AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 På jobben min har vi fleksitid med en kjernetid. Noen dager velger jeg å bruke plusstid på å jobbe kort dag, altså kun kjernetiden. I dag ble jeg kalt inn til sjefen. Sjefen sa at noen hadde rapportert meg og at det ikke var lov å gjøre det slik jeg gjør det. Fleksitiden var visst ment som at man kan velge når man jobber sine 7,5 timer per dag, og at man ikke kan jobbe lengre en dag og kortere en annen. Og det var folk som mente at jeg ikke jobbet det jeg skulle. Jeg mener at jeg har mitt på det rene og jeg har ført en oversikt over fleksien i ca 10 år. Jeg skriver ned når jeg kommer og når jeg drar hver dag og lagrer i et månedlig excel-ark. Jeg sendte excel-arket for så langt i mai til ham. Hørte ikke mer etterpå, men det var allerede på slutten av dagen. Altså... når jeg tenker over dette møtet så blir jeg litt forbannet at sjefen prøver å ta fra meg denne rettigheten. Hvis han går videre med dette, kan jeg ikke ta det med HR eller eventuelt arbeidstilsynet? Arbeidsmiljøloven sier jo at man har rett på fleksitid når det kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for bedriften. Eventuelt andre forslag til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: 41dd1...f76
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Snakk med tillitsvalgt hvis du er fagorganisert. Anonymkode: 2fc2e...13e 12 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Fleksitid er ingen rettighet eller noe man krav på. Arbeidsgiver har full styringsrett på dette. Anonymkode: 39b4a...5a5 19 4
Diskulis Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Skal ikke påstå regelverket er likt for alle arbeidsplasser. Men uten tvil oppfatter jeg at flexitid kan benyttes ikke bare på ulike dager, men ulike uker og måneder. Så lenge man er der i kjernetid, og til møter og andre fastpunkter man forventes å stille i, så er hele poenget med flexitid at man kan tilpasse jobben til livet øvrig. Hvis det på jobben din er ugunstig at folk flytter på arbeidstiden sin mellom dager, vil jeg påstå det er en arbeidsplass som ikke bør tilby flexitid. Jeg benytter flexitiden til å jobbe mindre i barneuker, og mer i barnefrie uker. I tillegg bygge meg opp fridag til skolefri-dager etc så jeg slipper ta ulønnet fravær. Hos oss er det en egen kvote i lønnssystemet for flexitid. Fører pluss og minus der, og kravet til leder er at den kontoen holder seg under et visst antall timer pluss og minus, og han sjekker ved årsslutt (og stort sett et par ganger til i året) at ingen er utenfor de grensene. Hvis man bryter grensene, eller ikke er på jobb i kjernetid/til viktige møter, kan man få advarsel om at man utnytter ordningen. Etter to advarsler kan tilbudet inndras. 12 9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Hos oss kan man bruke den til å gå tidlig ved behov og jobbe inn ihvertfall 🙈 Anonymkode: 6f497...0b2 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 Finn ny jobb. Du fortjener bedre enn et arbeidsmiljø der kollegaer anklager deg på den måten. Jobber med fleksitid er gjerne kunnskapsjobber der hva som blir levert er viktigere enn hvor mange timer det tar. At sjefen din ikke anerkjenner at de beste ideene kan komme andre steder/tider enn på kontoret i arbeidstiden sier mye. Det er drepen for min motivasjon å føle meg overvåket og med så lite tillit. Anonymkode: 91d65...97c 13 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 Er dette i det offentlige? Da er det jo standard å ha kjernetid 9-14:30 (eller 15) og at man kan komme og gå som man vil så lenge man er på plass i kjernetiden. Fleksitid gir fleksibilitet til å jobbe kort en dag og lengre en annen dag. Så jeg lurer veldig på hva ordningen er på din arbeidsplass, hvor kollegaer attpåtil rapporterer deg. Anonymkode: ff928...c06 15
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 Hos oss skal fjerning av fleksitid drøftes med fagforeningen, så ville tatt kontakt med dem for en samtale. Anonymkode: 9f724...106 6
Gjest issoras Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 (endret) Men hvis du har registrert alt dette i et eget regneark, og dere ikke har et felles system så høres det jo ut som arbeidsplassen ikke praktiserer flexitid i form av at man kan jobbe kort og lang dag. Jeg syns det er litt rart å ikke ha avklart dette med noen på ti år? Hva står i personalhåndbok og diverse da? Siden du refererer til AML: Ordningen gir arbeidstakeren mulighet til selv å avgjøre når på dagen arbeidstiden skal legges, innenfor visse rammer. Fleksitid kan også innebære at arbeidstakerne kan innarbeide ekstra arbeidstid som så kan avspaseres på et senere tidspunkt, i samråd med arbeidsgiver. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/fleksibel-arbeidstid/ Endret 23. mai 2024 av issoras
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 Vi har kjernetid mellom 9 og 15, da må vi være på kontoret. Men vi skal jobbe hver dag 8 timer, noe annet må avtales. Du har tatt deg friheter ift det som har vært normen på alle mine arbeidsplasser. Anonymkode: a1085...b74 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 Det kommer helt an på hvor lang avregningstid dere har og hvilke rammer dere har for flexitiden. Noen har for eksempel slik at man i løpet av en uke skal ha jobbet så mange timer en gjennomsnittlig uke innehar, men andre har flere måneder avregningstid. Også har vi de som har kjernetid, men også at man ikke kan starte arbeidsdagen tidligere enn feks. kl. 06.30 og avslutte senest 18.30. Det er som regel heller ikke lov til å jobbe flere timer enn det arbeidsmiljøloven tilsier. Litt usikker på hvor mange timer det er snakk om pr uke/måned. Anonymkode: b4933...e91
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har kjernetid mellom 9 og 15, da må vi være på kontoret. Men vi skal jobbe hver dag 8 timer, noe annet må avtales. Du har tatt deg friheter ift det som har vært normen på alle mine arbeidsplasser. Anonymkode: a1085...b74 Samme her Anonymkode: dd31e...d8e
Mt3 Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 Han vil jo tydeligvis ikke ta fra deg fleksitid, men han gjør deg oppmerksom på at din måte å ta ut fleksitid ikke er slik bedriften mener det skal gjøres. Dere har fastsatt kjernetid der du må være på jobb, også kan du selv velge hvor mye du jobber før eller etter den fastsatte tiden så lenge det blir 7,5time pr dag. Rart de ikke har tatt tak i det tidligere om du har jobbet der i 10år, og brukt fleksitid på samme måte hele tiden. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fleksitid er ingen rettighet eller noe man krav på. Arbeidsgiver har full styringsrett på dette. Anonymkode: 39b4a...5a5 Stemmer, dersom man jobber på et sted uten tariffavtale. På seriøse virksomheter, med tariffavtale, er slikt som bl.a. fleksitid forhandlet mellom fagforeninger og arbeidsgiver. Anonymkode: d962d...edf 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 Men har dere ikke timeføring? Vi har fleksitid og logger oss inn og ut. Mål å jobbe 37.5 time per uke. Sjefen min bryr seg lite om fleksing, men ikke ønskelig med mye overtid selvsagt. Får du gjort det du skal og har du mye overtid? Anonymkode: 1ccaa...49e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 Sjefen må jo ha regelverket skriftlig et sted. Anonymkode: 1dcac...c5a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På jobben min har vi fleksitid med en kjernetid. Noen dager velger jeg å bruke plusstid på å jobbe kort dag, altså kun kjernetiden. I dag ble jeg kalt inn til sjefen. Sjefen sa at noen hadde rapportert meg og at det ikke var lov å gjøre det slik jeg gjør det. Fleksitiden var visst ment som at man kan velge når man jobber sine 7,5 timer per dag, og at man ikke kan jobbe lengre en dag og kortere en annen. Og det var folk som mente at jeg ikke jobbet det jeg skulle. Jeg mener at jeg har mitt på det rene og jeg har ført en oversikt over fleksien i ca 10 år. Jeg skriver ned når jeg kommer og når jeg drar hver dag og lagrer i et månedlig excel-ark. Jeg sendte excel-arket for så langt i mai til ham. Hørte ikke mer etterpå, men det var allerede på slutten av dagen. Altså... når jeg tenker over dette møtet så blir jeg litt forbannet at sjefen prøver å ta fra meg denne rettigheten. Hvis han går videre med dette, kan jeg ikke ta det med HR eller eventuelt arbeidstilsynet? Arbeidsmiljøloven sier jo at man har rett på fleksitid når det kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for bedriften. Eventuelt andre forslag til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: 41dd1...f76 Sjefen din har rett. Fleksitid har ingenting med plusstid å gjøre. Du skulle ha jobbet 7,5 t daglig, med mindre du hadde avtalt annet med sjefen din Anonymkode: 30c8b...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 Vi har også fleksitid og trenger ikke jobbe 8 timer hver dag. Vi må bare passe på at vi ikke har for mye minustid pr mnd. Det er et gitt antall timer. Husker ikke eksakt tallet, men aller helst skal vi gå i null hver mnd. Anonymkode: a5d7f...bfb 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 Vi har også flexitid på min jobb. Styrer dagen min absolutt helt selv, og også hvor lenge jeg jobber. Om jeg vil logge ut kl 11 en dag, så gjør jeg det. MEN om telefonen ringer kl 13.00 den samme dagen, så tar jeg den. Eventuelt sender en sms og spør om det kan vente til dagen etterpå. Jobber som avdelingsleder i kommunen. Har nok egentlig kjernetid fra 9-14.30, men den har ingen brydd seg om. Avregnes 1. januar og 1. juli, kan da ha maks 45 timer i pluss, og 10 timer i minus. Eventuelle timer i pluss som overstiger 45, slettes på disse datoene. Om jeg våkner opp en mandag f. eks og kjenner at helga var litt kort, så legger jeg bare inn at jeg avspaserer denne dagen. Trenger ikke spørre noen om å ta fri, men må selvsagt sjekke at jeg ikke har møter jeg skal være med på denne dagen. Det skal sies at jobben som avdelingsleder er veldig fri, til tider for fri. Har ulike lokasjoner jeg er leder for, i tillegg til møter rundt omkring i byen.. Så ingen vet egentlig hvor jeg er. Har offentlig kalender som alle kan gå inn å se på, men ikke alltid like lett å vite hvor jeg er eller hva jeg gjør. Treffer min leder igjen ca 1 gang i uka, og snakker svært sjelden med henne utenom dette tidspunktet. Men det er «frihet under ansvar» som hun sier. Til tider føles det ut som jobben kveler meg, men fordelene er såpass store at jeg tipper jeg blir værende en god stund i denne jobben 😁 Anonymkode: 93267...7dd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå