Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha fått beskjed ang innvilget aap, hvorfor tar det så lang tid før de sender brev og innvilger det og gir etterbetalingen? Jeg leste og et sted at om man mottar annen støtte fra nav i mellomtiden, så vil det trekkes fra etterbetalingen, hva menes med det? 

Anonymkode: b2eb0...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til det første, fordi det er nav. Til det andre, fordi man får ikke dobbelt. 

Anonymkode: c8f1f...577

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til det første, fordi det er nav. Til det andre, fordi man får ikke dobbelt. 

Anonymkode: c8f1f...577

Dette var dårlig forklart. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var dårlig forklart. 

Synes det var veldig godt forklart jeg da. 
Men jeg kan prøve med andre ord, NAV er trege fordi de kan, det har jo ingen betydning for dem og får ingen konsekvenser. 
Og dersom du har fått foreks sosialstønad i vente på AAP så trekkes det beløpet du har fått i sosialstønad fra etterbetalingen. 

Anonymkode: c5717...a5e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det var veldig godt forklart jeg da. 
Men jeg kan prøve med andre ord, NAV er trege fordi de kan, det har jo ingen betydning for dem og får ingen konsekvenser. 
Og dersom du har fått foreks sosialstønad i vente på AAP så trekkes det beløpet du har fått i sosialstønad fra etterbetalingen. 

Anonymkode: c5717...a5e

Men gjelder det da alle månedene man får etterbetalt for? Hvorfor skal man straffes for å få hjelp i mellomtiden? Man må jo ha noe å leve for, betale husleie og mat. Da blir jo vitsen med etterbetalingen borte. Om de skal ta alt du får inn tilbake til seg selv igjen. Hvordan kan folk snakke om at de får igjen 100k da? Er dette med å trekke fra noe de har begynt med nå? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at man ikke skal få både AAP og sosialhjelp. 

Fra den tiden sykepengene dine slutter til AAP -utbetales- kan du motta sosialhjelp. 

men du har krav på AAP fra dagen etter sykepengene dine slutter å betales. 

Hvis du mottar sosialhjelp som IKKE trekkes fra AAP-etterutbetalingen, så har du jo fått mer enn du har krav på. 

Anonymkode: 2192e...1a7

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men gjelder det da alle månedene man får etterbetalt for? Hvorfor skal man straffes for å få hjelp i mellomtiden? Man må jo ha noe å leve for, betale husleie og mat. Da blir jo vitsen med etterbetalingen borte. Om de skal ta alt du får inn tilbake til seg selv igjen. Hvordan kan folk snakke om at de får igjen 100k da? Er dette med å trekke fra noe de har begynt med nå? 

Da jeg søkte AAP tok det ca 8 måneder før det ble innvilget. Jeg levde sparsommelig i mellomtiden og av det jeg allerede hadde. Derfor fikk jeg en ganske stor etterbetaling. Andre er kanskje gift og klarer seg på den ene inntekten. Dersom du egentlig hadde krav på AAP fra du søkte, så var det dette du skulle ha levd for. Om du i stedet fikk sosialstønad - så avregnes denne. Du ville ikke jo hatt krav på de pengene om du hadde fått AAP.  Det er ikke nytt, det er flere år siden jeg fikk innvilget AAP og jeg ble informert om muligheten til å søke sosialstønad (som jeg ikke ville fått innvilget fordi jeg hadde penger tilgjengelig) og at dette ville blitt trukket på etterbetalingen.

Anonymkode: fc0a6...a36

Skrevet

Hvorfor det er lang behandlingstid hos NAV har jo med kapasitet å gjøre. Det er ikke slik at NAV trenerer saker med vilje, det skaper jo bare masse merarbeid og større utgifter, så det faller på sin egen urimelighet. 
NAV har for lite ressurser og får derfor lange behandlingstider, dette fører igjen til at flere må søke om sosialhjelp i mellomtiden, noe som gjør at det går enda flere ressurser. Ved innvilgelse må NAV Arbeid og ytelse sjekke med NAV lokal om bruker har fått sosialhjelp i mellomtiden, dersom de har det må det kreves refusjon = flere ressurser og mer tid går. 

Man får ikke to stønader for samme periode, derfor vil det du har fått i sosialhjelp kreves refundert  når du får AAP. Det betyr jo ikke at du ikke får noe, bare at du ikke får dobbelt. 
Eksempel: Du søkte AAP i februar, men fikk først vedtak i mai. I denne perioden har du måtte søke om sosialhjelp og har fått 25.000,- utbetalt. Når AAP-vedtaket er gjort gjelder dette fra februar og du får derfor etterbetalt AAP i perioden februar - mai. Siden du ikke skal ha dobbelt blir 25.000,- trukket fra etterbetalingen din. Dette er jo penger du allerede har fått. 
Ble det forståelig?

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 5.13):

Etter å ha fått beskjed ang innvilget aap, hvorfor tar det så lang tid før de sender brev og innvilger det og gir etterbetalingen? Jeg leste og et sted at om man mottar annen støtte fra nav i mellomtiden, så vil det trekkes fra etterbetalingen, hva menes med det? 

Hva mener du med at du har fått beskjed ang innvilget aap? Videre skriver du at det tar lang tid før de sender brev og innvilger? 

Har du fått et brev (vedtak) der det står at du har fått innvilget arbeidsavklaringspenger fra en dato til en annen dato og hvor mye du får per dag? 

Anonymkode: 5c144...668

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nav trekker sosialstønad og 44 % skatt av etterbetalingen. De må regne ut summen først før du får noe svar. Dette kan ta 3 uker. 

Er du heldig så får du noen tusen lapper. 

Av 70000 satt jeg igjen med 2000 kr selv. Er en vits, men sånn er det. 

Anonymkode: 6a431...c27

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil gjerne tipse om denne siden https://aap-aksjonen.no

De har også en fb-gruppe, hvor man kan finne svar på nesten alt man lurer på med nav, men om AAP spesielt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nav trekker sosialstønad og 44 % skatt av etterbetalingen. De må regne ut summen først før du får noe svar. Dette kan ta 3 uker. 

Av 70 000 har de trukket det du allerede har mottatt i annen ytelse, så det er ikke noe du ikke sitter igjen med selv. Resten er skatt. Den er også til deg, hvis det blir mer enn du skulle skattet. Du får det igjen neste år.

Anonymkode: 252c2...1e8

Skrevet

Har du fått brev at du vil få aap? Da vil du få en dato fra når...du sender meldekort?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke søke aap i god tid før sykemeldings perioden går ut 🤔

Anonymkode: 84cf4...f9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 17.49):

Men hva skal de som får igjen leve av da? Om de bare får 2000 igjen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva skal de som får igjen leve av da? Om de bare får 2000 igjen? 

Det er etterbetaling. La oss si du får søkte 1mai...og godkjent aap 19 uker etterpå...da får du etterbetaling fra 1 mai...men disse blir det skattet 44 prosent av. Men du vil da sitter 14-19 uker uten lønn

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Det er etterbetaling. La oss si du får søkte 1mai...og godkjent aap 19 uker etterpå...da får du etterbetaling fra 1 mai...men disse blir det skattet 44 prosent av. Men du vil da sitter 14-19 uker uten lønn

Blir det trukket 44% hver gang?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir det trukket 44% hver gang?

Nei bare den første etterbetaling. Så må du selv finne hvor mye du skal skatte på det du får inn i lønn fremover. 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (18 minutter siden):

Nei bare den første etterbetaling. Så må du selv finne hvor mye du skal skatte på det du får inn i lønn fremover. 

Men da blir det jo ingenting igjen om de trekker skatt og det man har fått hjelp med før på økonomsik sosialhjelp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da blir det jo ingenting igjen om de trekker skatt og det man har fått hjelp med før på økonomsik sosialhjelp?

Virker ikke som du skjønner hva en etterbetaling er. Når utbetalingen av ordinær AAP starter så får du det å leve for den måneden og fremover, i tillegg vil du få en etterbetaling hvor evt.sosialstønad og skatt er trukket fra. Hvor stor etterbetalingen blir, avhenger da av hvor mye du har fått i midlertidig ytelser tidligere.

Anonymkode: 9daae...679

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...