benyttes en spade til å grave et hull. Og om man tisser bak bilen, legges papiret i søppelposen.

Anonymkode: b231a...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondulerer

Anonymkode: 82351...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...