AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Lurer på et par ting angående arv, som kanskje noen her med litt kompetanse på arverett enkelt kan svare på😊 Min far er gift med en som ikke er min mor. Hun har 4 voksne barn fra et tidligere ekteskap. Når min far dør, hvordan blir arv da fordelt? Min far og hans kone eier et hus sammen, som min far sin kone «selvfølgelig» blir boende i om min far går bort før henne. Så spørsmålet blir vel da kanskje: hvordan blir arv fordelt når de begge er gått bort? Blir 50% av arven etter dem da til meg og 50% til hans kone sine 4 barn? Blir det 5 like andeler? Jeg er ganske blank på dette. Arver hennes 4 barn min far? Eller deler de 4 på 50% av deres totale arv? Arven i dette tilfellet er huset (verdien) de bor i. De har ikke noe annet av vesentlig verdi. Så om huset deres selges da de er gått bort, hvordan fordeles pengene fra salget? Så vidt jeg vet er det ikke noe testamentet. Anonymkode: cdbc8...d3f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min far og hans kone eier et hus sammen, som min far sin kone «selvfølgelig» blir boende i om min far går bort før henne. Så spørsmålet blir vel da kanskje: hvordan blir arv fordelt når de begge er gått bort? Blir 50% av arven etter dem da til meg og 50% til hans kone sine 4 barn? Blir det 5 like andeler? Jeg er ganske blank på dette. Arver hennes 4 barn min far? Eller deler de 4 på 50% av deres totale arv? Arven i dette tilfellet er huset (verdien) de bor i. De har ikke noe annet av vesentlig verdi. Så om huset deres selges da de er gått bort, hvordan fordeles pengene fra salget? Det er ingen selvfølge at kona skal sitte i uskifte. Om de er smarte, har de en forsikring på hverandre som dekker en evt arv. Jeg hadde aldri gått med på at ikke arveoppgjøret blir tatt med en gang. Kona har ingen rettighet til det siden der er særkullsbarn (deg), det har heller ikke din far siden hun har sine særkullsbarn. Huset arves etter eierforhold. Om de eier huset 50/50, er det hver av disse som fordeles til arvinger. Hun har fire, så de 50% deles da på de fire. Sitat Ektefellen har rett til en firedel av arven når det er livsarvinger etter arvelateren, men ektefellen har uansett rett til en minstearv på 4G ved arvefallet. Sitat § 50.Livsarvingenes pliktdelsarv To tredeler av formuen etter arvelateren er pliktdelsarv for livsarvingene. Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 15 ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet til hvert av arvelaterens barn eller hvert barns linje. Her har du arveloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 Anonymkode: 5163e...679 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen selvfølge at kona skal sitte i uskifte. Om de er smarte, har de en forsikring på hverandre som dekker en evt arv. Jeg hadde aldri gått med på at ikke arveoppgjøret blir tatt med en gang. Kona har ingen rettighet til det siden der er særkullsbarn (deg), det har heller ikke din far siden hun har sine særkullsbarn. Huset arves etter eierforhold. Om de eier huset 50/50, er det hver av disse som fordeles til arvinger. Hun har fire, så de 50% deles da på de fire. Her har du arveloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 Anonymkode: 5163e...679 Takk for godt svar. Anonymkode: cdbc8...d3f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Skifter de når han dør arver hun 1/4, minst 4g. Sitter hun i uskifte til hun dør får hans livsarvinger 50% og hennes 50% av uskifteboet. Anonymkode: 3a207...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Hvis han dør først, kan (bør) du kreve skifte av din fars dødsbo. Da arver hun 25% av det han eier, mens du arver 75% av det han eier. Dersom hun vil kjøpe din andel av huset, må hun altså betale deg 3/8 av husets totale verdi. Det hun eier når hun da dør, går til hennes barn. Du får ingenting etter henne siden din fars bo da er oppgjort. Dersom du tillater at ikke skiftet blir gjort umiddelbart, altså sitte i uskifte, så blir ingenting fordelt før hun dør. Da vil halvparten av det totale gjenværende boet gå til deg, mens den andre halvparten går til hennes barn, som de må dele seg i mellom. Anonymkode: e15b8...178 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå