Gå til innhold

Eie feriested sammen med søsken. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre er gamle og ønsker å få klarhet i hvem av oss to søsken som skal overta feriestedet, et tun med flere eldre bygninger.

Min søster ønsker å overta alene, men hun bor i en annen del av landet, og til alt overmål har hun  takket ja til jobb i utandet i to-tre år fra i høst. Hun sier at hun kommer til å bruke stedet mye hvis hun overtar.

Jeg bor mye nærmere, kun en times biltur, og er der mye. Mine voksne barn er der også svært mye - spesielt når de kan være der sammen med besteforeldrene.
Jeg ønsker egentlig ikke å overta alene, ikke fordi jeg ikke elsker stedet, men fordi det er fryktelig mye å holde i stand og veldig dyrt. Da må jeg i så fall selge huset jeg bor i nå, og kjøpe en mindre leilighet og ellers bruke veldig mye tid på feriestedet for å holde det i stand.
Jeg HAR råd til det, og det hadde vært veldig fint, men tenker også litt på at søsteren min ville bli veldig lei seg hvis det ble jeg som overtok alene.

Jeg er litt åpen for å la meg kjøpe ut og kanskje eller kjøpe et mindre feriested. Men mine barn syns det vil være horribelt å ikke kunne reise til stedet de elsker lenger. De føler seg mer berettiget til å overta enn søskenbarna, som er der mye sjeldnere.

Både min søster og jeg er åpne for å eie det sammen (selv om hun aller helst ville overtatt det alene).
Men hvordan får man sånt til å fungere uten å skape konflikter? Vi er veldig nære og glade i hverandre, og vi tror jo aldri at vi kan bli uvenner og vi tror det kan fungere bra med regler for bruk og foreling av utgifter.
Men så har vi begge barn - og jeg lurer vel også på hvordan man gjør sånt i generasjonen som kommer etter oss, der det er enda flere å ta hensyn til....

 

Noen her med erfaringer, eller synspunkter eller råd?

Anonymkode: f50c0...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier det er et tun med flere bygg. Hvilke bygg er det? Dersom det er flere bygg med soveplasser så kan dere jo dele det opp? Eller på sikt fikse opp litt og lage til anneks?

Det er fordeler og ulemper ved å dele og la en overta. Det mest rettferdige er at den ene kjøper den andre ut / at det er forskudd på arv slik at den som ikke arber får sin del senere (så lenge den kan arve samme verdi enten i penger eller feks boligen de bor i nå). Jeg tenker det blir feil hvis det blir en gave slik den ene får hytte og 50% arven når de går bort. 

Overtar en er det aldri noe garanti for at den andre får låne hytten. Selv om man snakker om at det ikke er et problem, så har vel begge partner og barn som kan ha noe og si? Ikke sikkert de vil ha besøk hele tiden eller de vil dra alene på hytten en helg når den som ikke overtar har lyst å låne den. 

Deler dere bør dere ha en skriftlig avtale. Feks bruksrett annenhver helg og fordele sommerferie, helligdager som påske, pinse, jul osv. Også må dere ha en avtale på utgifter og vedlikehold.

Anonymkode: b2c94...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eie noe sammen er oppskrift på krangel! Uansett hvor gode venner dere er nå.

Anonymkode: 70477...734

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eie sammen når den ene ikke bor i nærheten (og vedlikeholdet vil falle på deg) , og hvor neste generasjon allerede er i gang med kommende konflikt om hvem som har mest rett på stedet. 

Det kommer til å gå til helvete. Enten i nær fremtid med deg og søster, eller mellom søskenbarn. 

 

Anonymkode: ca126...926

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...