Gå til innhold

Når en venn er toastmaster

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Laini_*
Skrevet

Hva er vanlig der, noe må jo de får for den flotte jobben de vil gjøre og for at de i det hele tatt stiller opp;-)

Krever jo litt forbredelser som de nok bruker tid og krefter på. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke man skal gi "betaling" til en venn for å hjelpe til litt i bryllupet. Det er da en tjeneste, som kan gå begge veier? Hver sin gang å stille opp sier nå jeg. Men jeg syns dere kan takke ved å gi en flaske vin og en bukett blomster for eksempel...

Skrevet

Tror ikke vi ga noe til toastmasteren/andre, men det var et sølvbryllup da...

Skrevet

Vi betalte heller ikke toastmaster-vennen vår for jobben. Det hadde ikke falt meg inn. Jeg ga små presanger til min forlover og venninner som hjalp til litt ekstra, men mannen min tenkte ikke i de baner for "sine". Men ingen var sure for det, de som fikk gaver ble overrasket.

Catzy

Skrevet

Vi betalte ingenting, men i ettertid fikk han en flaske god cognac og fruen hans fikk en av vasene vi brukte til bordpynt med friske, fine blomster i

Skrevet

Min mann fikk gaverkort på 500 kroner på dag spa

Ville gitt en gave til toastmaster ja... (nå hadde vi min far så vi gjorde det ikke)

Det er vanvittig mye jobb!!! Både før bryllupet og i bryllupet

Skrevet

(Snakker her til de som har svart, ikke til trådstarter)

Er det noen av dere som vet hvor mye arbeid det er, for en som skla være toastmaster? Kanskje dere da ville sluttet å ta det som en selvfølgelighet at de skal stille opp, bare fordi de er deres venner.

Jeg syns det er frekt, arrogant og utrolig uhøflig å forvente at noen skal arbeide gratis for dere i så mange timer. Jeg syns også det er utrolig frekt å gi gave til brudens venner, mens brudgommens venner ikek får noe ( bare fordi han ikke har tenkt på det). Kanskje bruden burde begynne å se på ekteskapet som et samhold, i stedet for å behandle hans venner som noe utenfor hennes krets.

Vi ga 1500 til vår toastmaset, og da fikk hun også en blosteroppsats og en flaske vin i tillegg. Kunne aldri falle meg inn å be noen gjøre en slik jobb gratis. For det kreves utrolig mye forberedelser. Men det gidder vel ikke enkelte bruder å bry seg om, for det skulle jo bare mangle at noen skulle gjøre jobben gratis for dem, siden de får lov til å være deres venner. :ironi:

Hvorfor ha et stort bryllup, når man ikke klarer å vise de rundt seg at man setter pris på det arbeidet de gjør? Og beklager, men en flaske vin veier IKKE opp for alle de timene en må legge ned, og jeg tror nok de fleste som har denne jobben er helt enig. Er vel en grunn for at en innleid toastmaster tar mellom 3000-5000 kr.

Kanskje noe å tenke på, for det er nå pokkeren ikke enkelt å si i fra til vennene sine ( brudeparet), at en skulle ønske en fikk noe for all jobben en har lagt ned.

Kanskje bruden burde betale litt mindre for kjolen, for så å legge mer ned i arbeidet som folk rundt gjør.

Skrevet
(Snakker her til de som har svart, ikke til trådstarter)

Er det noen av dere som vet hvor mye arbeid det er, for en som skla være toastmaster? Kanskje dere da ville sluttet å ta det som en selvfølgelighet at de skal stille opp, bare fordi de er deres venner.

Jeg syns det er frekt, arrogant og utrolig uhøflig å forvente at noen skal arbeide gratis for dere i så mange timer. Jeg syns også det er utrolig frekt å gi gave til brudens venner, mens brudgommens venner ikek får noe ( bare fordi han ikke har tenkt på det). Kanskje bruden burde begynne å se på ekteskapet som et samhold, i stedet for å behandle hans venner som noe utenfor hennes krets.

Vi ga 1500 til vår toastmaset, og da fikk hun også en blosteroppsats og en flaske vin i tillegg. Kunne aldri falle meg inn å be noen gjøre en slik jobb gratis. For det kreves utrolig mye forberedelser. Men det gidder vel ikke enkelte bruder å bry seg om, for det skulle jo bare mangle at noen skulle gjøre jobben gratis for dem, siden de får lov til å være deres venner.  :ironi:

Hvorfor ha et stort bryllup, når man ikke klarer å vise de rundt seg at man setter pris på det arbeidet de gjør? Og beklager, men en flaske vin veier IKKE opp for alle de timene en må legge ned, og jeg tror nok de fleste som har denne jobben er helt enig. Er vel en grunn for at en innleid toastmaster tar mellom 3000-5000 kr.

Kanskje noe å tenke på, for det er nå pokkeren ikke enkelt å si i fra til vennene sine ( brudeparet), at en skulle ønske en fikk noe for all jobben en har lagt ned.

Kanskje bruden burde betale litt mindre for kjolen, for så å legge mer ned i arbeidet som folk rundt gjør.

Vår toastmaster var en nær venn av mine foreldre, han presenterte en sang, en tale og takk for maten-talen i tillegg til et morsom innslag. Han gjorde minimalt av forberedelse, jeg satt sammen med han en time og skrev ned punkter for når ting skulle være.

En innleid toastmaster blir noe annet, og det er mulig det blir noe annet i brylluper, men i dette sølvbryllupet jeg nevnte betalte vi altså ikke toastmasteren, jeg så det egentlig som en selvfølge at det gjør man ikke. Han gjorde kanskje noe i fem minutter totalt gjennom hele kvelden.

Når en som kjenner paret så godt gjør noe sånt ser jeg på det som en hyggelig gest jeg, ikke en jobb. Jeg hadde da aldri heller forlangt å få betalt for å være noe sånt i bryllupet til noen jeg kjenner, jeg hadde sett på det som en ære å bli spurt.

Gjest Embla s
Skrevet
Vi betalte heller ikke toastmaster-vennen vår for jobben. Det hadde ikke falt meg inn. Jeg ga små presanger til min forlover og venninner som hjalp til litt ekstra, men mannen min tenkte ikke i de baner for "sine". Men ingen var sure for det, de som fikk gaver ble overrasket.

Catzy

sine og mine? Var det ikke deres bryllupp?

Gjest Gjest_Sensommerbrud_*
Skrevet

Vi skal ha en venn som toastmaster. Han ser på dette som en stor ære, og jeg tror hverken han eller vi har tenkt på at han skal ha noe for det.

Begynte å føle meg skikkelig slem når jeg leste denne tråden her.

Skal man gi penger eller ordentlige gaver til alle som gjør noe i bryllupet? Ser på alle taler og sanger som like mye forberedelsesjobb som toastmaster.

Hva med de som hjelper til å pakke opp gavene? Skal de også få noe for dette?

Eller de som har tilbudt seg å spille en liten sang eller to på festen til slutt?

Nå ser ikke jeg på toastmaster oppgaven som mer enn jobben med å koordinere matrettene og taler/sanger, samt å informere om viktige ting.

Vi hjelper selvsagt toastmasteren med denne oppgaven på forhånd, så så mye som mulig er avklart.

Når middagen er over, har han nok også fri, som de fleste andre gjester.

Skrevet
Vi skal ha en venn som toastmaster. Han ser på dette som en stor ære, og jeg tror hverken han eller vi har tenkt på at han skal ha noe for det.

Begynte å føle meg skikkelig slem når jeg leste denne tråden her.

Skal man gi penger eller ordentlige gaver til alle som gjør noe i bryllupet? Ser på alle taler og sanger som like mye forberedelsesjobb som toastmaster.

Hva med de som hjelper til å pakke opp gavene? Skal de også få noe for dette?

Eller de som har tilbudt seg å spille en liten sang eller to på festen til slutt?

Nå ser ikke jeg på toastmaster oppgaven som mer enn jobben med å koordinere matrettene og taler/sanger, samt å informere om viktige ting.

Vi hjelper selvsagt toastmasteren med denne oppgaven på forhånd, så så mye som mulig er avklart.

Når middagen er over, har han nok også fri, som de fleste andre gjester.

Ber du noen lage sang og holde tale? For jeg klarer virkelig ikke å sammenligne det å være toastmaster og det å lage en sang/holde tale. Bare den sammenligningen der, får meg til å forstå hvor lite du egentlig forstår av det å være toastmaster. Greit dere har vært med på å lage oppsettet for dagen, men det er faktisk toastmaster sitt ansvar å sørge for at alt blir som det skal.

Men vi ser tydeligvis forskjellig på det, og det er jo lovlig. Men du viser jo ikke akkurat toastmasteren at du setter pris på det h*n gjør.

Det jeg reagerer på er at veldig mange gir gave til forloveren sin, men de dropper toastmasteren. Hvorfor det? Hvorfor er forloveren sin oppgave den dagen viktigere enn toastmasteren? Hvem som helst kan klare å være forlover, men det skal mye til for å kunne klare å være en god toastmaster.

Skrevet

Min mann er ikke kjent for å være flink med gaver. Han ordnet med sine ting, jeg med mine. Det hadde faktisk blitt veldig feil for oss om jeg skulle fikse hans gaver. Det var mellom ham og dem. Alt er ikke bare blobben "vi" når man arrangerer bryllup, det er faktisk plass til individer.

Og i vår vennegjeng pleier vi å utveksle tjenester. Antallet timer min mann har brukt på å fikse pc'en til toastmasteren vår i løpet av de siste årene, veier godt opp for de timene han brukte til å forberede seg og gjennomføre toastmaster-gjerningen. Flere andre venner stilte også opp med større og mindre ting, akkurat som vi pleier å stille opp når de trenger hjelp til å få gjort større og mindre viktige ting. Ser ikke helt forskjellen i nedlagt tid mellom det å være toastmaster og det å hjelpe noen med å flytte eller male leiligheter, bortsett fra at toastmastere får en bedre middag på kjøpet.

Catzy

Skrevet

Guri malla sier jeg bare.

Jeg spør gode venner om hjelp. Jeg har hjulpet folk i dåper, begravelser, bryllup og aldri fått noe for det, men jeg har gjort det i den tro at jeg da kan spørre de om liknende ting når jeg trenger det.

Hvor har det blitt av den mentaliteten med at man trenger faktisk ikke bli betalt for alt man gjør her i verden, men gjøre andre en tjeneste bare fordi man har lyst til å hjelpe til fordi man er glad i personen og ikke forventer noe tilbake!!!

Jeg er ikke så egoistisk i alle fall, og stiller opp for vennene mine når de trenger det!

Jeg blir skikkelig sur av å lese at visse folk her inne syns det er frekt å ikke gi gaver!

Min bror vil bli spurt om å være toastmaster, og det tror jeg han vil se på som en ære!

Min beste veninne er min forlover, og det har hun hatt lyst til siden vi var små, hun vil få frisøren betalt av meg da, men ellers ingenting.. Bilde av oss til jul kanskje.

Ei veninne skal synge i kirken, og et annet vennepar er vertskap under festen.

Venner av våre foreldre skal hjelpe til under kaffen.

Alle disse menneskene er faktisk så glade i oss og ønsker oss så mye godt at de ønsker å hjelpe til. Flere har til og med spurt selv om de kan.

Stakkars dere som må betale folk som liksom skal være vennene deres. Tror ikke dere kan ha mange venner jeg... Særlig ikke de som må leie inn toastmaster siden de ikke har noen å spørre..

JEEEEEEZ!!!!! :sprettoy::hakeslepp::roll::overrasket:

Visste rett og slett ikke hvilken smilie jeg skulle bruke....

Skrevet

Uansett om man gjør dette som vennetjeneste, får betalt for det eller en flaske vin/blomst, så forventer jeg et TAKK!

DET er det faktisk ikke alle som klarer. At noen sier de vil stille opp for meg når jeg skal arrangere stort selskap, det hyggelig det altså, men det er IKKE et takk.

Jeg håper dere forteller alle som stiller opp i forbindelse med bryllupet hvor stor pris dere setter på det og at dere sier TAKK for at de stiller opp.

Jeg har selv stilt opp for venninner, gjort alt som stod i min makt for at dagen skulle bli vellykket og ikke fått et takk igjen verken fra venninne eller brudgom. Da er ærlig talt ikke det vennskapet noe verdt for meg.

Skrevet
Guri malla sier jeg bare.

Jeg spør gode venner om hjelp. Jeg har hjulpet folk i dåper, begravelser, bryllup og aldri fått noe for det, men jeg har gjort det i den tro at jeg da kan spørre de om liknende ting når jeg trenger det.

Hvor har det blitt av den mentaliteten med at man trenger faktisk ikke bli betalt for alt man gjør her i verden, men gjøre andre en tjeneste bare fordi man har lyst til å hjelpe til fordi man er glad i personen og ikke forventer noe tilbake!!!

Jeg er ikke så egoistisk i alle fall, og stiller opp for vennene mine når de trenger det!

Jeg blir skikkelig sur av å lese at visse folk her inne syns det er frekt å ikke gi gaver!

Min bror vil bli spurt om å være toastmaster, og det tror jeg han vil se på som en ære!

Min beste veninne er min forlover, og det har hun hatt lyst til siden vi var små, hun vil få frisøren betalt av meg da, men ellers ingenting.. Bilde av oss til jul kanskje.

Ei veninne skal synge i kirken, og et annet vennepar er vertskap under festen.

Venner av våre foreldre skal hjelpe til under kaffen.

Alle disse menneskene er faktisk så glade i oss og ønsker oss så mye godt at de ønsker å hjelpe til. Flere har til og med spurt selv om de kan.

Stakkars dere som må betale folk som liksom skal være vennene deres. Tror ikke dere kan ha mange venner jeg... Særlig ikke de som må leie inn toastmaster siden de ikke har noen å spørre..

JEEEEEEZ!!!!!  :sprettoy:  :hakeslepp:  :roll:  :overrasket:

Visste rett og slett ikke hvilken smilie jeg skulle bruke....

Så fint for dere da, som slipper å måtte si tusen takk til de nærmeste med å gi de en liten ting. Beklager, men jeg syns ikke et takk er godt nok.

Hva våre venner forventet er noe helt annet enn hva jeg føler, men det kunne aldri falle meg inn å ikke betale for noen som gjør en jobb på mange timer for meg.

Så du får nå ha din mening om våre venner som duu vil, men jeg tror nok våre venner ble meget glad for den oppmerksomheten de fikk av oss. Samtidig slipper vi å ha dårlig samvittighet, for de har faktisk gjort en fantastisk jobb alle sammen. Derfor er det ikke nok å si takk syns jeg

Skrevet

Sist jeg var i bryllup fikk toastmasteren en flott blomst og et gavekort fra brudeparet, syns det var en hyggelig måte å vise toastmasteren at de satte pris på det. Andre brylluper har de ikke sagt/gitt noe til toastmsteren i selve bryllupet.

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

Hjelpe og trøste... for noen sinte bridezillas vi har her inne. I vennegjengen vår er det faktisk også praksis å stille opp for hverandre, enten det være seg det ene eller det andre. Jeg spurte først mannen til bestevennina mi om han ville være toastmaster, men han spiller proff fotball og vi gifter oss midt i sesongen så det hadde han ikke anledning til. Man kan jo ikke bli sur eller fornærmet av noe sånt?? Så spurte jeg en av bestevenninene mine, og hun måtte tenke litt på det. Men heldigvis sa hun ja, og syns selv det er moro å være litt inkludert i plannleggingen. Glad jeg har så enkle å kjekke venner, og da jeg laga mat i barndåpen hennes fikk jeg en god klem og takk. Hva mer kan en forvente?? Jeg har betalt 1200,- for kjolen min... skal jeg da gi 5000,- til toastmasteren?? Nei pokker heller. Vi sparer der det spares kan, og takker for alle som er så snille og stiller opp for oss. Vi blir vel godt gift vi også- UTEN no særlig dårlig sammvittighet :forvirret:

Skrevet

Her har dere en til med ekte venner!!

Vi takker selvfølgelig for hjelpen! Men det skulle ikke være nødvendig å varte opp med gavekort og tusenvis av kroner. Og en flaske vin eller blomster får de da vel rett som det er av oss til vanlig og, så at det skulle være noen form for betaling skjønner jeg ikke.

Når vi takker for hjelpen er det selvfølgelig med håp om at de ønsker å inkludere oss i en eller annen form for en av deres anledninger. I form av servitør jobbing, toastmastering eller hva det måtte være. Men slik er nå vi.... Syns det er hyggelig å kunne være ønsket som hjelp jeg da. Trenger ikke betaling for det jeg...

Forventer dere betaling for å sitte barnevakt for venners barn også eller?????

Skrevet

Jeg har vært toastmaster for ett vennepar. Jeg ble kjempeglad og stolt da jeg ble spurt, og så på dette som en vennetjeneste! Hadde ikke fallt meg inn å få betaling for dette! Jeg fikk en presang verdt ca 200 kr (tror jeg) som takk for hjelpen. Hyggelig med en slik presang!

Selv gav vi en bok om bryllup til vår forlover (siden hun skal gifte seg om ikke så lenge).

Hvis man føler at man blir spurt om oppgaver som er for store til at man vil ta dem på seg som "dugnadsinnsats" får man heller la være.

Jeg håper da virkelig at det går an å gjøre hverandre vennetjenester, enten det gjelder hjelp til bryllup eller andre ting, uten å bli fakturert for timer.

Skrevet

Har kun lest trådstarters innlegg her. En av mine beste venner skal være toastmaster i vårt bryllup, og vi har tenkt å gi henne gave som takk etterpå. Det skulle bare mangle etter min mening. Jeg tar ingen av mine venner for gitt, og derfor forventer jeg ikke at de stiller opp heller. Derfor får hun en gave, men jeg vet ikke helt hva enda.. Har ikke tenkt så langt. Ikke drikker hun vin, ikke liker hun spa. Men hun er derimot veldig glad i film, så jeg har tenkt tanken om å kjøpe en god film og tilbehør til henne for en "helaftens" filmkveld, da. Men jeg vet som sagt ikke enda, har ikke diskutert noe med Lassiemannen om hva vi skal gi enda.

Synes ikke det er noe særlig å ikke gi noe iallfall, for tross alt må man virkelig vise takknemlighet for alle de som stiller sånn opp i bryllupet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...