AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #1 Skrevet 21. mai 2024 Hvilken effekt har det? Tenker spesielt på de som har uoppmerksom type. Klarer de i større grad å fokusere på oppgaver og gjennomføre det de skal? Ikke ferdig utredet her, men nå i ungdomsskolen er mangelen på indre driv og fokus intenst, og vi har et stort håp om at medisiner skal hjelpe. Han er en rolig sjel, det er lite (ingen) ytre hyperaktivitet, men han er ekstremt «dorsk», i mangel av et bedre ord… Anonymkode: 58378...b26 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #2 Skrevet 21. mai 2024 Ja det er en vidunderkur i det korte bilde. Men som alle former for rusmidler så mister det effekten over tid. Det å gå på det hver dag tror jeg ikke er noen langsiktig løsning. Anonymkode: 92542...ce1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #3 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja det er en vidunderkur i det korte bilde. Men som alle former for rusmidler så mister det effekten over tid. Det å gå på det hver dag tror jeg ikke er noen langsiktig løsning. Anonymkode: 92542...ce1 Har du personlig erfaring (ev gjennom barna dine)? Anonymkode: 58378...b26 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #4 Skrevet 21. mai 2024 Ja, har en 17-åring med ADHD uoppmerksom type uten hyperaktivitet. For oss var det en helt ny verden etter at hun begynte på medisiner. Hun har mer fokus, klarer å sitte konsentrert med arbeid og føler hun har mer energi. Vi måtte jobbe litt med å finne rett medisin og rett dose, så det tok nok innpå et halvt år før vi var på plass, men nå har hun gått på Concerta i litt over 1,5 år og det fungerer veldig bra. Hun tar ikke medisin i helger og ferier, da hun ikke opplever at hun har behov for det, men vi merker forskjell, så skulle gjerne sett at hun tok medisinen da også. Anonymkode: 08679...c76 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #5 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har du personlig erfaring (ev gjennom barna dine)? Anonymkode: 58378...b26 Personlig. Hovedsakelig uoppmerksom som sønnen din. Tok det aldri som barn da. Anonymkode: 92542...ce1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #6 Skrevet 21. mai 2024 Kan sitte mye lengre med en oppgave uten å bli ufokusert. Skole og lekser går mye lettere. Tar medisin kun i forbindelse med skole/lekser. Sier at han har det mere gøy på fritiden uten medisiner. Anonymkode: 7d51d...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #7 Skrevet 21. mai 2024 Vi ser her så fokuserer og klarer å jobbe lenger med oppgaver. Karakterer gikk opp. Merker fort når medisiner ikke er tatt. Da klarer ikke å holde fokus, skifter oppgaver hele tiden. Ungdommen sier selv at hvis ho glemmer å ta da er det bare å glemme å fokusere på tavla og hva lærer sier. Anonymkode: 9cd3e...066 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #8 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, har en 17-åring med ADHD uoppmerksom type uten hyperaktivitet. For oss var det en helt ny verden etter at hun begynte på medisiner. Hun har mer fokus, klarer å sitte konsentrert med arbeid og føler hun har mer energi. Vi måtte jobbe litt med å finne rett medisin og rett dose, så det tok nok innpå et halvt år før vi var på plass, men nå har hun gått på Concerta i litt over 1,5 år og det fungerer veldig bra. Hun tar ikke medisin i helger og ferier, da hun ikke opplever at hun har behov for det, men vi merker forskjell, så skulle gjerne sett at hun tok medisinen da også. Anonymkode: 08679...c76 Da slutter medisinen og fungere etterhvert hvis man ikke tar de pausene i blandt. Anonymkode: cb6ae...e90 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 For meg var det som at noen slo på lyset i hjernen min da jeg fant riktig medisin. Jeg hadde gode karakter, og gikk på videregående, men jeg visste ikke hvor lite jeg faktisk forstod, før jeg fikk medisiner. Prøvde 3-4 typer, så ikke klaff med en gang, men så godt når de virket. 20år senere så skal det mye til for at jeg dropper medisiner, for de gjør det mye lettere å tenke klart og fungere. Jeg har tatt høyere utdannelse i et lesestudie, og fått gode karakterer der også. Medisiner er ikke for alle, men for de det passer for kan det virkelig gjøre livet til det bedre. Anonymkode: de512...fe2 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For meg var det som at noen slo på lyset i hjernen min da jeg fant riktig medisin. Jeg hadde gode karakter, og gikk på videregående, men jeg visste ikke hvor lite jeg faktisk forstod, før jeg fikk medisiner. Prøvde 3-4 typer, så ikke klaff med en gang, men så godt når de virket. 20år senere så skal det mye til for at jeg dropper medisiner, for de gjør det mye lettere å tenke klart og fungere. Jeg har tatt høyere utdannelse i et lesestudie, og fått gode karakterer der også. Medisiner er ikke for alle, men for de det passer for kan det virkelig gjøre livet til det bedre. Anonymkode: de512...fe2 Samme her!! Ble diagnostiert som voksen da, Jeg kom meg ‘’greit’’ gjennom skolen og VGS, og direkte led meg gjennom økonomi studiet på BI, gikk greit for jeg jobbet 150% ved siden av😂 Fikk diagnose og startet på Ritalin, og vel…. Lyset gikk på for meg og, for å si det sånn… Jeg pleier å forklare det med; Hvis du går hele livet uten å vite at du har dårlig syn, (adhd) også plutselig blir det oppdaget, også får du briller (medisin) med riktig styrke… Sånn føltes det for meg…. På godt og vondt.. Jeg er heldig for jeg har ingen bivirkninger, så sier som deg, for noen funker medisin, for andre ikke! Uansett, så tenker jeg det er viktig å prøve! Det er jo bare å slutte om det ikke funker💁♀️ TS; Uansett lykke til til dere begge❤️ Anonymkode: 4f07d...40f 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #11 Skrevet 21. mai 2024 Medisin er alfa og omega dor mine barn. De er selv tydelige på at de trenger det. De er hypre i den forstand at de ikke får utløp for energi, og er uoppmerksomme, spesielt i skolesituasjon. De har ikke atferdsutfordringer. husk at medisinen ikke fungerer om alt annet ikke er på plass. Søvn og energi er det viktigste. Medisinen bør inntas tidlig om morgenen, tas den for sent på morgenen/formiddagen er der uheldig, og visse typer e-stoffer og koffein bør unngås. Faste rutiner for søvn er særs viktig. er ikke alt dette på plass vil medisinen heller ikke ha effekt. husk at det kan ta opp til et år, eller mer for å finne riktig medisin og riktig dose, det kan også ta mange måneder før man har optimal effekt av riktig medisin og dose. Anonymkode: 274c2...727
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå