Gå til innhold

Flere her som har fått nok av drittklima, og vurderer å flytte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, jeg vurderer å flytte, men jeg bor i sør Norge jeg da. Vurderer å flytte til Frankrike, men foreløpig frem til mannen blir pensjonist så blir jeg værende i Norge. Men tilbringer 1 - 2 måneder i året i Frankrike da. Da reiser jeg i hovedsak alene.

Anonymkode: fe546...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og kuldeastma. Ergo er all aktivitet ute utelukket når det er kaldere enn pluss 5.

Anonymkode: 847a5...7f7

Jeg har alvorlig astma TS, og kan ikke være utendørs når naboene setter igang vedfyringen, så det er derfor jeg stikker til Frankrike  1- 2 måneder årlig. Så skjønner deg godt. Men å i tillegg ha bodd i Nord Norge med kulde, det hadde virkelig ikke vært greit.

Anonymkode: fe546...a6a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har altså ikke bodd i Nord-Norge, hvis du mener at den typiske sommertemperaturen i nord er mellom 18 og 25 grader. Bortsett fra i år har vi heller ikke hatt det iskaldt hele vinteren de siste årene. 

Enig! Normal sommertemp er jo heller mellom 7-15 grader. Regn, overskyet. Kanskje en enkelt dag innimellom med varmt vær, men neste dag er det tilbake på 8 grader og nordavind!

Anonymkode: d690b...972

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har altså ikke bodd i Nord-Norge, hvis du mener at den typiske sommertemperaturen i nord er mellom 18 og 25 grader. Bortsett fra i år har vi heller ikke hatt det iskaldt hele vinteren de siste årene. 

Er nok varmere her i Indre Troms enn ved kysten.

Anonymkode: 8db0b...77f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, tenker det samme hver eneste vinter og vår. Dritt lei snø, regn, sludd og dritt til langt ut i mai. Sommeren er stort sett ikke noe bedre. Når ungene jeg har 50/50 er blitt myndige stikker jeg sørover. 

Anonymkode: 69432...7ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men er det så mye bedre her i sør? Nord har som oftest fine vintere, og sør har som regel litt mer sol. Men vi har da ikke slikt vær som nå ofte? Som regel sitter jeg i boble jakke, mens det blåser iskaldt og regner vannrett? 
I fjor flykta vi til nord for å få varme, det var flere som gjorde. 
Når vi bor i norge så er været veldig variabelt, og det har snødd i mai sør på også🥴Kanskje du må lengre sør ts? 

Anonymkode: 234fa...9d1

I fjor hadde vi en uvanlig fin sommer i nord. Det er sant, og det var en veldig sjelden opplevelse!

Som regel sitter vi i boblejakke mens det blåser iskaldt i både juni og juli. Jeg drar aldri noe sted uten en dunjakke med når jeg reiser her nord. Vanlig sommertemp her i Troms er 7-15 grader. En og annen dag med 20+ grader. Enkeltdager vel å merke. Så er det ned til 10 grader og kald vind igjen. 

Vi har vinter minst 7 mnd i året, fra midten av oktober til midten av mai. Piggsko er eneste sko jeg bruker i ca 6 mnd i året. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I morges måtte jeg skrape bilen og kjøre med hjertet i halsen på sommerdekk. Bakken er dekket av snø, snø henger på tregreiner. Fy faen. Etter en iskald vinter med flere uker med minus 20 eller kaldere, en drittvår med snø, kulde og lignende, har vi nå DETTE. Jeg blir alvorlig deprimert av dette drittklimaet her nord, leddene verker, å gå fjelltur er vanskelig på grunn av snø og is, kuldeastma blir verre. Jeg har barna med eksen 50/50, og han er herfra. Men han sliter også en del med ledd, og det vil sikkert være greit for ham å leve et sted der det er varmere. Vurderer nå å snakke med ham om å finne oss nye jobber sørpå, og flytte. Mannen min kan jobbe overalt (mye hjemmekontor og sånt). Jeg vil så gjerne plukke blomster i slutten av mai, gå i t-skjorta i stedet for boblejakka, gå fine turer på kvelden uten kald vind og snø i trynet, sove under åpen himmel uten å fryse ræva av meg. Ja da, jeg vet at "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Men jeg føler meg ferdig med å gå rundt med vinterklær, votter og lue hele fuckings året. 

Er det flere her som har fått nok av dette drittklimaet, flyttet og fått det bedre? 

Jeg er trønder, men har bodd i Troms i 20 år nå. Holdt ut pga at mannen er i forsvaret, og jobber her. Men vi kjøpte hus i trøndelag i fjor, og nå skal vi endelig flytte sørover! Vi holder på å selge huset her nord nå, og flytter i juli.

Og jeg er helt og fullt lykkelig over det! Endelig slippe dette klimaet! Piggsko 6 mnd i året og tjukke klær er ikke noe jeg trives med. Heller ikke vinter i det hele tatt, og heller ikke mørketid. Vi flytter ikke lengre enn til trøndelag, men det blir uansett bedre enn her. Der bor vi ved kysten, og vinteren er ikke så lang. Og vi slipper mørketid! Det har mye å si å se sola!

Vi vurderte også å flytte til utlandet, for å komme oss til bedre klima, men la fra oss det for å ha nærhet til familie. Mannen har også familien i trøndelag. Og jeg tror det holder sånn klimamessig. Så får vi heller ta oss noen turer på vinteren til sydligere strøk om vi har behov for det.

Vi var nettopp en uke i trøndelag i det nye huset, kom tilbake hit på søndag. Vi kom fra ei uke med over 20 grader og sol, blomstrende frukttrær, plenklipp, hagearbeid. Deilige timer på verandaen, der vi koste oss med å se utover sjøen mens sola gikk ned. 

Så kom vi hit til Troms på søndag kveld. Vi kjørte gjennom et landskap som var svart og grått. Ingen blad på trærne i indre troms. Det snødde og det blåste kald nordavind. Det var skikkelig huttetu, og klimakræsj!!

Mandag snødde det hele dagen, og det var boblejakke og lue på. 

Jeg har gledet meg så lenge til å flytte, og endelig skjer det! Jeg er helt sikker på at jeg og også mannen vil få det bedre av å flytte sørover. Ikke bare pga klima. Men vi har begge familie der. Og eiendommen vi har kjøpt tilfredsstiller alle krav vi begge har til hobbyvirksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er trønder, men har bodd i Troms i 20 år nå. Holdt ut pga at mannen er i forsvaret, og jobber her. Men vi kjøpte hus i trøndelag i fjor, og nå skal vi endelig flytte sørover! Vi holder på å selge huset her nord nå, og flytter i juli.

Og jeg er helt og fullt lykkelig over det! Endelig slippe dette klimaet! Piggsko 6 mnd i året og tjukke klær er ikke noe jeg trives med. Heller ikke vinter i det hele tatt, og heller ikke mørketid. Vi flytter ikke lengre enn til trøndelag, men det blir uansett bedre enn her. Der bor vi ved kysten, og vinteren er ikke så lang. Og vi slipper mørketid! Det har mye å si å se sola!

Vi vurderte også å flytte til utlandet, for å komme oss til bedre klima, men la fra oss det for å ha nærhet til familie. Mannen har også familien i trøndelag. Og jeg tror det holder sånn klimamessig. Så får vi heller ta oss noen turer på vinteren til sydligere strøk om vi har behov for det.

Vi var nettopp en uke i trøndelag i det nye huset, kom tilbake hit på søndag. Vi kom fra ei uke med over 20 grader og sol, blomstrende frukttrær, plenklipp, hagearbeid. Deilige timer på verandaen, der vi koste oss med å se utover sjøen mens sola gikk ned. 

Så kom vi hit til Troms på søndag kveld. Vi kjørte gjennom et landskap som var svart og grått. Ingen blad på trærne i indre troms. Det snødde og det blåste kald nordavind. Det var skikkelig huttetu, og klimakræsj!!

Mandag snødde det hele dagen, og det var boblejakke og lue på. 

Jeg har gledet meg så lenge til å flytte, og endelig skjer det! Jeg er helt sikker på at jeg og også mannen vil få det bedre av å flytte sørover. Ikke bare pga klima. Men vi har begge familie der. Og eiendommen vi har kjøpt tilfredsstiller alle krav vi begge har til hobbyvirksomhet. 

Å flytte fra troms til trøndelag kan vel knapt nok kalles å flytte "sørover". Trøndelag er jo kjent for å ha nesten helt likt vær som nord-norge... og ja, jeg har bodd begge steder 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor på Østlandet og digger været nå.  Hater vinter og er glad jeg heldigvis har en leilighet på Costa Blanca kysten i Spania jeg har mulighet til å flykte til en uke hver måned!

Anonymkode: 7145e...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snurk skrev (38 minutter siden):

Å flytte fra troms til trøndelag kan vel knapt nok kalles å flytte "sørover". Trøndelag er jo kjent for å ha nesten helt likt vær som nord-norge... og ja, jeg har bodd begge steder 😄

Jo, etter 20 år i nord, og med familie og ofte besøk i trøndelag, så er det betydelig forskjell. Det er ikke nesten helt likt vær i det hele tatt.

Og 100 mil sier seg jo selv at det er forskjell på klima.

Vi kunne flyttet et annet sted, et annet land. Men familie der gjør at det er attraktivt for oss å flytte dit. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...