AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Del Skrevet 22. mai 2024 Ble henvist videre da jeg fant en kul i brystet. Jeg har tatt ultralyd, mammografi og biopsi. De fant 5 kuler. Fikk en uke etter det en tlf om at svarene var uklare og de ville ta MR og en til biopsi for å være sikker på hva det er. Jeg er i 20 årene forresten. jeg har blitt innkalt til samtale med lege om 1,5 uke for å få vite svarene. Men det jeg leser på Google er at det ikke er vanlig med så mange undersøkelser som jeg har hatt og at man bare henviser videre til MR om det er mistanke om kreft. Når jeg har spurt legen om det ser ut som kreft har de bare svart at de ikke vet enda. Men utifra hvor mye greier det har vært, så ser det jo for meg ut som om jeg kan ha kreft. Men at de bruker MR for å sjekke omfanget av det før de forteller det til meg. Hvis alt så bra ut så hadde de vel sett det etter første runde? Å bare ringt? Helt forferdelig å gå rundt å vente på svar… Noen med lignende erfaringer? helt desperat her.. Anonymkode: 7aa8d...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Del Skrevet 23. mai 2024 Kjøre deg. Dette er tøft å stå i - og jeg skjønner godt at du er redd. Har du fortalt dette til familie slik at de kan støtte deg? De sjekker deg ekstra for å kunne være 100% sikker. Og det er viktig ❤️ Jeg har vært gjennom samme prosess. Det er skremmende, særlig når man er så ung. Kjemp deg gjennom de neste dagene sammen med de du er mest trygg på ❤️ Anonymkode: 29276...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Del Skrevet 23. mai 2024 Ja har mange som støtter opp heldigvis. Hadde du også MR, var det kreft? Anonymkode: 7aa8d...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #4 Del Skrevet 24. mai 2024 Høres tøft ut det du står i nå. Jeg var igjennom noe av det samme for noen måneder siden. Det er biopsiene som gir dem svaret på om dette er kreft eller ikke. MR brukes for å finne svulster de ikke ser på mammografi eller ultralyd. Hos meg oppdaget de en ny kul på MR, som det i etterkant ble tatt biopsi av. Den hadde de ikke sett på mammografi eller ultralyden. Det er utrolig tøft å vente på svar. Jeg opplevde at de ikke sa noe som helst før de hadde svarene på biopsien. Fikk noen småhint om at dette ikke så bra ut osv, men måtte vente til saken min hadde vært opp til vurdering i et tverrfaglig møte (kreftlege, røntgen og kirurg) før jeg fikk beskjed om resultatet av utredningen. Du kan eventuelt høre om når din sak skal opp. Lykke til og håper at de ikke finner noe! Anonymkode: d45e9...98f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingridad Skrevet 24. mai 2024 #5 Del Skrevet 24. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Høres tøft ut det du står i nå. Jeg var igjennom noe av det samme for noen måneder siden. Det er biopsiene som gir dem svaret på om dette er kreft eller ikke. MR brukes for å finne svulster de ikke ser på mammografi eller ultralyd. Hos meg oppdaget de en ny kul på MR, som det i etterkant ble tatt biopsi av. Den hadde de ikke sett på mammografi eller ultralyden. Det er utrolig tøft å vente på svar. Jeg opplevde at de ikke sa noe som helst før de hadde svarene på biopsien. Fikk noen småhint om at dette ikke så bra ut osv, men måtte vente til saken min hadde vært opp til vurdering i et tverrfaglig møte (kreftlege, røntgen og kirurg) før jeg fikk beskjed om resultatet av utredningen. Du kan eventuelt høre om når din sak skal opp. Lykke til og håper at de ikke finner noe! Anonymkode: d45e9...98f Jeg venter også på svar. Men hvis de ser tegn til kreft har de vel plikt til å si fra med en gang? var det kreft du hadde? Endret 24. mai 2024 av Ingridad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #6 Del Skrevet 24. mai 2024 Nettopp vært gjennom det samme, ikke kreft Anonymkode: 4492d...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingridad Skrevet 24. mai 2024 #7 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp vært gjennom det samme, ikke kreft Anonymkode: 4492d...9ed Okey, så bra😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #8 Del Skrevet 24. mai 2024 Ingridad skrev (1 time siden): Jeg venter også på svar. Men hvis de ser tegn til kreft har de vel plikt til å si fra med en gang? var det kreft du hadde? Nei, de gir sjelden noen en kreft diagnose uten å være 100% sikker, etter at alle prøvene er tatt. Anonymkode: 29276...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #9 Del Skrevet 24. mai 2024 Det som gjør meg nervøs er at det har blitt så mange undersøkelser. Da kan det jo være at de har sett noe mistenkelig, og derfor måttet undersøke videre. Men som det ser ut som her ser det ut som noen av dere også har hatt flere undersøkelser enn «standaren», men ikke fått påvist kreft. Så det er isåfall beroligende. Anonymkode: 7aa8d...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #10 Del Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det som gjør meg nervøs er at det har blitt så mange undersøkelser. Da kan det jo være at de har sett noe mistenkelig, og derfor måttet undersøke videre. Men som det ser ut som her ser det ut som noen av dere også har hatt flere undersøkelser enn «standaren», men ikke fått påvist kreft. Så det er isåfall beroligende. Anonymkode: 7aa8d...3e7 Prøv å snu på det. Prøv å tenk at det er bra at de sjekker grundig. Det værste som kan skje er at man overser kreft og forstadier. Prøv å tenk at dette er viktig, selv om det er steintøft. Anonymkode: 29276...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #11 Del Skrevet 3. juni 2024 Til info/oppdatering: så var det forstadie til brystkreft, så operasjon og strålebehandling venter. Selv om det er sjeldent er det mulig også for en i 20 årene. Anonymkode: 7aa8d...3e7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Til info/oppdatering: så var det forstadie til brystkreft, så operasjon og strålebehandling venter. Selv om det er sjeldent er det mulig også for en i 20 årene. Anonymkode: 7aa8d...3e7 God bedring ❤️❤️ sender deg en stor varm klem ❤️ Anonymkode: 29276...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Del Skrevet 4. juni 2024 Føler med deg ♥️ Da er du inne i ei tøff tid. Håper du blir kvitt kreften så fort som mulig, og at behandlingen går greit tross alt. Klem ♥️ Anonymkode: 27cec...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Del Skrevet 12. juni 2024 ❤️❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: f014e...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Hei . Fant denne tråden da jeg går igjennom det samme som TS for øyeblikket. Må inn igjen for biopsi etter mammografi/UL og MR. Hvordan går det med deg nå TS? Anonymkode: a777e...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 0.13): Ble henvist videre da jeg fant en kul i brystet. Jeg har tatt ultralyd, mammografi og biopsi. De fant 5 kuler. Fikk en uke etter det en tlf om at svarene var uklare og de ville ta MR og en til biopsi for å være sikker på hva det er. Jeg er i 20 årene forresten. jeg har blitt innkalt til samtale med lege om 1,5 uke for å få vite svarene. Men det jeg leser på Google er at det ikke er vanlig med så mange undersøkelser som jeg har hatt og at man bare henviser videre til MR om det er mistanke om kreft. Når jeg har spurt legen om det ser ut som kreft har de bare svart at de ikke vet enda. Men utifra hvor mye greier det har vært, så ser det jo for meg ut som om jeg kan ha kreft. Men at de bruker MR for å sjekke omfanget av det før de forteller det til meg. Hvis alt så bra ut så hadde de vel sett det etter første runde? Å bare ringt? Helt forferdelig å gå rundt å vente på svar… Noen med lignende erfaringer? helt desperat her.. Anonymkode: 7aa8d...3e7 Uansett hvilke svar du får her, så er det spekulasjoner og noe du ikke skal forholde deg til. Din situasjon er unik, om andre har tilsvarende eller lignende erfaring så betyr ikke det at dere har samme problem inne i kroppen, ha det med deg videre når du leser i tråden din. Når du er ung, er det vanskelig å slå fast hva du har med mammografi, fordi strukturene i brystet gjør det vanskelig å tolke mamografibilder. Derfor blir det gjort ultralyd. For å være enda sikrere på hva de ser, så sender de deg til MR og andre røntgenbildeundersøkelser. Men jeg uroer meg ikke så mye over situasjonen din, fordi det er tatt biopsi, fnac? Hadde der vært noe, så hadde du fått en telefon for mange, mange timer siden, og hadde vært på cellegift eller satt opp til kirurgi for lengst. Anonymkode: 2cfbc...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden Gammel tråd! Anonymkode: 2cfbc...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gammel tråd! Anonymkode: 2cfbc...52b Ja, som du sikkert (?) ser fikk hun som startet tråden beskjed i fjor sommer om at det var forstadier til brystkreft, som krevde behandling. Grunnen til at tråden dukket opp igjen nå er at noen som går gjennom det samme har kommentert. Vil bare si at jeg håper det går bra med både trådstarter og hun som postet i dag❤️ Anonymkode: 6a562...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hei . Fant denne tråden da jeg går igjennom det samme som TS for øyeblikket. Må inn igjen for biopsi etter mammografi/UL og MR. Hvordan går det med deg nå TS? Anonymkode: a777e...915 Hei! (Jeg som er trådstarter) fikk varsel om at du skrev:) Den tiden du er i nå er virkelig den verste tiden for meg, eller egentlig rett etter prøvene var tatt og man går dagesvis å bare venter på svarene derfra. Selv om du må ta de prøvene er det ikke sikkert du har kreft. Det er ikke uvanlig å ta de prøvene når man har tett brystvev fordi det er vanskelig å kun se på mammografi. Jeg ble sendt rett til biopsi og ultralyd etter mammografi fordi de så at det var noe uvanlig, men så ikke sikkert om det var kreft. så fikk MR allerede dagen etter. Evt noen få dager etter, husker ikke helt. Men det gikk fort i starten. Men det går fint med meg nå. Endte opp med å ha 2 operasjoner. Den ene før allerede planlagt bryllup og bryllupsreise og den andre operasjonen dagen etter jeg var hjemme fra bryllupsreise. De måtte operere meg på nytt fordi det ikke var frie render etter første operasjon og det var mer enn forventet . Gikk opp til forstadie grad 3. På den andre operasjonen så fjernet de alt innvendig vev i brystet og erstattet det med silikon. Da slipper man som regel stråling. Jeg ble friskmeldt i oktober.Greia er at de ikke helt egentlig vet 100% hva de finner før man har blitt operert og de har analysert vevet de har tatt ut. I dag så har jeg det bra, merker ikke noe veldig til silikonen. Det ser ganske naturlig ut og man merker nok ikke det hvis jeg har på bikini f eks. Men! Det er ikke selve operasjonen og helingsprosessen som er ille/værst. Den tiden helt i starten når man har tatt undersøkelser og har på magefølelsen at det er noe, men ikke har fått noen svar! Det var også tøft i ukene etter operasjon når man venter på svar på hva de har funnet av vevet de har analysert. For da vet man ikke enda om man må ha mer behandling ift hva de finner. Så det er ventingen, grublingen og uforutsigbarheten som er verst. Ett råd som jeg fikk men ikke dessverre hørte på: slutt å google og chat gpt har heller ikke alltid rett. Det forstod jeg først etterhvert fordi det det er så ekstremt individuelt at det meste på google var feil fordi det ikke gjalt meg personlig. Så gjør deg selv en tjeneste å bare gi telefonen til en nær person eller bestem deg for å ikke google. Da graver du det unødvendig dypt ned.Du finner uansett ikke svarene der. Det kan jeg love deg. Denne ble veldig lang da, men det er absolutt ikke sikkert du har kreft selv om du må ta de prøvene. Det er jo veldig lite sannsynlig når man er ung. Jeg hadde nok bare ekstremt uflaks, og det går jo fint nå:) Anonymkode: 7aa8d...3e7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! (Jeg som er trådstarter) fikk varsel om at du skrev:) Den tiden du er i nå er virkelig den verste tiden for meg, eller egentlig rett etter prøvene var tatt og man går dagesvis å bare venter på svarene derfra. Selv om du må ta de prøvene er det ikke sikkert du har kreft. Det er ikke uvanlig å ta de prøvene når man har tett brystvev fordi det er vanskelig å kun se på mammografi. Jeg ble sendt rett til biopsi og ultralyd etter mammografi fordi de så at det var noe uvanlig, men så ikke sikkert om det var kreft. så fikk MR allerede dagen etter. Evt noen få dager etter, husker ikke helt. Men det gikk fort i starten. Men det går fint med meg nå. Endte opp med å ha 2 operasjoner. Den ene før allerede planlagt bryllup og bryllupsreise og den andre operasjonen dagen etter jeg var hjemme fra bryllupsreise. De måtte operere meg på nytt fordi det ikke var frie render etter første operasjon og det var mer enn forventet . Gikk opp til forstadie grad 3. På den andre operasjonen så fjernet de alt innvendig vev i brystet og erstattet det med silikon. Da slipper man som regel stråling. Jeg ble friskmeldt i oktober.Greia er at de ikke helt egentlig vet 100% hva de finner før man har blitt operert og de har analysert vevet de har tatt ut. I dag så har jeg det bra, merker ikke noe veldig til silikonen. Det ser ganske naturlig ut og man merker nok ikke det hvis jeg har på bikini f eks. Men! Det er ikke selve operasjonen og helingsprosessen som er ille/værst. Den tiden helt i starten når man har tatt undersøkelser og har på magefølelsen at det er noe, men ikke har fått noen svar! Det var også tøft i ukene etter operasjon når man venter på svar på hva de har funnet av vevet de har analysert. For da vet man ikke enda om man må ha mer behandling ift hva de finner. Så det er ventingen, grublingen og uforutsigbarheten som er verst. Ett råd som jeg fikk men ikke dessverre hørte på: slutt å google og chat gpt har heller ikke alltid rett. Det forstod jeg først etterhvert fordi det det er så ekstremt individuelt at det meste på google var feil fordi det ikke gjalt meg personlig. Så gjør deg selv en tjeneste å bare gi telefonen til en nær person eller bestem deg for å ikke google. Da graver du det unødvendig dypt ned.Du finner uansett ikke svarene der. Det kan jeg love deg. Denne ble veldig lang da, men det er absolutt ikke sikkert du har kreft selv om du må ta de prøvene. Det er jo veldig lite sannsynlig når man er ung. Jeg hadde nok bare ekstremt uflaks, og det går jo fint nå:) Anonymkode: 7aa8d...3e7 Tusen hjertelig takk for et så godt, nyansert og ærlig svar ❤️ Og så godt å høre at det går bra med deg nå! Du har helt rett, det verste for psyken er å gå å vente og veksle mellom god og dårlig magefølelse. Kjenner at jeg er helt mentalt utslitt. Jeg vet jo også at enhver brystkreft diagnose er forskjellig og at det er helt individuelle behandlings planer osv. Likevel gir det meg litt trygghet og høre om de som har vært igjennom noelunde det samme , og som jo det har gått med heldigvis . Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare ☺️ Anonymkode: a777e...915 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå