Gå til innhold

Dåp og inngift tante

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1 søster som har en mann, de har to barn og vi begge er faddere til de barna. Min mann har 1 bror som har en kone, de har to barn og min mann er fadder til det første barnet. Vi hadde vært i lag 2 år når det første barnet til broren og kona ble døpt. 

For 2 uker siden ble vårt første barn døpt, og vi valgte min søster, hennes mann og broren til min mann som faddere. Vi valgte å ikke velge konen til broren som fadder siden jeg ikke er fadder til deres barn. Vi har fått mye negative reaksjoner på dette fra min manns familie som mener at vi utestengte henne. Var dette feil valg av oss å ikke velge henne som fadder? 

Anonymkode: cb54c...832

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir veldig tydelig når dere velger din søster + hennes mann som par, mens svoger velges alene, på tross av at det både er vanlig å ha fire faddere og at han er godt etablert med kone og barn. Det sender et tydelig signal om at svogers kone er mindre verdsatt enn andre inngifte. 

Det var andre omstendigheter den gangen du ikke ble valgt som fadder. Kanskje de ikke synes de kjente deg godt nok til at du var en del av familien på det tidspunktet. Dere hadde ikke barn og fremstod nok ikke som etablerte nok til at de turte å ta sjansen på å velge deg som fadder. Du var bare kjæresten til onkelen til barnet. Svigerinnen din har vært sammen med din svoger lenge og er mor til hans barn, og mor til søskenbarna til ditt barn.

Anonymkode: aa637...319

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det blir feil... Uavhengig av andre sine meninger så er valg av faddere et personlig valg for dere. Andre sine meninger betyr null niks nada tenker jeg.. 

Anonymkode: a12ab...878

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, TS! «Jeg fikk ikke av deg, så da får ikke du av meg»… Dette er tankegangen deres kort oppsummert for situasjonen! Bli voksen! Forstår svigerfamilien godt! 

Anonymkode: 71c62...bed

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det var et rart valg å ikke ha med henne som fadder, men det er jo ikke noe å gjøre med det nå.

Anonymkode: f867f...23b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns ikke det blir feil... Uavhengig av andre sine meninger så er valg av faddere et personlig valg for dere. Andre sine meninger betyr null niks nada tenker jeg.. 

Anonymkode: a12ab...878

Forstår du ikke dette??? Klart man velger faddere selv etter ønske, men når man begynner slik «siden jeg ikke fikk være fadder for ditt barn, får ikke du være for mitt barn», så handler det om helt andre ting! Jeg er ikke fadder for mine eldste tantebarn fra mannens side. Har likevel valgt svoger og svigerinne som faddere til våre barn. Da mannens bror hadde dåpsbarn, var jeg nesten helt fersk i familien, mens da våre barm ble døpt, hadde vi vært sammen i 10 år… 

Anonymkode: 71c62...bed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er det jo helt innafor å velge bare en i et par. Men her er det jo bare for å hevne seg, noe som er utrolig barnslig.  

Forstår godt at de reagerer.  

Anonymkode: ca5d6...c4c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner godt at dere fikk negative reaksjoner på dette. Forskjellen her er jo at dere «bare» hadde vært sammen i 2 år da deres første ble døpt. Også skal du og mannen din hevne dere på henne med å ikke gjøre henne til fadder? Det er fryktelig barnslig ts. Nå er dere blitt foreldre, og da bør dere oppføre dere mer voksent enn dette.

Anonymkode: db79c...26b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har 1 søster som har en mann, de har to barn og vi begge er faddere til de barna. Min mann har 1 bror som har en kone, de har to barn og min mann er fadder til det første barnet. Vi hadde vært i lag 2 år når det første barnet til broren og kona ble døpt. 

For 2 uker siden ble vårt første barn døpt, og vi valgte min søster, hennes mann og broren til min mann som faddere. Vi valgte å ikke velge konen til broren som fadder siden jeg ikke er fadder til deres barn. Vi har fått mye negative reaksjoner på dette fra min manns familie som mener at vi utestengte henne. Var dette feil valg av oss å ikke velge henne som fadder? 

Anonymkode: cb54c...832

Nei, det er deres valg hvem dere velger som fadder. Selv ville jeg ikke valgt inngiftede som fadder. 

Anonymkode: 6b6ad...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet OK.

Men siden du skriver at dere ikke valgte henne "fordi du ikke er til deres barn" så blir det veldig teit. Også i og med at det er lov å ha flere enn 3, så dere kunne like gjerne valgt henne og. Det blir litt payback-vibber over det, og det er vel det slekta senser og reagerer på. 

Så blir det enda mer tydelig i og med at dere velger søsken begge to, og bare partner til den ene. Hadde det vært ei bestemor, en onkel, en venn osv hadde det ikke blitt så tydelig.

Så sum summarum, synes dere dreit dere ut her.

Anonymkode: d2d2e...689

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det er deres valg hvem dere velger som fadder. Selv ville jeg ikke valgt inngiftede som fadder. 

Anonymkode: 6b6ad...493

Men ts har jo valgt inngiftede,  hun har bare utelatt på mannens side

Anonymkode: 0bf3f...ce9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men det viktigste spørsmålet her er jo hvem av dem som kommer til å hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro. Det er jo derfor man har faddere, faddere har ingen annen funksjon.  Så hvis din svigerinne uansett ikke hadde kommet til å bidra til å lære barnet opp i den kristne tro, så er det jo heller ingen vits i å ha henne som fadder. De tre fadderene dere har valgt kommer vel til å engasjere seg nok til at barnet er sikret å få en solid kristen plattform og en barnetro som vil stå støtt gjennom resten av livet?

Hvis din svigerinne er bedre egnet og mer dedikert til å lære barnet kristne verdier og ritualer enn noen av de andre tre, så synes jeg dere har gjort et merkelig valg, ja.

Anonymkode: 83f29...06e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ja for de fleste faddere bidrar til at barnet oppdras i den kristne tro. Tror jeg neppe er særlig tilfelle. En døper ofte barnet pga tradisjon. Vi har døpt barna våre i kirken, vi er faddere til flere barn.  Alle er døpt i kirken pga traidsjon og ikke tro. 

Og velge inngiftet som faddere er det mange som ikke gjør, Vi har en som var inngiftet i familien som fadder til det ene barnet, de er skilt idag og  vedkommende har ikke noe med barnet å gjøre. Ikke at det spiller  noen rolle. 

tror de fleste velger fadder fordi en må og da prøver en ta det beste og mest fornuftige valget. Det er ikke sånn at fadderne skal ta over barna dersom foreldrene dør

Anonymkode: 74482...2a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er gift, begge burde vært fadder.

Anonymkode: 07dd6...838

• Liker 1
Skrevet

Veldig feil!

Enten burde hun også vært fadder for barnet, eller så skulle dere utelatt mannen også

• Liker 1
Skrevet

Tar noen dette faddergreiene seriøst i 2024? Kona er fadder for et barn alene, det samme er jeg. Ingen av oss har noe kontakt med disse barna.

Dette er bare noe tull og tøys fra gamledager da staten ikke tok ansvar hvis foreldrene døde.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte inngift svigerinne selv om jeg ikke ble valgt til deres barn. Fordi jeg ville velge noen som mest sannsynlig kommer til å bli værende i barnets liv. 

Anonymkode: 47d7a...213

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet så barnslig av deg TS. Hvor gamle er dere egentlig?

Anonymkode: 89a80...edf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at dere har fått reaksjoner. Dere hadde virkelig, og med rette, fått deres pass påskrevet om dette skjedde i våre familier, men heldigvis evner vi å oppføre oss ordentlig mot hverandre. Dere er både barnslige, hevngjerrige og slemme. For deres barns skyld håper jeg eplet faller ekstremt langt fra stammen. 

Anonymkode: ed9b9...93f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syns jeg var var et feil valg av dere, det virker jo ene og alene som en slags hevn, vedig barnslig av dere.

Anonymkode: 6999d...4d2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...