Gå til innhold

Ferievikarer ansettes i 50-80% stillinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste faste jobber i 100% stilling.

Når ferievikarene skal inn, blir de gjerne ansatt i alt fra 50 til 80 % stillinger. IKKE 100%. (Jeg vet ikke om hver enkelt ferievikar har det slik, men svært mange, iallefall.)

Jeg leste på "sticos" (hva enn det er) følgende:

Quote

I Norge er hovedregelen at arbeidstaker skal ansettes i heltidsstilling (100 % stilling). (...)

Forut for at arbeidsgiver kan ansette en arbeidstaker på deltid, må arbeidsgiver skrive ned hvorfor det i det konkrete tilfellet er behov for å fravike hovedregelen om ansettelse på heltid. Behovet for deltidsansettelse kan skyldes forhold på arbeidsgivers side eller på arbeidstakers side.

Jeg tror tenkningen til bedriften er at disse kan nå brukes til å sette inn der det oppstår "hull"/sykdom, slik at de ikke går over 100 % og dermed ikke får overtid. 

Er dette helt grei praksis, eller er det en litt scummy greie bedriften driver med?

Anonymkode: d7e72...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste faste jobber i 100% stilling.

Når ferievikarene skal inn, blir de gjerne ansatt i alt fra 50 til 80 % stillinger. IKKE 100%. (Jeg vet ikke om hver enkelt ferievikar har det slik, men svært mange, iallefall.)

Jeg leste på "sticos" (hva enn det er) følgende:

Jeg tror tenkningen til bedriften er at disse kan nå brukes til å sette inn der det oppstår "hull"/sykdom, slik at de ikke går over 100 % og dermed ikke får overtid. 

Er dette helt grei praksis, eller er det en litt scummy greie bedriften driver med?

Anonymkode: d7e72...04d

Hvilken stilling jobber de de skal vikariere for da? Er det like stort behov på sommeren som ellers i året? De fleste vikarer tar vel en time for en time uansett. Hadde ikke 100% stilling i sommerjobb når jeg var ung , hadde flere jobber. Våre vikarer har ikke 100% , de skal jo ikke på morgenmøter osv , ikke er det travelt i fellesferien heller. 

Anonymkode: cc83e...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det har blitt gjort aktivt på sykehjem for å ha noen å gå på om det blir sykdom uten å måtte betale mer. Veldig kjipt å være f.eks student og ønske å jobbe mest mulig og ikke få mer enn maks 80%, men skjønner arbeidsgiver også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hva som ansettes fast, og hva som ansettes i midlertidig stilling. Midlertidig stilling skal dekke ett midlertig behov, og det midlertidige behovet er ikke alltid 100%.

Selv om de vikarierer for noen som jobber 100% så er det ikke sikkert feriekabalen utløser ett behov for vikar i 100% stilling.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 .............

Endret av HylendeApe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsynlig for å holde ansatte "sultne" slik at de trenger timene og stiller opp hvis noen blir syke.

Så blir arbeidsgiverne rasende når det viser seg at det ikke funker, og de deltidsansatte ikke stiller når det trengs sykevikarer😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...